Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AN EVALUATION ON SEYYİD FEYZULLAH ERZEN'S RELATIONS (D. 2002) TO SOME SUBJECTS OF THE HADITH IN THE CONTEXT OF HİS WORK NAMED LEVÂMİ'UL-CEVÂHİR Bİ İSNÂ AŞERE FENNEN YÜCÂHİR

Yıl 2019, , 186 - 198, 30.04.2019
https://doi.org/10.26791/sarkiat.491265

Öz

Scientific
activities have always existed during the history of Islam in places dominated
by Muslims. After being conquered by Muslims, a vitality has taken place in
Sirnak and the surrounding areas and many scholars have been brought up. One of
them is Seyyid Feyzullah Erzen (d. 2002). The life of Seyyid Feyzullah Erzen
has been through his science. He has studied many important scholars and has
had many students. In his work named  Levâmi'ul-Cevâhir,
which has become one of the important figures of his era with his works and
students, besides the religious sciences such as tafsir, hadith, kalam, as well
as medicine, geography, nahiv, khat, consumables and literature, geology,
philology and anthropology, it is seen that some information related to
different areas has been transmitted. In this paper, we will endeavor to
examine his views on circumcision and hadith subject within the framework of
his work named Levâmiü’l-cevâhir bi isnâ aşere fennen yücâhir.

