KAMU AŞÇILARININ KARİYER KAYGILARI ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA
Yıl 2024,
Cilt: 7 Sayı: 1, 129 - 150, 30.04.2024
Hüseyin Avni Kırmacı
,
Emre Akmanoğlu
Öz
Günümüzde aşçılık sektörü birçok psikolojik ve fiziksel sorunları beraberinde getirmektedir. Aşçılık sektörü her dönem revaçta olsa dahi bu yıpratıcı nedenler kişilerde farklı mesleklere yönelmeye itebilmektedir. Özel sektörün yanı sıra kamu kurumlarında da hem sağlıklı hem de kaliteli beslenme şekline ihtiyaç duyulmaktadır. Bu durum her daim aşçı ve aşçı yardımcılarına olan ihtiyacı doğurmuştur. Bu doğrultuda Kamu kurumunda görev yapan aşçıların, kariyer kaygılarına ilişkin düşüncelerinin ortaya çıkartılması amaçlanmaktadır. Milli Eğitim Bakanlığı(MEB) tarafından 2022 yılında atanan aşçılara yönelik kariyer kaygısı araştırması uygun görülmüştür. 35 kişi üzerinde kelime çağrışım yöntemiyle sorular yönlendirilmiş olup, elde edilen bulgular kelime bulutu yöntemiyle gösterilmiştir. Aşçıların kariyerlerine yönelik bakış açıları olumsuz olduğu görülmüş, ücret, mobing, görev dışı çalıştırılma, özlük haklarının verilmemesi gibi sorunların kariyer kaygısına etki ettiği düşünülmektedir.
Kaynakça
- Akıncı, A. Y. (2022). Anadolu Lisesi Öğrencilerinin Yirmi Birinci Yüzyıl Becerileri ve Kariyer Kaygısı. Sciences Joshas Journal, 8 (57).
- Daniels, LM, Clifton, RA, Perry, RP, Mandzuk, D., & Hall, NC (2006). Öğretmen adaylarının yeterliliği ve kariyer kesinliği: Kariyer kaygısı ve algılanan kontrolün etkileri. Eğitimin Sosyal Psikolojisi , 9 (4), 405-423.
- Daniels, L. M., Stewart, T. L., Stupnisky, R. H., Perry, R. P., & LoVerso, T. (2011). Relieving career anxiety and indecision: The role of undergraduate students’ perceived control and faculty affiliations. Social Psychology of Education, 14, 409-426.
- Gönüllüoğlu, S., & Çakmak, D. (2022) Mesleki Sonuç Beklenti Düzeyi İle Kariyer Kaygı Durumu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Ferizli Myo Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama. Sakarya İktisat Dergisi, 11(1), 149-170.
- Güneş, E., & Şen, N. (2022) Kariyer Algısı ve Sektörde Kalma Niyeti İlişkisinde Covıd-19 Korkusunun.
- Harbalıoğlu, M., & İpek, Ü. N. A. L. (2014). Aşçılık programı öğrencilerinin mesleki tutumlarının belirlenmesi: Ön lisans düzeyinde bir uygulama. Turizm Akademik Dergisi, 1(1), 55-65.
- Hazel, A. G. U. N., Üçok, D. I., & KÜÇÜK, B. A. (2021). Kariyer Dönemlerinin Değişmeyen Gerçeği: Kariyer Endişesi. İş ve İnsan Dergisi, 8(1), 59-72.
- Karaca, M., Karaçetin, M., Miray, E., & Kala, E. (2019). A Research On Measuring Career Anxiety Of Undergraduate And Associate Students: The Case Of Burdur And Isparta Lisans Ve Önlisans Öğrencilerinin Kariyer Kaygılarını Ölçmeye Yönelik Bir Araştırma: Burdur Ve Isparta Örneği. Iconsr 2019, 115.
- Kazancı, M., Bora, D. N., & Katırcıoğlu, H. (2005). Mayoz bölünme konusunun öğrencilerdeki anlamlı öğrenme düzeyinin kelime çağrışım testi ile araştırılması. Eurasian Journal of Educational Research, 21, 146-154.
- Kurnaz, A., Kurnaz, H. A., & KILIÇ, B. (2014). Önlisans Düzeyinde Eğitim Alan Aşçılık Programı Öğrencilerinin Mesleki Tutumlarının Belirlenmesi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (32), 41-61.
- MEB: (1983) Aşçı Görev Tanımı [Erişim Tarihi: 04.12.2023] https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/3.5.836950.pdf.
- MEB: (2021) İlk Atama Duyurusu [Erişim Tarihi: 04.12.2023]. https://personel.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_10/25211917_Duyuru_-_Guncellenen_-25.10.2021.pdf
- MEB:(2022) Ek Atama Duyurusu [Erişim Tarihi: 04.12.2023]. https://personel.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2022_03/09161631_Ek_Duyuru_-_Guncellenen.pdf
- Mutlu, Ç., & Dilek, E. S. E. N. (2022) Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Kariyer Kaygıları: Projektif Tekniklerle Bir Analiz. International Journal Of Contemporary Tourism Research, 6(1), 1-19.
- Pisarik, C. T., Rowell, P. C., & Thompson, L. K. (2017). A phenomenological study of career anxiety among college students. The Career Development Quarterly, 65(4), 339-352.
- TDK: (2023) Kaygı Kelime Anlamı [Erişim Tarihi: 04.12.2023]. https://sozluk.gov.tr/
- Tsai, C. T., Hsu, H., & Hsu, Y. C. (2017). Tourism and hospitality college students’ career anxiety: Scale development and validation. Journal of Hospitality & Tourism Education, 29(4), 158-165. ISO 690
- Sevim, B., & Görkem, O. (2015). Gastronomi ve aşçılık programlarında gıda güvenliği donanım altyapısının değerlendirilmesi. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 7(1).
- Shin, Y. J., & Lee, J. Y. (2019). Self‐Focused attention and career anxiety: the mediating role of career adaptability. The Career Development Quarterly, 67(2), 110-125. ISO 690
- Şerife, U. Ğ. U. Z. (2022). Covid-19 Pandemisinde öğrencilerin gelecek kaygılarının kariyer geleceği algısı ile ilişkisi. İşletme, 3(2), 95-114.