Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GOOGLE TRENDS VERİLERİYLE COĞRAFİ İŞARETLİ GASTRONOMİK ÜRÜNLERİN ANALİZİ

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 3, 418 - 444, 31.12.2022

Öz

Google dünyada en çok kullanılan arama motorlarından biridir ve Google şirketinin en popüler ürünlerindendir. Google’ın bir alt servisi olan Google Trends, Google üzerinden yapılan arama eğilimlerini analiz etmektedir. Bu çalışmada, Akdeniz bölgesindeki Adana, Antalya, Burdur, Hatay, Isparta, Kahramanmaraş, Mersin ve Osmaniye illerinde ilk coğrafi işaret tescili alan gastronomik ürünlerin 16/01/2015 – 16/01/2020 tarihleri arasında Türkiye geneli Google arama motorunda “zaman içinde gösterilen ilgi” ve “alt bölgeye göre ilgi” alanını incelemeyi amaçlanmaktadır. “Adana Kebabı, Antalya Piyazı, Burdur Ceviz Ezmesi, Antakya Künefesi, Uluborlu Banağı, Maraş Tarhanası, Mersin Cezeryesi ve Osmaniye Yer Fıstığı” terimleri Google Trends ile 16 Ocak 2015'den 16 Ocak 2020'ye kadar analiz edilmiştir. Genellikle coğrafi işaret alan ürünler coğrafi işaret aldıkları illerde ilk sırada yer aldığı görülmüştür. Fakat seçilmiş diğer coğrafi işaret tescilli gastronomik ürünlerden farklı olarak künefenin alt bölgeye göre ilgi alanları sıralamasında ilk sırada coğrafi işaretli olduğu şehirden farklı bir şehirde popülerlik göstermesi dikkat çekmektedir. Osmaniye Yer Fıstığının Google arama motorunda çok fazla popüler bir arama olmadığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Akın, E. B. (2006). Coğrafi işaret olarak tescil edilmiş Malatya kayısısının teknolojik özelliklerinin saptanması ve gıda güvenliği açısından araştırılması (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi.
  • Bowen, S., & Zapata, A. V. (2009). Geographical indications, terroir, and socioeconomic and ecological sustainability: The case of tequila. Journal of rural studies, 25(1), 108-119.
  • Bramley, C., Biénabe, E., & Kirsten, J. (2009). The economics of geographical indications: towards a conceptual framework for geographical indication research in developing countries. The economics of intellectual property, 109.
  • Carneiro, H. A., & Mylonakis, E. (2009). Google trends: a web-based tool for real-time surveillance of disease outbreaks. Clinical infectious diseases, 49(10), 1557-1564.
  • Choi, H., & Varian, H. (2012). Predicting the present with Google Trends. Economic record, 88, 2-9.
  • Coğrafi İşaret Nedir, (2020). https://www.ci.gov.tr/sayfa/co%C4%9Frafi-i%C5%9Faret-nedir
  • Çekal, N., & Aslan, B. (2017). Gastronomik bir değer olarak tarhana ve coğrafi işaretlemede tarhananın yeri ve önemi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(2), 124-135.
  • Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması. (2019). (http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028) [Erişim tarihi: 30.01.2020].
  • https://about.google/intl/tr/our-story/ [Erişim Tarihi: 31.01.2020].
  • https://trends.google.com/trends/?geo=US [Erişim Tarihi: 31.01.2020].
  • https://wearesocial.com/global-digital-report-2019 [Erişim Tarihi: 30.01.2020].
  • Karakulak, Ç. (2016) Coğrafi İşaretleme Yoluyla Gastronomik Kimlik Oluşturma ve Gastronomik Kimliğin Destinasyon Pazarlamasındaki Rolü:Trakya Örneği (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Katı, M., & Selek, S. (2011). Search frequencies of some medical terms in internet: Google trends analysis. Journal of Harran University Medical Faculty, 8(3).
  • Kocabıyık, T., Teker, T., & Aksoy, E. (2020). Google Trends ‘Dolar’ Aramaları İle Dolar Kuru Arasındaki İlişkinin Keşfi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (6), 258-271.
  • Mercan, Ş. O., & Üzülmez, M. (2014). Coğrafi işaretlerin bölgesel turizm gelişimindeki önemi: Çanakkale ili örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(2), 67-94.
  • Moschini, G., Menapace, L., & Pick, D. (2008). Geographical indications and the competitive provision of quality in agricultural markets. American Journal of Agricultural Economics, 90(3), 794-812.
  • Preis, T., Moat, H. S., & Stanley, H. E. (2013). Quantifying trading behavior in financial markets using Google Trends. Scientific reports, 3, 1684.
  • Şentürk, B. (2019). Google Trends Kuduz Tarama Verileri İle Kuduz Hastalığı Mihrak Ve Frekans Verileri Arasındaki İlişkinin Analizi. Uluslararası Yönetim Bilişim Sistemleri Ve Bilgisayar Bilimleri Dergisi, 3(2), 93-99.
  • Vosen, S., & Schmidt, T. (2011). Forecasting private consumption: survey‐based indicators vs. Google trends. Journal of forecasting, 30(6), 565-578.
  • Yıldız, M. S. (2018). Google Arama Trendleri: Türkiye’de Sağlık Hizmetleri İle İlişkili Aramalar İçin Bir Uygulama. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 4(2), 168-179.
  • Yolcu, T., & Sezgin, A. A. (2018). Türkiye’de Siyasal Sistem Tartışmalarında Halkın Bilinç Düzeyi: Google Türkiye Aramaları Üzerine Bir İnceleme. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(1), 148-160.
  • Zeybek, Ö., Uğurlu, E., & Yüceoğlu, B. (2018). Google Arama Trendi Verileriyle Tüketicilerin Harcama Niyetleri Öngörülebilir Mi? Çevrim İçi Perakende Sektörü Uygulaması. 19. Uluslararası Eyi Sempozyumu Tam Metin Bildiri Kitabı. 1125-1143.

