Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

LGS‘ de Sorulan PISA Tarzı Matematik Sorularını Doğru Cevaplama ile Okuduğunu Anlama Arasındaki İlişkinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi

Yıl 2020, Cilt: 20 Sayı: 2, 148 - 159, 30.12.2020

Öz

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) 2017 yılında temel eğitimden ortaöğretime geçiş sınavında köklü değişiklikler yapmıştır. Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sınavı (TEOG) kaldırılmış yerine Liselere Geçiş Sınavı (LGS) getirilmiştir. İlk defa 2018 yılanda uygulanan sınavın, adının yanında içeriğinde de önemli değişikler olmuştur. Bu çalışmada LGS’ de sorulan Programme for International Student Assessment ([PISA]Uluslar Arası Öğrenci Değerlendirme Sınavı) ile benzer olan Matematik dersi sorularını doğru cevaplama ile okuduğunu anlama konusunda ilişki öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini Sakarya, örneklemini ise Hendek ilçesi MEB ortaokullarında çalışan 38 ilköğretim Matematik dersi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında matematik ve eğitim bilimleri alan uzmanlarından faydalanılarak araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır.

Kaynakça

  • Batur, Z., Ulutaş, M. ve Beyret, T.N. (2019). 2018 LGS Türkçe Sorularının PISA Okuma Becerileri Hedefleri Açısından İncelenmesi. Millî Eğitim, 48 (Özel Sayı), 1, 595-615.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2019). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi, Ankara.
  • Ekinci, O., Bal, A. P. (2019). 2018 Yılı Liseye Geçiş Sınavı (LGS) Matematik Sorularının Öğrenme Alanları ve Yenilenmiş Bloom Taksonomisi Bağlamında Değerlendirilmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 9-18.
  • Erden, B. (2020). Türkçe, Matematik ve Fen Bilimleri Dersi Beceri Temelli Sorularına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 81-103.
  • Göktaş, Ö. (2010). Okuduğunu Anlama Becerisinin İlköğretim İkinci Kademe Matematik Dersindeki Akademik Başarıya Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Güler, M., Arslan, Z., & Çelik, D. 2018 Liselere Giriş Sınavına İlişkin Matematik Öğretmenlerinin Görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 337-363.
  • Karakılıç, S., Arslan, S. (2018). Kitap Okumanın Öğrencilerin Matematik Başarısı ve Problem Çözme Becerisi Üzerine Etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • MEB (2018). Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretime Geçiş Yönergesi. https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_03/26191912_yonerge.pdf adresinden 25.10.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • OECD (2019). PISA 2018 assessment and analytical framework. Paris: OECD Publishing. doi: https://doi.org/10.1787/b25efab8-en
  • Savran, N. (2004). Pısa-Projesi'nin Türk Eğitim Sistemi Açısından Değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (4), 397-412.
  • Sönmez, V., Alacapınar, F., (2018). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Suna, H. E., Tanberkan, H., Özer, M. (2020). Türkiye’de Öğrencilerin Okuryazarlık Becerilerinin Yıllara ve Okul Türlerine Göre Değişimi: Öğrencilerin PISA Uygulamalarındaki Performansı. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 11(1), 76-97.
  • Suna, H. E., Tanberkan, H., Taş, U. E., Eroğlu E., Altun, Ü. (2019). PISA 2018 Türkiye ön raporu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Şahin, N., Eraslan, A. (2019). Ortaokul Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematik Uygulamaları Dersinde Modelleme Etkinliklerinin Kullanılmasına Yönelik Görüşleri. Turkish Journal of Computer & Mathematics Education, 10(2), 373-393.
  • Taşkın, G. (2016). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş sistemine ilişkin fen bilimleri öğretmenlerinin ve öğrencilerin görüşleri (Erzurum İli Örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum
  • Uluyol, Ç., Eryılmaz, S. (2015). 21. yüzyıl becerileri ışığında fatih projesi değerlendirmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 209-229.
  • Yaprakgül, S.(2019). Ortaöğretime Geçiş Sınavları (Teog, Lgs) İle Pısa, Tımss Sınavları Matematik Sorularının Matematiksel Ve Matematik Eğitimi Değerleri Açısından İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzincan.
  • Yılmaz, B. (2012). Okuma Alışkanlığının Okul Başarısına Etkisi: Ankara Keçiören Atapark İlköğretim Okulu Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Külcü, Ö., Çakmak. T., Özel, N. (Editörler), Prof. Dr. K. Gülbün Baydur’a armağan (210- 218). Ankara: Özyurt Matbaacılık. http://www.bby.hacettepe.edu.tr/akademik/bulentyilmaz/byilmaz1.pdf.

Evaluation of Teacher’s Opinions, According To The Relationship Between Correctly Answering PISA Style Math Questions, Asked LGS and Reading Comprehensionan.

