Çağdaş dönem tefsirlerinde hem gelenekten alınan referanslar hem de birtakım dönemsel düşüncelerin etkisiyle İsrâilî rivayetlere karşı ciddi bir mesafe konulmuş; bir alternatif olarak Kitab-ı Mukaddes bilgilerine müracaat modern bir olgu halini almıştır. Ne var ki bu durum, tefsirde Kitab-ı Mukaddes bilgilerini kullanmanın cevazı, bu yöntemde göz önünde tutulması gereken ilkelerin neler olduğu, Kur’an’ın bildirdiği tahrifin mahiyeti, lafzî mütevâtir olan Kur’an metninin tahrif edilmiş metinle tefsir edilmesinin çelişki olup olmadığı gibi birtakım soru ve problemi beraberinde getirmiştir. Bu çalışmada Kitab-ı Mukaddes bilgilerinin tefsirde kullanılmasının imkân ve problemleri çağdaş müfessir Tâhir b. Âşûr’un (1879-1973) et-Tahrîr ve’t-Tenvîr isimli tefsiri merkezinde irdelenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın söz konusu tefsir merkezinde ele alınmasının nedeni, müellifinin Kitab-ı Mukaddes’i geniş bir konu yelpazesinde asli bir kaynak olarak kullanmış olmasıdır. İbn Âşûr, Kitab-ı Mukaddes bilgilerini kısmen eleştiriye açık yönlerine rağmen ağırlıklı olarak tefsir; kısmen de tenkit amaçlı kullanmış, bu yönüyle genel manada Kitab-ı Mukaddes’e karşı olumlu bir tutum sergilemiştir. Müellif, Kitab-ı Mukaddes bilgilerinin tefsirde kullanılmasının cevazına dair tartışmalara katılmamış olsa da uygulamalarıyla bu işin cevazını savunanların safında yer aldığını göstermiştir. O, Kitab-ı Mukaddes naklinde gözetilmesi gereken ilkeleri pratik uygulamalarıyla ortaya koymuş, tahrifin ağırlıklı olarak manevî olduğu yönündeki kanaatiyle iç tutarlılığını korumuştur.
Tefsir Tâhir b. Âşûr et-Tahrîr ve’t-Tenvîr Kitab-ı Mukaddes İsrâiliyat Kur’an Kıssaları.
In the modern period tafsirs because of both referances taken from tradition and effect of periodical thoughts, it’s been stayed away form İsrâilî narratives, as an alternative applying to biblical information became a modern phenomenon. However this situation brought questions and problems like permission of using biblical information, what are the principles to pay attention to in this way, the nature of the falcification the Quran has stated, if it’s a contradiction to tafsir the Quran which is verbal mutawatir with a falsificated text along. In this study it is tried to scrutinize the possibility and problems of usage of biblical information in tafsir with modern mufassir Tāhir İbn ʿĀshūr’s (1879-1973) tafsir named al-Tahrīr wa’t-Tanwīr being on the center. The reason said tafsir being in the center is the mufassir having used the bible as a main source for a wide range of topics. İbn ʿĀshūr, despite their aspects open to criticization, used biblical information mostly for tafsir and partially for criticization and this way behaved mostly in favor of the bible. Even though the interpreter didn’t join the discussions about permission of biblical information being used for tafsir, with his behaviour he showed that he is with the ones that defended the permission. He put forth the principles that should be considered while narrating bible with his practices, kept consistent with himself with his opinion that the falsification is mainly incorporeal.
Tafsir, Tāhir İbn ʿĀshūr, al-Tahrīr wa’t-Tanwīr, Biblical, İsrā’iliyyat, Quranic stories.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2022 |
Kabul Tarihi | 6 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.
Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır. Yayınlanan makaleler öncelikle İThenticate programında taranmaktadır.
Dergimizde
yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi’ne devrolunmuştur.