Kaynakça

  • ACLÛNÎ, İsmail b. Muhammed, Keşfu’l-hafâ ve müzîlü’l-ilbâs, I-II, Dâru ihyâi’t-türâsi’l-Arabî, Beyrut Trs.AYDIN, Mehmet, “İslam’a Göre İlim”, Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 3 (1986): 1-18.AYDIN, M. Şevki “Medreselerin Gerileyiş Sebepleri Üzerine”, Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4 (1987): 321-336.BAZ, İbrahim, Şeyh Muhammed Said Seyda el-Cezerî ve Hâlidî-Seydâî Kolu, İlahiyat Yay., İstanbul 2016.BEĞAVÎ, Ebû Muhammed el-Hüseyin b. Mesud, Tefsîru’l-Beğavî, I-VIII, Daru Taybe, Riyad 1997.BİLEN, Mehmet, “Sahih Hadisin Tanımı Üzerine”, Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1 (1999): 247-260.BUHÂRÎ, Muhammed b. İsmail, el-Câmiu’s-sahîh, I-V, thk.: Şu‘ayb Arnaût vd., er-Risâletu’l-âlemiyye, Beyrut 2011.DÂRİMÎ, Ebû Muhammed Abdullah B. Abdirrahman, Sünen, (I-II), tahk.: Seyyid İbrahim- Ali Muhammed Ali, Dâru’l-Hadis, Kahire 2000. EBÛ DAVUD, Süleyman b. el-Eş’as es-Sicistani, Sünen, (I-IV), Daru’l-Hadis, Kahire 1988.CÜRCÂNÎ, es-Seyyid eş-Şerif, Mu’cemu’t-tarîfât, tahk.: Muhammed Sıddîk el-Minşâvî, Dâru’l-fâdila, Kahire Trs.EREN, Muhammet Emin “Bir Rivayetin Kısa Anatomisi: Tarihsel Süreçte İftirak Hadisinin Anlaşılma Biçimleri Üzerine”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 55:2 (2014): 59-97.ERZEN, Abdulkadir, Seyyid Feyzullah Erzen Hayatı, by., Trs.,ERZEN, Seyyid Feyzullah, Levami'u'l-cevâhir bi isna aşere fennen yücâhir, by., 1992. GÖMBEYAZ, Kadir, “73 Fırka Hadisinin Mezhepler Tarihi Kaynaklarında Fırkaların Tasnifine Etkisi”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2005, cilt: XIV, sayı: 2, s. 147-160.GÖZÜTOK, Şakir, “İslâm ve İlim”, Dinî Araştırmalar, 8/22 (2005): 75-90. İBNÜ’L-ESİR, İzzeddin, el-Kâmil fi't-Târih, Beyrut 1965.İBN MACE, Ebû Abdillah Muhammed b. Yezid el-Kazvini, Sünen, I-IV, Dâru’l-Marife, Beyrut 1997.İBNÜ’S-SALÂH eş-Şehrezûrî, Ulûmu’l-Hadîs, Mektebetü’l-Fârâbî, Dımaşk 1984.KARASAKAL, Şaban, “Seyyid Feyzullah Erzen’in Levâmi’u’l-Cevâhir’inde Tufan Kıssası”, Uluslararası Hz. Nuh ve Cudi Dağı Sempozyumu, 27-29 Eylül 2013 (Şırnak: 2014), 561-572.KARASAKAL, Şaban, “Seyyid Feyzullah Fındîkî ve Levâmü’ul-Cevâhir Adlı Eseri”, Akademik Araştırmalar Dergisi=Journal of Academic Studies, 2013, 15/58: 199-220.KARATAŞ, Fatih, “eş-Şu’abu’l-erba’ fî’mtinâi’z-Zuhr ba’de’l-cum’a Adlı Eser Üzerine Bir Değerlendirme”, Şehr-i Nuh Uluslararası Multi Disipliner Araştırmaları Kongresi, 8-9 Eylül 2018-Cizre-Şırnak, Tam Metin Kitabı, ed.: Gültekin Gürçay, (Şırnak: 2018) 89-101.KELEŞ, Ahmet, “73 Fırka Hadisi Üzerine Bir İnceleme”, Marife: Dini Araştırmalar Dergisi [Bilimsel Birikim], 5/3 (2005): 25-45.KIRBAŞOĞLU, M. Hayri “İmam Şafii 'nin “Risale’sinin Hadis İImindeki Etkileri”, İslami Araştırmalar Dergisi, Hadis-Sünnet Özel Sayısı, 10/1-2-3, 87-99.KÜÇÜKAŞCI, Mustafa Sabri “Seyyid”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Türkiye Diyanet Vakfı yayınları, İstanbul 2009, XXXVII, ss. 40-43. MALİK B. ENES, Muvatta, I-II, Daru İhyait-Turasi’l-Arabî, Beyrut 1951.MERÂĞÎ, Ahmed b. Mustafa, Tefsîru’l-Merâğî, I-XXX, Mısır 1946.MÜSLİM, Ebû’l-Huseyn b. Haccac, el-Cami’u’s-Sahih, (bi Şerhi’l-İmam en-Nevevi), I-XVIII, Daru’l-marife, Beyrut 1997.NESÂÎ, Ebû Abdirrahman Ahmed b. Şuayb, Sünen (bi Şerhi Suyûtî ), I-VIII, Daru’l- Marife, Beyrut 2001.ÖZAFŞAR, Mehmet Emin, “Sahih Hadis” Kavramı Üzerine Bir Çözümleme”, İslâmî Araştırmalar, 19/1 (2006): 107-111. ÖZDİREK, Recep, “Cumhuriyet Döneminde Şırnak Bölgesinde Yaşayan Âlimlerin Fıkıhla İlgili Eserlerinin Değerlendirmesi”, Uluslararası Şırnak ve Çevresi Sempozyumu (14-16 Mayıs 2010), (Şırnak: 2010) 707-722.RENÇBER, Fevzi, “İslam Birliği İnşasında Bir Engel Olarak Mezhep-Cemaat Taassubu ve Çözüm Yolları”, e-makâlât, 10/1 (Bahar 2017): 77-102. RENÇBER, Fevzi ve Yaşar Acat, “Anadolu Aleviliğinde Şecere Geleneği –Bir Ağuiçen Ocağı Şeceresi Örneği-, Alevilik Araştırmaları Dergisi, 6 (Kış 2013): 175-200.TAHÂVÎ, Ebû Cafer, Akidetu’t-Tahâviyye, Dâru İbn Hazm, Beyrut 1995. TİRMİZÎ, Ebû Îsâ Muhammed b. Îsâ, Sünen, I-V, tahk.: A. Muhammed Şakir vd., Dâru İhyâi’t-türâsi’l-Arabî, Beyrut Trs.TUNCEL, Metin, “Şırnak”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Türkiye Diyanet Vakfı yayınları, İstanbul, 2010, XXXIX, ss. 109-111.YILDIRIM, Enbiya, “Kudsî Hadisler Üzerine Genel Bir Değerlendirme”, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 13/2 (2009): 39-47.

