As an addition to the visual/artistic beauty of colors, they also have different symbolic meanings for societies. One of those colors that is ascribed several meanings such as “color of hell”, “color of devil’’, ‘’color of rebellion’’ is red. In this regard, hadiths which both prohibit and allow to wear red draw attention in Islamic sources. We, in this study, thought that it would be to the point to geographically analyze and make an evaluation to understand the dispute among relevant hadiths. The purpose of this study was to show that the attitude of a community, regardless of being religious or political, reflects the origin of hadiths on any issue. To be pointed out the relationship between hadiths and geography was also the purpose. Evaluation of the hadiths by taking into consideration the geography where they were narrated can help to understand the issues such as determining their accuracy, the political and socio-cultural backgrounds of them, and also reconstruction of hadith texts on a subject. Accordingly, we evaluated the hadiths under two titles as “the hadiths that prohibit to wear red” and ”the hadiths that allow wearing red”. Then, possible reasons for this prohibition were dwelled on.
Renklerin görsel/sanatsal güzelliğinin yanı sıra toplumlar için farklı sembolik anlamları da söz konusudur. Bu sembol renklerden biri ‘cehennemin rengi’, ‘şeytanın rengi’, ‘isyanın rengi’ gibi çeşitli anlamlar yüklenen kırmızıdır. Bu bağlamda İslam kaynaklarında kırmızı kıyafet giymeyi hem yasaklayan hem de buna izin veren rivâyetler dikkat çekmektedir. Araştırmamızda ilgili rivâyetler arasındaki bu ihtilafı anlamak için bunları coğrafî olarak tahlil etmenin ve bir değerlendirme yapmanın uygun olacağı düşünülmüştür. Çalışmadaki amacımız ister dinî olsun ister siyasî, bir bölge halkının herhangi bir konudaki tutumunun rivâyetlerin menşeine yansıdığını göstermek, rivâyet-coğrafya ilişkisine dikkat çekmektir. Hadislerin rivâyet edildiği coğrafyanın göz önünde bulundurularak değerlendirilmesi bunların sıhhatinin tespiti, mevzû olanların siyasî ve sosyo-kültürel arka planlarının belirlenmesi, bir konudaki hadis metinlerinin yeniden inşası gibi konularda yardımcı olabilmektedir. Bu bağlamda ele aldığımız hadisleri “kırmızı giymeyi yasaklayan rivâyetler” ve “kırmızı giymeyi mubah gösteren rivâyetler” başlıkları altında değerlendirilmiş ve bu yasaklamanın muhtemel sebepleri üzerinde durulmaya çalışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2022 |
Gönderilme Tarihi | 10 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 5 |