Yıl 2020, Cilt: 20 Sayı: 2, 148 - 159, 30.12.2020

Öz

The ministry of national education (MEB) made radical changes in the transition exam from basic education to secondary education in 2017. The transition exam from basic education to secondary education (TEOG) is abolished and high school entrance exam(LGS) was introduced instead. The contend of it has changed as well as the name of the exam, which administered for the first time in 2018. In this study, the relationship between answering the math questions correctly asked in High School Entrance Exam (LGS) which is similar to the questions asked in Programme İnternational Student Assessment (PISA) and reading comprehension was evaluated according to the teachers’ opinions. Case study one of the qualitative research methods was used in the research. Sakarya is the basis of the population of study and the base of the sample is 38 primary school mathematic teachers, working at the school of the Ministry of National Education(MEB) in Hendek distriet. By using mathematics and educational sciences experts in the collection of the research data semi-structured interview forms were used by researchers.
Keywords: PISA, High School Entrance Exam, Mathematics, Reading comprehension, Case Study.

Kaynakça

  • Batur, Z., Ulutaş, M. ve Beyret, T.N. (2019). 2018 LGS Türkçe Sorularının PISA Okuma Becerileri Hedefleri Açısından İncelenmesi. Millî Eğitim, 48 (Özel Sayı), 1, 595-615.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2019). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi, Ankara.
  • Ekinci, O., Bal, A. P. (2019). 2018 Yılı Liseye Geçiş Sınavı (LGS) Matematik Sorularının Öğrenme Alanları ve Yenilenmiş Bloom Taksonomisi Bağlamında Değerlendirilmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(3), 9-18.
  • Erden, B. (2020). Türkçe, Matematik ve Fen Bilimleri Dersi Beceri Temelli Sorularına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 81-103.
  • Göktaş, Ö. (2010). Okuduğunu Anlama Becerisinin İlköğretim İkinci Kademe Matematik Dersindeki Akademik Başarıya Etkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Güler, M., Arslan, Z., & Çelik, D. 2018 Liselere Giriş Sınavına İlişkin Matematik Öğretmenlerinin Görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 337-363.
  • Karakılıç, S., Arslan, S. (2018). Kitap Okumanın Öğrencilerin Matematik Başarısı ve Problem Çözme Becerisi Üzerine Etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • MEB (2018). Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretime Geçiş Yönergesi. https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_03/26191912_yonerge.pdf adresinden 25.10.2020 tarihinde edinilmiştir.
  • OECD (2019). PISA 2018 assessment and analytical framework. Paris: OECD Publishing. doi: https://doi.org/10.1787/b25efab8-en
  • Savran, N. (2004). Pısa-Projesi'nin Türk Eğitim Sistemi Açısından Değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (4), 397-412.
  • Sönmez, V., Alacapınar, F., (2018). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Suna, H. E., Tanberkan, H., Özer, M. (2020). Türkiye’de Öğrencilerin Okuryazarlık Becerilerinin Yıllara ve Okul Türlerine Göre Değişimi: Öğrencilerin PISA Uygulamalarındaki Performansı. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 11(1), 76-97.
  • Suna, H. E., Tanberkan, H., Taş, U. E., Eroğlu E., Altun, Ü. (2019). PISA 2018 Türkiye ön raporu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Şahin, N., Eraslan, A. (2019). Ortaokul Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematik Uygulamaları Dersinde Modelleme Etkinliklerinin Kullanılmasına Yönelik Görüşleri. Turkish Journal of Computer & Mathematics Education, 10(2), 373-393.
  • Taşkın, G. (2016). Temel eğitimden ortaöğretime geçiş sistemine ilişkin fen bilimleri öğretmenlerinin ve öğrencilerin görüşleri (Erzurum İli Örneği). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum
  • Uluyol, Ç., Eryılmaz, S. (2015). 21. yüzyıl becerileri ışığında fatih projesi değerlendirmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 209-229.
  • Yaprakgül, S.(2019). Ortaöğretime Geçiş Sınavları (Teog, Lgs) İle Pısa, Tımss Sınavları Matematik Sorularının Matematiksel Ve Matematik Eğitimi Değerleri Açısından İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzincan.
  • Yılmaz, B. (2012). Okuma Alışkanlığının Okul Başarısına Etkisi: Ankara Keçiören Atapark İlköğretim Okulu Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Külcü, Ö., Çakmak. T., Özel, N. (Editörler), Prof. Dr. K. Gülbün Baydur’a armağan (210- 218). Ankara: Özyurt Matbaacılık. http://www.bby.hacettepe.edu.tr/akademik/bulentyilmaz/byilmaz1.pdf.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sercan Şıvkın Bu kişi benim 0000-0002-3002-1924

Volkan Can Aksoy Bu kişi benim 0000-0002-9156-8149

Duygu Gür Erdoğan 0000-0002-2802-0201

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 5 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 20 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şıvkın, S., Aksoy, V. C., & Gür Erdoğan, D. (2020). LGS‘ de Sorulan PISA Tarzı Matematik Sorularını Doğru Cevaplama ile Okuduğunu Anlama Arasındaki İlişkinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 148-159.