SEYYİD FEYZULLAH ERZEN’İN (ö. 2002) LEVÂMİ'UL-CEVÂHİR Bİ İSNÂ AŞERE FENNEN YÜCÂHİR ADLI ESERİ ÇERÇEVESİNDE BAZI HADİS KONULARI İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

Yıl 2019, , 186 - 198, 30.04.2019
https://doi.org/10.26791/sarkiat.491265

Öz

İslam tarihi boyunca Müslümanların
hâkimiyetinde olan yerlerde ilmî faaliyetler daima var olagelmiştir.
Müslümanlarca fethedildikten sonra ilmî bir canlılığın ortaya çıktığı Şırnak ve
çevresinde pek çok ilim adamı yetişmiştir. Cumhuriyet döneminde de bu bölgede
mühim bazı isimler göze çarpmaktadır. Bunlardan biri olan Seyyid Feyzullah
Erzen’in (ö. 2002) hayatı, ilim tahsili ve tedrisi ile geçmiştir. Önemli bazı
âlimlerden ders okumuş, çok sayıda öğrenci yetiştirmiştir. Birçok telifi
bulunan Seyyid Feyzullah’ın Levâmi'ul-Cevâhir bi isnâ aşere fennen
yücâhir
adlı eseri en önemli çalışmasıdır. Bu eserde dinî ilimlerin
yanında, değişik alanlarla ilgili bir kısım bilgilerin nakledildiği görülür. Bu
makalemizde onun sünnet ve hadis konularıyla ilgili görüşlerini mezkûr eseri
çerçevesinde incelemeye ve değerlendirmeye çalıştık.

