Sanatın tarihi aslında bir yönüyle insanlığın da tarihidir. Ortaya konulan ürünler
çağlar boyu benzer şekillerde bir devamlılık göstermiş, bu durum da geçmiş ve gelecek
arasında bir bağlantı kurulmasına neden olmuştur. İşte bu devamlılık gösteren tarihsel
görsellerden birisi de, dört atın çektiği arabanın (Quadriga) yer aldığı sanatsal kompozisyonlardır. Binlerce yıllık süreç içerinde sanata konu olan bu olayda kullanılan hay-
vanların neden at olduğu, atlarının sayısının neden dört olduğu, farklı inanç sitemleri
içerisinde aynı özelliklerin neden tekrarlandığı ve benzerlik gösterdiği, bu benzerliklerin
bir tesadüf eseri mi yoksa etkilenme neticesinde mi oluştuğu cevaplanması gereken sorular olarak görülmektedir.
KAYNAKÇA
Baynes, N. (1925/1943). The byzantine empire. Oxford University Press, Oxford. Büyük Larousse-15 (1986). Mahşer, İstanbul: Milliyet Gazetecilik A.Ş., (s.7678).
Büyük Larousse-19 (1986). Quadriga, İstanbul: Milliyet Gazetecilik A.Ş., (s. 9647). Cameron, A. (1973). Porphyrius the charioteer. Clarendon Press, Oxford.
Cömert, B. (1980). Mitoloji ve ikonografi, Ankara: Meteksan Ltd. Şti.
Dinler Tarihi Ansiklopedisi-2 (1999). Sabah Dış Ticaret ve Pazarlama A.Ş. Şan Grafik, İstanbul.
Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi-2 (1997). “Hipodrum”, İstanbul: Yem Yayın (Yapı Endüstri Merkezi Yayınları), (s.790).
Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi-3 (1997). “Quadriga”, İstanbul: Yem Yayın (Yapı Endüstri Merkezi Yayınları), (s.1532).
Erkal, M. (2000). Semboller ve yorumları, İstanbul: Zafer Matbaası.
Ferguson, G. (1961). Sings&symbols in christian art, London: Oxford University Press.
Gerçek, F. (1999). Türk müzeciliği, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
Gezgin, D. (2014). Hayvan mitosları, İstanbul: Sel Yayıncılık.
Gombrıch, E. H. (1986). Sanatın öyküsü, İstanbul: Remzi Kitabevi.
Graves, R. (2012). Yunan mitleri, İstanbul: Say Yayıncılık.
Hafner, G. (1938). Viergespanne in vorderansicht: die repräsentative darstellung der quadriga in der griechischen und der späteren kunst, Neue Deutsche Forschungen Ab. Archäologie, Band 2, Junker und Dünnhaupt Verlag, Berlin.
Jacoff, M. (1994). The horses of san marco and the quadriga of the lord, Princeton University Press.
Ladd, Brian (1997). The ghosts of berlin, The University of Chicago Press, Chicago.
History of art may actually be considered the history of humanity. The work of arts has
had a continuity in similar forms, which has led to a connection between the past and
the future. One of the historical images within this continuity is the artistic compositions
featuring a chariot drawn by four horses (Quadriga). In this phenomenon, which has
been a subject of art for thousands of years, why horses were the animals used, why there
were four of them, why the same characteristics were used in different belief systems, and
whether these similarities were coincidence or out of inspiration have been considered
questions to be answered.
KAYNAKÇA
Baynes, N. (1925/1943). The byzantine empire. Oxford University Press, Oxford. Büyük Larousse-15 (1986). Mahşer, İstanbul: Milliyet Gazetecilik A.Ş., (s.7678).
Büyük Larousse-19 (1986). Quadriga, İstanbul: Milliyet Gazetecilik A.Ş., (s. 9647). Cameron, A. (1973). Porphyrius the charioteer. Clarendon Press, Oxford.
Cömert, B. (1980). Mitoloji ve ikonografi, Ankara: Meteksan Ltd. Şti.
Dinler Tarihi Ansiklopedisi-2 (1999). Sabah Dış Ticaret ve Pazarlama A.Ş. Şan Grafik, İstanbul.
Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi-2 (1997). “Hipodrum”, İstanbul: Yem Yayın (Yapı Endüstri Merkezi Yayınları), (s.790).
Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi-3 (1997). “Quadriga”, İstanbul: Yem Yayın (Yapı Endüstri Merkezi Yayınları), (s.1532).
Erkal, M. (2000). Semboller ve yorumları, İstanbul: Zafer Matbaası.
Ferguson, G. (1961). Sings&symbols in christian art, London: Oxford University Press.
Gerçek, F. (1999). Türk müzeciliği, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
Gezgin, D. (2014). Hayvan mitosları, İstanbul: Sel Yayıncılık.
Gombrıch, E. H. (1986). Sanatın öyküsü, İstanbul: Remzi Kitabevi.
Graves, R. (2012). Yunan mitleri, İstanbul: Say Yayıncılık.
Hafner, G. (1938). Viergespanne in vorderansicht: die repräsentative darstellung der quadriga in der griechischen und der späteren kunst, Neue Deutsche Forschungen Ab. Archäologie, Band 2, Junker und Dünnhaupt Verlag, Berlin.
Jacoff, M. (1994). The horses of san marco and the quadriga of the lord, Princeton University Press.
Ladd, Brian (1997). The ghosts of berlin, The University of Chicago Press, Chicago.
Göğebakan, Y. (2017). Dörtlü Atlı Grup Olarak “Quadriga” ile “Mahşerin Dört Atlisı”nın İlişkilendirilmesi ve Sanatsal Yansımaları. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 7(1), 104-126. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.562960