Bu çalışmada üç talâk meselesi ele alınmıştır. Erkeğin üç talâkı aynı mecliste bir lafızda veya ayrı ayrı lafızlarda söylemesi konusunda âlimler arasında görüş ayrılığı yaşanmıştır. Çalışma, İbn Kayyim el-Cevziyye’nin (ö. 751/1350) görüşü ve delilleriyle sınırlandırılmıştır. Öte yandan kıyaslama amacıyla çoğunluğu temsil eden âlimlerin görüş ve delillerine de temas edilmiştir. Yazıda nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Başta İbn Kayyim el-Cevziyye’nin eserleri olmak üzere pek çok âlimin eseri tematik olarak incelenmiştir. Aile birliğini doğrudan etkileyen üç talâk meselesinin açıklığa kavuşturulması önem arz etmektedir. İbn Kayyim el-Cevziyye erkeğin üç talâk şeklinde boşamada bulunmasını sünnete aykırı olarak değerlendirmiş ve geçersiz saymıştır. Çünkü Kur’an ve sünnet bir boşamayı öngörmektedir. İbn Kayyim el-Cevziyye bu boşamanın Kur’an’a ve sünnete uygun olduğunu söyleyen âlimlere eleştiriler yöneltmiştir. Aynı şekilde onların üç talâkı geçerli saymalarını da doğru bulmamıştır. Ona göre üç talâk bir boşama şeklinde geçerlidir. O, görüşünü temellendirme adına birçok delil sıralamıştır. Naklî deliller yanında aklî deliller de zikretmiştir. Neticede üç talâkı geçerli görenlerin delillerini yetersiz görmüştür.
This study deals with the issue of three talaqs. There was a difference of opinion among the scholars about whether a man can say three talaqs in the same assembly in one word or in separate words. The study is limited to the opinion and evidence of Ibn al-Qayyim al-Jawziyya (d. 751/1350). On the other hand, the views and arguments of the scholars representing the majority were also touched upon for the purpose of comparison. Qualitative research method was used in this article. The works of many scholars, especially the works of Ibn al-Qayyim al-Jawziyya, were analyzed thematically. It is important to clarify the issue of three talaqs, which directly affects family unity. Ibn al-Qayyim al-Jawziyya considered a man's divorce in the form of three talaqs to be contrary to the Sunnah and invalid. This is because the Qur'an and Sunnah prescribe one divorce. Ibn al-Qayyim al-Jawziyya criticized the scholars who said that this divorce is in accordance with the Qur'an and the Sunnah. Likewise, he did not find it correct for them to consider three talaqs valid. According to him, three talaqs are valid as one divorce. He listed many evidences to justify his view. He mentioned rational evidences as well as narrative evidences. In the end, he found the evidence of those who considered three talaqs valid insufficient.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 10 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.
Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır. Yayınlanan makaleler öncelikle İThenticate programında taranmaktadır.
Dergimizde
yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi’ne devrolunmuştur.