This study aims to contribute to architecture design pedagogy and exploratory learning environments in
design studios through cross-case analysis. It involves contextual sampling and collecting and analysing
information from multiple sources about design studio strategies for stimulating creativity. Therefore, this study
investigates the five leading creativity-based teaching strategies (i.e., speculative thinking, multispeculative
thinking, material thinking, metaphorical thinking and analogical thinking as a teaching strategy) and
identifies the main concepts and their impacts on the design process cognitively. The methodology of the
study is to explore design studio practices by conducting document reviews about instructors and interviews
with prominent international practitioners to collect in-depth information about their strategies. The paper
identifies different stimulating concepts and demonstrates how an instructor cognitively influences the
cyclical design process. According to the results deconstructing the iterative problem and solution process is
typical for all these strategies. However, these strategies are effective in different phases of the process. They
can affect problem identification at the beginning, redefining the design problem in the middle of the design
process or possible solutions.
Bu çalışma, karşılaştırmalı vaka analizi yoluyla mimarlık pedagojisine ve tasarım stüdyolarında keşfedici
öğrenme ortamlarına katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Araştırma, yaratıcılığı teşvik etmek için kullanılan
tasarım stüdyosu stratejileri hakkında örnek vaka çalışmasını içermektedir. Bu amaçla çalışmada önde gelen
yaratıcılığa dayalı yürütücü stratejileri; spekülatif, çoklu spekülatif, malzeme odaklı, metaforik ve analojik
yürütücü stratejisi olarak sınıflandırılmış ve analiz edilmiştir. Bu stratejilerin temel konseptleri ve bunların
yaratıcılık ve tasarım bilişi açısından etkileri tespit edilmiştir. Metodolojik olarak, literatür araştırması
yoluyla yaratıcılığı tetikleyen farklı kavramlar tanımlanmış, ilgili stratejiler belirlenmiş ve bunu uygulayan
yürütücüler tespit edilmiştir. Daha sonra bu yürütücülerin yaklaşımları yarı yapılandırılmış görüşmeler
ve basılı kaynaklara dayanarak analiz edilmiş ve buna göre her bir yürütücünün döngüsel tasarım sürecini
bilişsel açıdan nasıl değiştirdiği irdelenmiştir. Sonuçlara göre döngüsel problem tanımlama ve çözüm üretme
sürecini dönüştürmesi bakımından bu stratejiler benzerdir. Ancak, bu stratejiler sürecin farklı aşamalarında
etkilidir. Bazıları başlangıçta ve sürecin ortasında problemin tanımlamasını etkilerken bazıları da olası
çözümlere etki etmektedirler.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mimarlık (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 2 |