Bu çalışmada Gotik ve Hümanist yazı, Avrupa’da Ortaçağ’dan Rönesans’a geçişe paralel olarak tarihsel kimlikleri üzerinden incelenmektedir. Gutenberg’in matbaa tekniği, bu tekniğin getirdiği toplumsal dönüşümlerle birlikte ele alınmaktadır. Bu dönüşüm sürecinde Gotik ve Hümanist yazının hangi fikirsel temellerle ilişkili olduğu araştırılmaktadır.
Sonuç olarak, Avrupa’da Ortaçağ’dan Rönesans’a geçişteki ideolojik dönüşümün, yalnız kitapların içeriğinde değil, yazı stillerindeki farklılıklarda da görünür hale geldiği ortaya çıkmaktadır. Eski Biçem yazı karakterleri içerisinde önemli bir yeri olan Hümanist yazı stilini, Rönesans’ın aydınlanma düşüncesinin bir göstergesi olarak değerlendirmek mümkündür. Bu sonuç, yazı karakterlerinin bir bilgi ve duygu yansıtmakla beraber, üretildikleri zamanın ruhunu içeren tarihsel bir kimlik taşıdıklarının da göstergesidir.
Aydın, Ufuk. (2001), Uygarlık Tarihi, Eskişehir : Anadolu Üniversitesi: Açıköğretim Yayınları Becer, Emre. (1997) İletişim ve Grafik Tasarım, Ankara : Dost Kitabevi
Bevir, Mark. (ed) (2010) Encyclopedia of Political Theory Vol:1, USA: Sage Publications, Inc. Burns, Robert. (1996) Paper Comes To The West (4th Edition), Berlin: Mann Verlag
Carter, Rob. & Day, Ben. & Meggs, Philip B. (2011) Typographic Design: Form and Communication (5th Edition), New York: Wiley
Cavalier, Jean Jacques. (2004) Medya ve İletişim Teknolojileri, İstanbul: Salyangoz Yayınları
Chartier, Roger. (1995) Forms and Meanings: Texts, Performances, and Audiences from Codex to Computer, U.S.A: Uni- versity of Pennsylvania Press
Cheng, Karen. (2005) Designing Type, UK:Lurence King Publishing
Dalkıran, Ömer. (2013) Kitabın Tarihi, Türk Kütüphaneciliği Dergisi Cilt 27, Sayı 1
Ertuğ, Hasan Refik. (1970) Basın ve Yayın Hareketleri Tarihi, İstanbul : Yenilik Basımevi
Fischer, S. R. (2004). A History Of Reading. London: Reaktion Books. (s.206)
Febvre, L.& Martin, H. J. (2000) Kitabın Doğuşu, (çev. Gül Batuş). İstanbul: Avcıol Basım Yayın
İskender, Hakan. (2014) “Matbaanin İcadından Sonra Avrupa’da Okuma Kültürünün Değişimi”, Ankara: Turkish Studi- es - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 9/8 Summer 2014
In this study, Gothic and Humanist typefaces are explored in parallel with transition from the
Dark Ages to the Renaissance in Europe. Gutenberg’s printing techniques are discussed together
with social transformations brought by this technique. Intellectual foundations of Gothic and Humanist typefaces in this period are being investigated.
As a result, it is evident that the ideological transformation from the Dark Ages to the Renaissance became visible not only in literature but also in different typeface styles. It is possible to
consider Humanist typeface as an indicator of Renaissance enlightenment in addition of having an
important place in Old Style Typefaces. These result indicates that the typefaces have the historical
function of carrying the spirit of the time along with representing information and emotions.
Aydın, Ufuk. (2001), Uygarlık Tarihi, Eskişehir : Anadolu Üniversitesi: Açıköğretim Yayınları Becer, Emre. (1997) İletişim ve Grafik Tasarım, Ankara : Dost Kitabevi
Bevir, Mark. (ed) (2010) Encyclopedia of Political Theory Vol:1, USA: Sage Publications, Inc. Burns, Robert. (1996) Paper Comes To The West (4th Edition), Berlin: Mann Verlag
Carter, Rob. & Day, Ben. & Meggs, Philip B. (2011) Typographic Design: Form and Communication (5th Edition), New York: Wiley
Cavalier, Jean Jacques. (2004) Medya ve İletişim Teknolojileri, İstanbul: Salyangoz Yayınları
Chartier, Roger. (1995) Forms and Meanings: Texts, Performances, and Audiences from Codex to Computer, U.S.A: Uni- versity of Pennsylvania Press
Cheng, Karen. (2005) Designing Type, UK:Lurence King Publishing
Dalkıran, Ömer. (2013) Kitabın Tarihi, Türk Kütüphaneciliği Dergisi Cilt 27, Sayı 1
Ertuğ, Hasan Refik. (1970) Basın ve Yayın Hareketleri Tarihi, İstanbul : Yenilik Basımevi
Fischer, S. R. (2004). A History Of Reading. London: Reaktion Books. (s.206)
Febvre, L.& Martin, H. J. (2000) Kitabın Doğuşu, (çev. Gül Batuş). İstanbul: Avcıol Basım Yayın
İskender, Hakan. (2014) “Matbaanin İcadından Sonra Avrupa’da Okuma Kültürünün Değişimi”, Ankara: Turkish Studi- es - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 9/8 Summer 2014