The concept of iḥtijāj, which means to justify anything, has emerged along with the debates caused by the differences in adāʾ. The concept of iḥtijāj refers to the presentation of the scientific basis for the varieties that arise in the science of qirāʾāt with respect to the qurrāʾ with various arguments. The literature in which iḥtijāj of qirāʾāt were included appeared at the end of the 2nd century of hijra, and in addition iḥtijāj enforcements were also included in the general literature of qirāʾāt. As a matter of fact, the possible delusions that may arise in the minds of the interlocutors due to variant readings of the Qurʾān are intended to be dispelled by the practices iḥtijāj of qirāʾāt, with the aim of clarifying the scientific basis of the relevant of the qirāʾāt variants. In this context, one of the practices in the traditions of maʿānī l-Qurʾān that emerged in the 2nd century of hijra and maʿānī l-qirāʾāt that emerged in the 4th century of hijra is the iḥtijāj of qirāʾāt. Thus, Ibn al-Jazarī, likewise, in his work Nashr al-qirāʾāt al-ʿashr, in which the variants of qirāʾāt are presented, occasionally makes applications of iḥtijāj by justifying the variant readings of the Qurʾān. Although there are studies on iḥtijāj of qirāʾāt among the modern period studies, there are not quite studies on the iḥtijāj practices in Ibn al-Jazarī's Nashr. As a matter of fact, as far as can be ascertained, there is a study titled "en-Neşr Bağlamında İbnü’l-Cezerî’nin Kıraatleri Delillendirme ve Değerlendirme Metodu" conducted by Mehdī Dahīm on the iḥtijâc practices in Ibn al-Jazarī's Nashr. However, in this study, it was observed that let alone the qirāʾāt literature, regarding the iḥtijāj of qirāʾāt, the literature of maʿānī l-Qurʾān and maʿānī l-qirāʾāt were not used, and it was determined that other Islamic disciplines such as tafsīr and Arabic language were not utilized sufficiently. For this reason, we believe that the aforementioned work of Dahīm is insufficient. In this study, the comparison of the qirāʾāt iḥtijāj, which emerged in the context of Ibn al-Jazarī's Nashr, with the maʿānī l-Qurʾān and maʿānī l-qirāʾāt literature has been revealed. From this point of view, this study aims to examine Ibn al-Jazarī's iḥtijāj practices in the context of Nashr al-qirāʾāt al-ʿashr and to investigate the influence of the works belonging to the traditions of maʿānī l-Qurʾān and maʿānī l-qirāʾāt written between the second and fourth centuries of the Hijra on Ibn al-Jazarī's tawjīhs.
Qirāʾāt Ibn al-Jazarī Nashr al-Qirāʾāt al-ʿAshr Iḥtijāj of Qirāʾāt Maʿānī l-Qurʾān Maʿānī l-Qirāʾāt
Kurrâ’ya nispet edilen aynı kelimelerdeki edâ farklılıklarının tartışmalara sebep olmasından ötürü kıraat ihtilafı olan kelimelerde ihticâc yapılmasına gereksinim duyulmuştur. Delil getirmek manasında kullanılan ihticâc kavramı, kıraat ihtilafları için söz konusu olduğunda ise kıraat ihtilaflarının sıhhat zemininin ortaya konması kastedilmektedir. Ayrıca 2. asrın sonlarında kıraat tevcîhlerinin yapıldığı müstakil eserler ortaya çıkmakla birlikte kıraat alan yazınına ait genel telifatlarda da kıraat ihticâclarının yapıldığı görülmektedir. Kıraat müelliflerinden biri olan İbnu’l-Cezerî de Neşru’l-ḳırââti’l-‘aşr adlı eserinde zaman zaman kıraat ihticâcına yer vermektedir. Mezkûr eserdeki kıraat ihticâcları hakkında tespit edilebildiği kadarıyla yapılmış tek bir çalışma bulunmaktadır. Fakat bu çalışmada, kıraatten ve bunun dışındaki disiplinlerden yeterince istifade edilmediği belirlenmiştir. Ayrıca selef ulemasının Neşru’l-ḳırââti’l-‘aşr adlı esere ihticâc konusunda etkisi özelinde bir çalışmaya da rastlanmamıştır. Buradan hareketle elinizdeki bu çalışmada, İbnu’l-Ce-zerî’nin kıraat ihticâcına dair uygulamaları Neşru’l-ḳırââti’l-‘aşr adlı eser özelinde incelenmiş, me‘âni’l-Kur’ân ve me‘âni’l-kıraat literatürlerinin ortaya çıktıkları dönem dikkate alınarak h. 2.-4. asırlarda kaleme alınan bu literatürlere ait eserlerin İbnu’l-Cezerî’ye ait kıraat tevcîhlerine etkisinin olup olmadığı araştırılmıştır. Çalışmanın neticesinde İbnu’l-Cezerî’nin yaptığı kıraat tevcîhlerinden ele alınanların bir kısmına, söz konusu üç asırda kaleme alınan me‘âni’l-Kur’ân ve me‘âni’l-kıraat telifatında ekseriyetle yer verilmediği saptanmıştır. İbnu’l-Cezerî’nin ise kıraat ihtilafının olmadığı yerlerde dahi ilgili edâ için ihticâc yaptığı müşahede edilmiştir. Buna ilaveten İbnu’l-Cezerî’nin Neşr’de yaptığı ihticâc uygulamalarının me‘âni’l-Kur’ân ve me‘âni’l-kıraat telifatında yapılan ihticâc işlemleriyle benzeştiği görülmüştür. Yine Neşr’in tevcîh eseri olmaması hasebiyle de İbnu’l-Cezerî tarafından yapılan ihticâcların ihtiyaç merkezli olarak kendini gösterdiği belirlenmiştir.
Kıraat İbnu'l-Cezerî Neşru’l-Ḳırââti’l-‘Aşr Kıraat İhticâcı Me‘âni’l-Ḳur’ân Me‘âni’l-Ḳırâât
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kuran-ı Kerim Okuma ve Kıraat |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 9 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 26 Sayı: 49 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
SAUIFD bilginin yayılması ve zenginleşmesi için Açık Erişim Politikasına uymaktadır.