TAŞINMAZ KÜLTÜR VARLIKLARI KAPSAMINDA AYASOFYA MÜZESİ'NİN İSTANBUL KÜLTÜR TURİZMİNE KATKISI
Yıl 2018,
Cilt: 1 Sayı: 2, 92 - 103, 31.08.2018
Taşkın Deniz
,
Yağmur Savaşkan
Öz
Bu
çalışmanın amacı, taşınmaz kültür varlıkları kapsamında alternatif turizm türü
olan kültür turizmi ve bu anlamda önemli bir destinasyon olan İstanbul şehrine
ve İstanbul’da öne çıkan kültür turizmi varlığı Ayasofya Müzesi’ne vurgu
yapmaktır. Çalışmada Ayasofya Müzesi tanıtılmış, kültür turizmi açısından
mevcut durumuna değinilmiş, Kültür ve Turizm Bakanlığı ve Ayasofya Müzesi resmi
sitesi tarafından yayınlanan ikincil kaynaklardan elde edilen verilere
dayanılarak değerlendirmelerde bulunulmuştur.
Kaynakça
- Alshawagfih, K. F. A., Alananzeh, O. A. ve Jawabreh O. A. A. (2015). The Foundations Of Selecting Cultural Tourism Product In Jordan. European Scientific Journal. 11(29), 198-217.
- Arslan, A. (2014). İstanbul Arkeoloji Müzeleri’nin Turizmdeki Yeri Üzerinde Bir Değerlendirme, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(29), 23-29.
- Arslanoğlu, İ (2001). Kültür ve Medeniyet Kavramları, Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 15, 243-255.
- Batman, O. ve Oğuz, S. Ç. (2008), Kültür Turizmi. Hacıoğlu, N ve Avcıkurt, C. Ed., s: 189-208. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Çulha, O. (2008). Kültür Turizmi Kapsamında Destekleyici Turistik Ürün Olarak Deve Güreşi Festivalleri Üzerinde Bir Alan Çalışması, Journal Of Yaşar University, 3(12), 1827-1852.
- Diker, O. ve Deniz, T., (2017), Coğrafya ve Tarih Perspektifinden Somut Kültürel Miras ve Türkiye, Ankara, Pegem A, 164.
- Emir, O. ve Avan, A. (2010). Yabancı Turistlerin Satın Alma Karar Sürecinde Kültürel Varlıkların Etkisi: Konya Örneği, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 203-219.
- Erdoğan, E. G. (2012). Bizans Dönemi’nde Ayasofya, Tarihçesi ve Mimari Özellikleri Hakkında Genel Bilgiler. İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 1-7.
- Gülcan, B. (2010). Türkiye’de Kültür Turizminin Ürün Yapısı ve Somut Kültür Varlıklarına Dayalı Ürün Farklılaştırma İhtiyacı, İşletme Araştırmaları Dergisi, 2(1), 99-120.Kırkpınar, L. (2006). Türk Devrimi’nin Kültür Kuramı Açısından Bir Değerlendirmesi, Çağdaş Türkiye Araştırmaları Dergisi, 5(13), 51-58.
- Kızılırmak, İ. ve Kurtuldu, H. (2005). Kültürel Turizmin Önemi Ve Tüketici Tercihlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Çalışma. Ticaret Ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 100-120.
- Marciszewska, B. (2005). Culturel Tourism And Socioecenomic Development In Poland; In: M. Smith, and M. Robinson (Eds.), Culturel Tourism In A Changing World Politics, Participation And (Re)presentation, (p. 71-85), İngiltere: Channel View Publication.
- McKercher, B. (2002). Towards A Classification Of Cultural Tourists. International Journal Of Tourism Research, 4, 29-38.
- Nyaupane, G. P., White, D. D. ve Budruk, M. (2006). Motive-Based Tourist Market Segmentation: An Application To Native American Cultural Heritage Sites In Arizona, USA, Journal Of Heritage Tourism, 1(2), 81-99.
- Osborne, B. S. ve Kovacks, J. F. (2008). Cultural Tourism: Seeking Authenticity, Escaping Into Fantasy, Or Experiencing Reality. Choice (Chicago, III.), 45(6), 927-937.
- Özdamar, M. (2011), Şanlıurfa’da Kültür Turizmi: Şanlıurfa’ya Kültür Turizmi Kapsamında Seyahat Acentaları İle Gelen Yerli Turistlerin Profilini Ve Anlık Satın Alma Davranışlarını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
- Öztürk, S., (2003), “İstanbul’un Fethinden Sonra Ayasofya Kilisesinin Camiye Çevrilişi”, Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Sayı 14, s. 133-142.
- Polat, S. ve Polat, S. A. (2014). Taşınmaz Kültür Varlıklarının Kültür Turizmi Açısından Önemi: Topkapı Sarayı Müzesi Örneği, Turizm ve Araştırma Dergisi, 3(1), 45-61.