Analysis of Gastronomic Products Geographically Marked with Google Trends Data

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 3, 418 - 444, 31.12.2022

Öz

Google is one of the most used search engines in the world and is one of Google's most popular products. Google Trends, a sub-service of Google, analyzes search trends through Google. In this study, Adana, Antalya, Burdur, Hatay, Isparta, Kahramanmaras, Mersin and Osmaniye provinces in the Mediterranean region were included. First geographical indication registration of gastronomic products between 16/01/2015 - 16/01/2020 with Google search engine in Turkey in general "interest shown over time" and "the lower region of interest" is intended to examine the area. The terms “Adana Kebab, Antalya Piyazı, Burdur Walnut Butter, Künefe, Banak, Maras Tarhanası, Cezerye and Osmaniye Peanuts” were analyzed from 16 January 2015 to 16 January 2020 with Google Trends. It is seen that the products that receive geographical signs are in the first place in the provinces where they receive geographical signs. However, unlike the other selected geographical sign registered gastronomic products, it is noteworthy that künefe is popular in a city different from the city where it is geographically marked in the first place in the list of interests according to the sub-region. Osmaniye Groundnut is not a very popular search in Google search engine.

Kaynakça

  • Akın, E. B. (2006). Coğrafi işaret olarak tescil edilmiş Malatya kayısısının teknolojik özelliklerinin saptanması ve gıda güvenliği açısından araştırılması (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi.
  • Bowen, S., & Zapata, A. V. (2009). Geographical indications, terroir, and socioeconomic and ecological sustainability: The case of tequila. Journal of rural studies, 25(1), 108-119.
  • Bramley, C., Biénabe, E., & Kirsten, J. (2009). The economics of geographical indications: towards a conceptual framework for geographical indication research in developing countries. The economics of intellectual property, 109.
  • Carneiro, H. A., & Mylonakis, E. (2009). Google trends: a web-based tool for real-time surveillance of disease outbreaks. Clinical infectious diseases, 49(10), 1557-1564.
  • Choi, H., & Varian, H. (2012). Predicting the present with Google Trends. Economic record, 88, 2-9.
  • Coğrafi İşaret Nedir, (2020). https://www.ci.gov.tr/sayfa/co%C4%9Frafi-i%C5%9Faret-nedir
  • Çekal, N., & Aslan, B. (2017). Gastronomik bir değer olarak tarhana ve coğrafi işaretlemede tarhananın yeri ve önemi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(2), 124-135.
  • Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması. (2019). (http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028) [Erişim tarihi: 30.01.2020].
  • https://about.google/intl/tr/our-story/ [Erişim Tarihi: 31.01.2020].
  • https://trends.google.com/trends/?geo=US [Erişim Tarihi: 31.01.2020].
  • https://wearesocial.com/global-digital-report-2019 [Erişim Tarihi: 30.01.2020].
  • Karakulak, Ç. (2016) Coğrafi İşaretleme Yoluyla Gastronomik Kimlik Oluşturma ve Gastronomik Kimliğin Destinasyon Pazarlamasındaki Rolü:Trakya Örneği (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Katı, M., & Selek, S. (2011). Search frequencies of some medical terms in internet: Google trends analysis. Journal of Harran University Medical Faculty, 8(3).
  • Kocabıyık, T., Teker, T., & Aksoy, E. (2020). Google Trends ‘Dolar’ Aramaları İle Dolar Kuru Arasındaki İlişkinin Keşfi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (6), 258-271.
  • Mercan, Ş. O., & Üzülmez, M. (2014). Coğrafi işaretlerin bölgesel turizm gelişimindeki önemi: Çanakkale ili örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(2), 67-94.
  • Moschini, G., Menapace, L., & Pick, D. (2008). Geographical indications and the competitive provision of quality in agricultural markets. American Journal of Agricultural Economics, 90(3), 794-812.
  • Preis, T., Moat, H. S., & Stanley, H. E. (2013). Quantifying trading behavior in financial markets using Google Trends. Scientific reports, 3, 1684.
  • Şentürk, B. (2019). Google Trends Kuduz Tarama Verileri İle Kuduz Hastalığı Mihrak Ve Frekans Verileri Arasındaki İlişkinin Analizi. Uluslararası Yönetim Bilişim Sistemleri Ve Bilgisayar Bilimleri Dergisi, 3(2), 93-99.
  • Vosen, S., & Schmidt, T. (2011). Forecasting private consumption: survey‐based indicators vs. Google trends. Journal of forecasting, 30(6), 565-578.
  • Yıldız, M. S. (2018). Google Arama Trendleri: Türkiye’de Sağlık Hizmetleri İle İlişkili Aramalar İçin Bir Uygulama. Uluslararası Sağlık Yönetimi Ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 4(2), 168-179.
  • Yolcu, T., & Sezgin, A. A. (2018). Türkiye’de Siyasal Sistem Tartışmalarında Halkın Bilinç Düzeyi: Google Türkiye Aramaları Üzerine Bir İnceleme. PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(1), 148-160.
  • Zeybek, Ö., Uğurlu, E., & Yüceoğlu, B. (2018). Google Arama Trendi Verileriyle Tüketicilerin Harcama Niyetleri Öngörülebilir Mi? Çevrim İçi Perakende Sektörü Uygulaması. 19. Uluslararası Eyi Sempozyumu Tam Metin Bildiri Kitabı. 1125-1143.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Enes Güleç 0000-0002-6684-6522

