The basic introduction of the taqdiri durum
phenomenon was intended in this article. Theoretical research on the phenomenon
was conducted by different schools with the exception of the Hanafi school. By
investigating the definitions, explanations, and examples addressed in the
previous research, the Hanafi approach on the phenomenon was intended to be
identified. Throughout the paper, Bedâi'u's sanâi had an important
impact on identifying the nature of taqdiri durum. The reason is because the
phenomenon was used intensively and effectively in this book. Thus, Kasani's
approach was at the center. In this context, the phenomenon can be described as
the following using the term “taqdiri durum:” Resolving the uncertainities
concerning the current issues related to the parties of a provision of
shar’iyya, and treating a real situation that is the topic of a provision in a
different way from its original use due to legitimate reasons.
Bu makalede takdirî durumun genel tanıtımı
hedeflenmiştir. Olguya ilişkin teorik çalışmalar Hanefî ekolü dışında
yapılmıştır. Bu çalışmalardaki tanımlar, kullanılan tabirler ve örnekler
incelenerek olguya yönelik genel Hanefî yaklaşımı tespit edilmeye
çalışılmıştır. Takdirî durumun mahiyetine ilişkin tespitlerimizde Bedâi‛u’s-sanâi‛nin
önemli bir etkisi bulunur. Zira takdirî durum bu eserde gayet yoğun ve etkin
kullanılır. Bu sebeple Kâsânî’nin yaklaşımı merkeze alınmıştır. Bu kapsamda
olgu “takdirî durum” tabiri kullanılarak şöyle tanımlanabilir: Şer’î bir hükmün
müteallakı olan mevcutlara dair belirsizliklerin giderilmesi ve hükme konu olan
şeye ilişkin gerçekteki durumun meşru gerekçeler uyarınca bulunduğundan farklı
bir konumda değerlendirilmesidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
SAUIFD bilginin yayılması ve zenginleşmesi için Açık Erişim Politikasına uymaktadır.