- Resmi Gazete (1983). Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu. Kanun No: 2863. Sayı: 18113.
- Richards, G. (1996). Cultural Tourism In Europe, Wallingford: CAB International.
- Richards, G. (2001). The Development Of Cultural Tourism In Europe; In: G. Richards (Eds.), Cultural Attractions And European Tourism. (p. 3-29), UK: CAB International.
- Rosenfeld, R. A. (2008). Cultural And Heritage Tourism. Municipal Economic Tool Kit, 1-14.
- Russo, A. P. ve Borg, J. V. D. (2002). Planning Considerations For Cultural Tourism: A Case Study Of Four European Cities. Tourism Management, 23, 631-637.
- Saarinen, J., Moswete, N. ve Monare, M. J. (2014). Cultural Tourism: New Opportunities For Diversifying The Tourism Industry In Botswana, Bulletin Of Geography. Socio-Economic Series, 26, 7-18.
- Subaşılar, B. (2007). Turizm Tanıtımında Kültür Turizminin Yeri İstanbul Üzerinde Bir Uygulama, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Şenol, F. (2008). Turizm Coğrafyası Yöresel Turizm Kaynaklarımız ve Dünya Harikaları, Ankara: Detay Yayıncılık.
- Şimşek, M. Ş., Akgemci, T. ve Çelik, A. (2011). Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütlerde Davranış (7. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
- Uygur, S. M. ve Baykan, E. (2007). Kültür Turizmi Ve Turizmin Kültürel Varlıklar Üzerindeki Etkileri, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 30-49.
- Wang, S., Fu, Y. Y., Cecil, A. K. ve Avgoustis, S. H. (2006). Residents’ Perceptions Of Cultural Tourism And Quality Of Life - A Longitudinal Approach; In: C. Webster (Eds.), Tourism Today The Journal Of The College Of Tourism And Hotel Management. (p.47-61), Kıbrıs: Larnaka Road Aglangia.
- Yücel, Y. (2013). İstanbul Tarihi Yarımada’da Kültür Turizmi Stratejileri: Aktörler, Yeni Yaklaşımlar, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Bilgi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- İnternet Kaynakçasıhttp://ayasofyamuzesi.gov.tr/tr/content/istatistikler [Erişim Tarihi: 06.08.2018].
- http://www.istanbul.gov.tr/Files/ebulten/2016-8/iceriktarih.html [Erişim Tarihi: 26.07.2018].
- http://www.kulturvarliklari.gov.tr/TR,180800/2016-yili-muze-istatistikleri.html [Erişim Tarihi: 06.08.2018].
- http://www.kulturvarliklari.gov.tr/TR,43336/muze-istatistikleri.html [Erişim Tarihi: 06.08.2018].
- http://www.kulturvarliklari.gov.tr/TR,44799/illere-gore-korunmasi-gerekli-tasinmaz-kultur-varligi-i-.html [Erişim Tarihi: 26.07.2018].
Yıl 2018,
Cilt: 1 Sayı: 2, 92 - 103, 31.08.2018
Taşkın Deniz
,
Yağmur Savaşkan
Kaynakça
- Alshawagfih, K. F. A., Alananzeh, O. A. ve Jawabreh O. A. A. (2015). The Foundations Of Selecting Cultural Tourism Product In Jordan. European Scientific Journal. 11(29), 198-217.
- Arslan, A. (2014). İstanbul Arkeoloji Müzeleri’nin Turizmdeki Yeri Üzerinde Bir Değerlendirme, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(29), 23-29.
- Arslanoğlu, İ (2001). Kültür ve Medeniyet Kavramları, Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, 15, 243-255.
- Batman, O. ve Oğuz, S. Ç. (2008), Kültür Turizmi. Hacıoğlu, N ve Avcıkurt, C. Ed., s: 189-208. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Çulha, O. (2008). Kültür Turizmi Kapsamında Destekleyici Turistik Ürün Olarak Deve Güreşi Festivalleri Üzerinde Bir Alan Çalışması, Journal Of Yaşar University, 3(12), 1827-1852.
- Diker, O. ve Deniz, T., (2017), Coğrafya ve Tarih Perspektifinden Somut Kültürel Miras ve Türkiye, Ankara, Pegem A, 164.
- Emir, O. ve Avan, A. (2010). Yabancı Turistlerin Satın Alma Karar Sürecinde Kültürel Varlıkların Etkisi: Konya Örneği, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 203-219.
- Erdoğan, E. G. (2012). Bizans Dönemi’nde Ayasofya, Tarihçesi ve Mimari Özellikleri Hakkında Genel Bilgiler. İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 1-7.
- Gülcan, B. (2010). Türkiye’de Kültür Turizminin Ürün Yapısı ve Somut Kültür Varlıklarına Dayalı Ürün Farklılaştırma İhtiyacı, İşletme Araştırmaları Dergisi, 2(1), 99-120.Kırkpınar, L. (2006). Türk Devrimi’nin Kültür Kuramı Açısından Bir Değerlendirmesi, Çağdaş Türkiye Araştırmaları Dergisi, 5(13), 51-58.
