Bu çalışmanın amacı “Kuş Uçuşu” isimli diziyi izleyen Y ve Z kuşağının, alımlama süreçlerindeki
farklılıkları ortaya koymak ve ortaya çıkan farklılıklara, bağlı oldukları kuşak özelliklerinin
yanında başka hangi unsurların etkili olup olmadığını tespit etmektir. Çalışmada katılımcıların
çeşitliliğini sağlamak amacıyla, amaçlı örneklem türlerinden maksimum çeşitlilik örneklemi
kullanılmıştır. Buna göre 1980–1999 yılları arasında doğanlar Y kuşağı olarak kabul edilerek
yedi kişi ile görüşme yapılmıştır. 2000 yılı ve sonrası doğanlar ise Z kuşağı şeklinde tanımlanarak
aynı şekilde yedi kişi ile görüşme gerçekleştirilmiştir. Toplamda 14 katılımcıyla yapılan
derinlemesine görüşmelerden elde edilen verilerin analizi Stuart Hall’un kodlama-kodaçımı
modeli esas alınarak alımlama analizi ile gerçekleştirilmiştir. Bu doğrultuda Y ve Z kuşaklarının
medya iletilerini, içinde bulundukları kuşağın özelliklerine göre okudukları ve anlamlandırdıkları
sonucuna varılmıştır. Kuşakların özelliklerinin yanı sıra cinsiyet, ön yargı ve izlenilen
dijital platform gibi faktörlerin izleyicilerin anlamlandırma süreçlerinde etkili olduğu görülmüştür.
Dolayısıyla Y ve Z kuşağının alımlama süreçlerinde farklılıklar olduğu çalışma kapsamında
ortaya çıkmıştır.
The aim of this study is to reveal the differences in the reception processes of the Y and Z generations
watching the TV series “Bird Flight” and to determine whether other factors are effective
on the differences, besides the generation characteristics they are connected to. In the
study, in order to ensure the diversity of participants, maximum diversity sampling, one of the
purposeful sampling types, was used. Accordingly, those born between 1980 and 1999 were
accepted as generation Y and seven people were interviewed. Those born in 2000 and after
were defined as the Z generation, and seven people were interviewed in the same way. The
analysis of the data obtained from in-depth interviews with 14 participants in total was carried
out with reception analysis based on Stuart Hall’s coding-decoding model. In this direction,
it has been concluded that the Y and Z generations read and interpret the media messages
according to the characteristics of the generation they are in. In addition to the characteristics
of the generations, factors such as gender, prejudice, and the digital platform followed were
found to be effective in the interpretation processes of the audience. Therefore, it has emerged
within the scope of the study that there are differences in the reception processes of the Y and
Z generations.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Güzel Sanatlar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 17 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 42 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.