Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile e-öğrenmeye hazır bulunuşlukları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmada hem tarama modeli hem de ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında araştırmacılar tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu”, Gür Erdoğan ve Arsal (2016) tarafından geliştirilen “Yaşam Boyu Öğrenme Eğilim Ölçeği” ile Yurdugül ve Demir (2015) tarafından geliştirilen “Üniversite Öğrencilerinin E-öğrenmeye Hazır Bulunuşluğu Ölçeği” kullanılmıştır. Toplanan verilerin analizinde SPSS 25.0 paket programı kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve e-öğrenmeye karşı hazır bulunuşları belirlenirken betimleyici istatistiklerden yararlanılmıştır. Karşılaştırma işlemleri için ise dağılımın normal olup olmadığına bakılmıştır. Normallik varsayımlarını karşılayan durumlarda bağımsız örneklem t-testi ve Anova testi; normallik varsayımlarını karşılamayan durumlarda ise Mann-Whitney-U testi ve Kruskal Wallis testi uygulanmıştır. Ayrıca öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile e-öğrenmeye hazır bulunuşlukları arasında anlamlı bir ilişkinin varlığını-yokluğunu tespit etmede Pearson korelasyon testi yapılmıştır. Çalışmanın bulgularına göre öğretmen adaylarındaki yaşam boyu öğrenme eğiliminin yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının e-öğrenmeye hazır bulunuşluklarının ise orta düzeyde olduğu bulunmuştur. Yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin alt faktörleri incelendiğinde ise en yüksek ortalamaya sahip faktörün internet öz yeterliği faktörü, en düşük ortalamaya sahip faktörün bilgisayar öz yeterliği faktörü olduğu bulunmuştur. Öğretmen adaylarındaki yaşam boyu öğrenme eğilimi cinsiyet, öğrenim görülen bölüm ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre anlamlı bir şekilde farklılaşmıştır. Öğretmen adaylarının e-öğrenmeye hazır bulunuşlukları ise öğrenim görülen bölüm ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre anlamlı bir şekilde farklılaşırken cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir şekilde farklılaşmamıştır. Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile e-öğrenmeye hazır bulunuşlukları arasında pozitif yönde ve orta düzeyde anlamlı bir ilişki saptanmıştır.
The purpose of this study is to examine the relationship between teacher candidates' lifelong learning tendencies and their readiness for e-learning. Both the scanning model and the relational scanning model were used in the research. The study group of the research consists of Van Yüzüncü Yıl University Education Faculty students studying in the 2019-2020 academic year. The "Personal Information Form" developed by the researchers, the "Lifelong Learning Tendency Scale" developed by Gür Erdoğan and Arsal (2016) and the "University Students' E-Learning Readiness Scale" developed by Yurdugül and Demir (2015) were used to collect the research data. SPSS 25.0 package program was used to analyze the collected data. Descriptive statistics were used to determine teacher candidates' lifelong learning tendencies and their readiness towards e-learning. For comparison operations, it was checked whether the distribution was normal or not. Independent sample t-test and Anova test in cases that provide normality assumptions; Mann-Whitney-U test and Kruskal Wallis test were used in cases that did not provide normality assumptions. In addition, Pearson correlation test was used to detect the presence or absence of a significant relationship between pre-service teachers' lifelong learning tendencies and their readiness for e-learning. According to the findings of the study, it was determined that the lifelong learning tendency of teacher candidates is at a high level. It was found that teacher candidates' readiness for e-learning was moderate. When the sub-factors of lifelong learning tendencies were examined, it was found that the factor with the highest average was the internet self-efficacy factor, while the factor with the lowest average was the computer self-efficacy factor. The lifelong learning tendency of teacher candidates differed significantly according to the variables of gender, department and grade level. While the readiness of teacher candidates for e-learning differed significantly according to the variables of the department and grade level they were educated, it did not differ significantly according to the gender variable. A positive and moderately significant relationship was found between the teacher candidates' lifelong learning tendencies and their readiness for e-learning.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 28 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 20 Sayı: 2 |