Aykut Şimşek 0000-0002-3317-2330

Rıdvan Solmaz 0000-0003-0138-0810

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Güleç, E., Şimşek, A., & Solmaz, R. (2022). GOOGLE TRENDS VERİLERİYLE COĞRAFİ İŞARETLİ GASTRONOMİK ÜRÜNLERİN ANALİZİ. Safran Kültür Ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(3), 418-444.
AMA Güleç E, Şimşek A, Solmaz R. GOOGLE TRENDS VERİLERİYLE COĞRAFİ İŞARETLİ GASTRONOMİK ÜRÜNLERİN ANALİZİ. saktad. Aralık 2022;5(3):418-444.
Chicago Güleç, Enes, Aykut Şimşek, ve Rıdvan Solmaz. “GOOGLE TRENDS VERİLERİYLE COĞRAFİ İŞARETLİ GASTRONOMİK ÜRÜNLERİN ANALİZİ”. Safran Kültür Ve Turizm Araştırmaları Dergisi 5, sy. 3 (Aralık 2022): 418-44.
EndNote Güleç E, Şimşek A, Solmaz R (01 Aralık 2022) GOOGLE TRENDS VERİLERİYLE COĞRAFİ İŞARETLİ GASTRONOMİK ÜRÜNLERİN ANALİZİ. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi 5 3 418–444.
IEEE E. Güleç, A. Şimşek, ve R. Solmaz, “GOOGLE TRENDS VERİLERİYLE COĞRAFİ İŞARETLİ GASTRONOMİK ÜRÜNLERİN ANALİZİ”, saktad, c. 5, sy. 3, ss. 418–444, 2022.
ISNAD Güleç, Enes vd. “GOOGLE TRENDS VERİLERİYLE COĞRAFİ İŞARETLİ GASTRONOMİK ÜRÜNLERİN ANALİZİ”. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi 5/3 (Aralık 2022), 418-444.
JAMA Güleç E, Şimşek A, Solmaz R. GOOGLE TRENDS VERİLERİYLE COĞRAFİ İŞARETLİ GASTRONOMİK ÜRÜNLERİN ANALİZİ. saktad. 2022;5:418–444.
MLA Güleç, Enes vd. “GOOGLE TRENDS VERİLERİYLE COĞRAFİ İŞARETLİ GASTRONOMİK ÜRÜNLERİN ANALİZİ”. Safran Kültür Ve Turizm Araştırmaları Dergisi, c. 5, sy. 3, 2022, ss. 418-44.
Vancouver Güleç E, Şimşek A, Solmaz R. GOOGLE TRENDS VERİLERİYLE COĞRAFİ İŞARETLİ GASTRONOMİK ÜRÜNLERİN ANALİZİ. saktad. 2022;5(3):418-44.