Şirazi'ye göre Tanrı'nın zatının herhangi bir tarifle tarif edilmesi ve herhangi bir tanımla tanımlanması mümkün değildir. Çünkü en kapsamlı ve genel varlık, Tanrı'nın varlığıdır. O'ndan daha kapsamlı ve daha genel bir varlık yoktur. Düşünürümüze göre Tanrı'nın zatı ile sıfatları aynı gerçeği ifade etmektedir. Şirazi'ye göre Tanrı'nın varlık verme dışında başkaca bir fiili yoktur. O'nun bütün fiilî sıfatları varlık verme ve yoktan yaratma ile ilgili sıfatına indirgenebilir. Şirazi'ye göre Tanrı'nın bilgisinin kamil oluşunun sebebi bir akleden olarak zatını zatına yine kendi zatı ile inkişaf ettiriyor olmasıdır. Tanrı'nın mümkün varlıklara dair bilgisi onun yüce zatında resmedilmiş suretler değildir. Böyle bir söylem Şirazi'nin tespitine göre Aristoteles'e ve onu takip eden Meşşai filozoflara aittir. Sadreddin Şirazi'ye göre Tanrı'nın bilgisi, kendi zatının aynısıdır. Tanrı, kendi zatını akletmekte ve bilmektedir. Tanrı'nın zatı, zatını zorlayıp ona bir şeyi dikte etmez. O, kendi zatı ile külli içindeki cüz'i'yi bilir. Tanrı'nın zatı, zatına perde olup zatı zatından gizlenmiş değildir. Şirazi'ye göre varlığı zorunlu olan Yüce Tanrı'nın kendi zatını biliyor olması onun kendi dışındaki bütün mevcudat ve varlığı biliyor olmasını gerekli ve zorunlu kılmaktadır. Şirazi, Tanrı'nın şeylere dair bilgisinin mertebelerini inayet, kaza, kader, kalem, levh-i mahfuz ve varlık defteri olarak sıralamaktadır.
Sadreddin Şirazi Tanrı zat sıfat bilgi. Problem of God’s Knowledge in Sadr al-Din Shirazi
According to Shirazi, it is not possible to describe with description and define with any definition the essence of God. Because the most extensive and broad existence is the existence of God. There is no other existence that is broader and more extensive than God. According to our philosopher, God’s essence and attribute express the same reality. As for Shirazi, God does not have any action other than creating. All of God’s actual attributies can be reduced of giving life and creating from nothing. According to Shirazi, the reason God’s knowledge was absolute, is because God develops its own entity by making its own entity develop the entity as the thinker. God’s knowledge of the possible creatures is not the images portrayed to its supreme self. Such statement, for Shirazi, belongs to Aristotle and the peripatetic philosophers who followed him. According to Sadr al- Shirazi, the knowledge of God is the same as it own entity. God knows and thinks His own essence. God’s essence does not dictate itself by forcing itself. With its own essence, God knows the small fractions inside the total whole. According to our philosopher, God’s essence is not hidden from Himself by being a curtain to His own entity. According to Shirazi, Almighty God knowing His own mandatory existence, makes it essential and requires for God to know all the assets and entities outside His own. Shirazi lines up the degree of the knowledge of God over things as the book of grace, incident, fate, preserved tabled, predetermination pen and book of existence.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 15 Sayı: 28 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
SAUIFD bilginin yayılması ve zenginleşmesi için Açık Erişim Politikasına uymaktadır.