İmâmet problemi,
kelâm ilminin vesâil konuları arasında yer alır. İslâm toplumunun yönetimi,
yönetimin dayanağı, yöneticinin vasıfları, nass ve tayin meselesinin reddi,
dört halifenin imâmetlerinin meşruiyeti gibi konular etrafında merkezileşen imâmet,
Şia’nın iman esasları arasında ilk sırada yer alır. Ehl-i Sünnet geleneğinde de
tartışılan bu konunun Eş’arî mezhebinde nasıl ele alındığı sorunu, çalışmamızın
mihverini teşkil etmektedir.
Bu çalışmada, imâmeti,
Şiî imâmet anlayışının eleştirisi şeklinde ele alan Cürcânî mercek altına
alınmıştır. Müteahhirûn dönem kelâmcısı olan Cürcânî’nin imâmet meselesini
detaylı ve sistematik bir şekilde ele alması, bu konuda ona odaklanmamızı
sağlamıştır. O, siyasi bir mesele olarak değerlendirdiği imâmeti inanç alanının
dışında tutmaya çalışmıştır. Neticede Şiî-İmâmî paradigmadaki imâmet doktrinini
teorik ve pratik düzeyde gerçekçi bir zemine oturtmuş ve siyasal iktidarı dinî otoriteden ayırmıştır. Ayrıca
o, tarihi
realiteye bağlı kalarak Hz. Ebû Bekir, Hz. Ömer, Hz. Osman, Hz. Ali şeklindeki
sıralamanın isabetli olduğunu vurgulamış ve siyasi
paradigmasını oluştururken dört halife dönemi uygulamalarını esas kabul
etmiştir.
The imamate problem is among basic subjects of
kalam science. The imamate focusing on subjects such as the governance of
Islamic society, the basis of this governance, the qualification of governers,
the refuse of appointment, the legitimacy of the four great caliphs is in the
first rank among belief basics of Shiite. This subject is discussed by Sunna
tradition as well and the method of Esh’ari sect dealing with this subject
consist the centre of our study.
In this study,
we focus on jurjânî, who dealed with imamate as a critic of Shia imamate
perception. That jurjânî, a successor kalam scientist handled the imamate in
detail and in a systematic way leaded us to focus on him. He saw the imamate as
a political issue and tried keep it out of belief field. As a result, he placed the imamate doctrine
of Shia-Imamate paradigm on a realist platform and differed political power
from the religious authority. Besides, he emphasized the righthousness of the
caliphate order of Abu Bakir, Omar, Othman, Ali on the ground of historical
reality and based his paradigm on the regulations of The Era of Four Great
Caliphs.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 13 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.
Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır. Yayınlanan makaleler öncelikle İThenticate programında taranmaktadır.
Dergimizde
yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi’ne devrolunmuştur.