- Kızılırmak, İ. ve Kurtuldu, H. (2005). Kültürel Turizmin Önemi Ve Tüketici Tercihlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Çalışma. Ticaret Ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 100-120.
- Marciszewska, B. (2005). Culturel Tourism And Socioecenomic Development In Poland; In: M. Smith, and M. Robinson (Eds.), Culturel Tourism In A Changing World Politics, Participation And (Re)presentation, (p. 71-85), İngiltere: Channel View Publication.
- McKercher, B. (2002). Towards A Classification Of Cultural Tourists. International Journal Of Tourism Research, 4, 29-38.
- Nyaupane, G. P., White, D. D. ve Budruk, M. (2006). Motive-Based Tourist Market Segmentation: An Application To Native American Cultural Heritage Sites In Arizona, USA, Journal Of Heritage Tourism, 1(2), 81-99.
- Osborne, B. S. ve Kovacks, J. F. (2008). Cultural Tourism: Seeking Authenticity, Escaping Into Fantasy, Or Experiencing Reality. Choice (Chicago, III.), 45(6), 927-937.
- Özdamar, M. (2011), Şanlıurfa’da Kültür Turizmi: Şanlıurfa’ya Kültür Turizmi Kapsamında Seyahat Acentaları İle Gelen Yerli Turistlerin Profilini Ve Anlık Satın Alma Davranışlarını Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
- Öztürk, S., (2003), “İstanbul’un Fethinden Sonra Ayasofya Kilisesinin Camiye Çevrilişi”, Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Sayı 14, s. 133-142.
- Polat, S. ve Polat, S. A. (2014). Taşınmaz Kültür Varlıklarının Kültür Turizmi Açısından Önemi: Topkapı Sarayı Müzesi Örneği, Turizm ve Araştırma Dergisi, 3(1), 45-61.
- Resmi Gazete (1983). Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu. Kanun No: 2863. Sayı: 18113.
- Richards, G. (1996). Cultural Tourism In Europe, Wallingford: CAB International.
- Richards, G. (2001). The Development Of Cultural Tourism In Europe; In: G. Richards (Eds.), Cultural Attractions And European Tourism. (p. 3-29), UK: CAB International.
- Rosenfeld, R. A. (2008). Cultural And Heritage Tourism. Municipal Economic Tool Kit, 1-14.
- Russo, A. P. ve Borg, J. V. D. (2002). Planning Considerations For Cultural Tourism: A Case Study Of Four European Cities. Tourism Management, 23, 631-637.
- Saarinen, J., Moswete, N. ve Monare, M. J. (2014). Cultural Tourism: New Opportunities For Diversifying The Tourism Industry In Botswana, Bulletin Of Geography. Socio-Economic Series, 26, 7-18.
- Subaşılar, B. (2007). Turizm Tanıtımında Kültür Turizminin Yeri İstanbul Üzerinde Bir Uygulama, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Şenol, F. (2008). Turizm Coğrafyası Yöresel Turizm Kaynaklarımız ve Dünya Harikaları, Ankara: Detay Yayıncılık.
- Şimşek, M. Ş., Akgemci, T. ve Çelik, A. (2011). Davranış Bilimlerine Giriş ve Örgütlerde Davranış (7. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
- Uygur, S. M. ve Baykan, E. (2007). Kültür Turizmi Ve Turizmin Kültürel Varlıklar Üzerindeki Etkileri, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 30-49.
- Wang, S., Fu, Y. Y., Cecil, A. K. ve Avgoustis, S. H. (2006). Residents’ Perceptions Of Cultural Tourism And Quality Of Life - A Longitudinal Approach; In: C. Webster (Eds.), Tourism Today The Journal Of The College Of Tourism And Hotel Management. (p.47-61), Kıbrıs: Larnaka Road Aglangia.
- Yücel, Y. (2013). İstanbul Tarihi Yarımada’da Kültür Turizmi Stratejileri: Aktörler, Yeni Yaklaşımlar, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Bilgi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- İnternet Kaynakçasıhttp://ayasofyamuzesi.gov.tr/tr/content/istatistikler [Erişim Tarihi: 06.08.2018].
- http://www.istanbul.gov.tr/Files/ebulten/2016-8/iceriktarih.html [Erişim Tarihi: 26.07.2018].
- http://www.kulturvarliklari.gov.tr/TR,180800/2016-yili-muze-istatistikleri.html [Erişim Tarihi: 06.08.2018].
- http://www.kulturvarliklari.gov.tr/TR,43336/muze-istatistikleri.html [Erişim Tarihi: 06.08.2018].
- http://www.kulturvarliklari.gov.tr/TR,44799/illere-gore-korunmasi-gerekli-tasinmaz-kultur-varligi-i-.html [Erişim Tarihi: 26.07.2018].