Kaynakça

  • ACLÛNÎ, İsmail b. Muhammed, Keşfu’l-hafâ ve müzîlü’l-ilbâs, I-II, Dâru ihyâi’t-türâsi’l-Arabî, Beyrut Trs.AYDIN, Mehmet, “İslam’a Göre İlim”, Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 3 (1986): 1-18.AYDIN, M. Şevki “Medreselerin Gerileyiş Sebepleri Üzerine”, Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4 (1987): 321-336.BAZ, İbrahim, Şeyh Muhammed Said Seyda el-Cezerî ve Hâlidî-Seydâî Kolu, İlahiyat Yay., İstanbul 2016.BEĞAVÎ, Ebû Muhammed el-Hüseyin b. Mesud, Tefsîru’l-Beğavî, I-VIII, Daru Taybe, Riyad 1997.BİLEN, Mehmet, “Sahih Hadisin Tanımı Üzerine”, Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1 (1999): 247-260.BUHÂRÎ, Muhammed b. İsmail, el-Câmiu’s-sahîh, I-V, thk.: Şu‘ayb Arnaût vd., er-Risâletu’l-âlemiyye, Beyrut 2011.DÂRİMÎ, Ebû Muhammed Abdullah B. Abdirrahman, Sünen, (I-II), tahk.: Seyyid İbrahim- Ali Muhammed Ali, Dâru’l-Hadis, Kahire 2000. EBÛ DAVUD, Süleyman b. el-Eş’as es-Sicistani, Sünen, (I-IV), Daru’l-Hadis, Kahire 1988.CÜRCÂNÎ, es-Seyyid eş-Şerif, Mu’cemu’t-tarîfât, tahk.: Muhammed Sıddîk el-Minşâvî, Dâru’l-fâdila, Kahire Trs.EREN, Muhammet Emin “Bir Rivayetin Kısa Anatomisi: Tarihsel Süreçte İftirak Hadisinin Anlaşılma Biçimleri Üzerine”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 55:2 (2014): 59-97.ERZEN, Abdulkadir, Seyyid Feyzullah Erzen Hayatı, by., Trs.,ERZEN, Seyyid Feyzullah, Levami'u'l-cevâhir bi isna aşere fennen yücâhir, by., 1992. GÖMBEYAZ, Kadir, “73 Fırka Hadisinin Mezhepler Tarihi Kaynaklarında Fırkaların Tasnifine Etkisi”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2005, cilt: XIV, sayı: 2, s. 147-160.GÖZÜTOK, Şakir, “İslâm ve İlim”, Dinî Araştırmalar, 8/22 (2005): 75-90. İBNÜ’L-ESİR, İzzeddin, el-Kâmil fi't-Târih, Beyrut 1965.İBN MACE, Ebû Abdillah Muhammed b. Yezid el-Kazvini, Sünen, I-IV, Dâru’l-Marife, Beyrut 1997.İBNÜ’S-SALÂH eş-Şehrezûrî, Ulûmu’l-Hadîs, Mektebetü’l-Fârâbî, Dımaşk 1984.KARASAKAL, Şaban, “Seyyid Feyzullah Erzen’in Levâmi’u’l-Cevâhir’inde Tufan Kıssası”, Uluslararası Hz. Nuh ve Cudi Dağı Sempozyumu, 27-29 Eylül 2013 (Şırnak: 2014), 561-572.KARASAKAL, Şaban, “Seyyid Feyzullah Fındîkî ve Levâmü’ul-Cevâhir Adlı Eseri”, Akademik Araştırmalar Dergisi=Journal of Academic Studies, 2013, 15/58: 199-220.KARATAŞ, Fatih, “eş-Şu’abu’l-erba’ fî’mtinâi’z-Zuhr ba’de’l-cum’a Adlı Eser Üzerine Bir Değerlendirme”, Şehr-i Nuh Uluslararası Multi Disipliner Araştırmaları Kongresi, 8-9 Eylül 2018-Cizre-Şırnak, Tam Metin Kitabı, ed.: Gültekin Gürçay, (Şırnak: 2018) 89-101.KELEŞ, Ahmet, “73 Fırka Hadisi Üzerine Bir İnceleme”, Marife: Dini Araştırmalar Dergisi [Bilimsel Birikim], 5/3 (2005): 25-45.KIRBAŞOĞLU, M. Hayri “İmam Şafii 'nin “Risale’sinin Hadis İImindeki Etkileri”, İslami Araştırmalar Dergisi, Hadis-Sünnet Özel Sayısı, 10/1-2-3, 87-99.KÜÇÜKAŞCI, Mustafa Sabri “Seyyid”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Türkiye Diyanet Vakfı yayınları, İstanbul 2009, XXXVII, ss. 40-43. MALİK B. ENES, Muvatta, I-II, Daru İhyait-Turasi’l-Arabî, Beyrut 1951.MERÂĞÎ, Ahmed b. Mustafa, Tefsîru’l-Merâğî, I-XXX, Mısır 1946.MÜSLİM, Ebû’l-Huseyn b. Haccac, el-Cami’u’s-Sahih, (bi Şerhi’l-İmam en-Nevevi), I-XVIII, Daru’l-marife, Beyrut 1997.NESÂÎ, Ebû Abdirrahman Ahmed b. Şuayb, Sünen (bi Şerhi Suyûtî ), I-VIII, Daru’l- Marife, Beyrut 2001.ÖZAFŞAR, Mehmet Emin, “Sahih Hadis” Kavramı Üzerine Bir Çözümleme”, İslâmî Araştırmalar, 19/1 (2006): 107-111. ÖZDİREK, Recep, “Cumhuriyet Döneminde Şırnak Bölgesinde Yaşayan Âlimlerin Fıkıhla İlgili Eserlerinin Değerlendirmesi”, Uluslararası Şırnak ve Çevresi Sempozyumu (14-16 Mayıs 2010), (Şırnak: 2010) 707-722.RENÇBER, Fevzi, “İslam Birliği İnşasında Bir Engel Olarak Mezhep-Cemaat Taassubu ve Çözüm Yolları”, e-makâlât, 10/1 (Bahar 2017): 77-102. RENÇBER, Fevzi ve Yaşar Acat, “Anadolu Aleviliğinde Şecere Geleneği –Bir Ağuiçen Ocağı Şeceresi Örneği-, Alevilik Araştırmaları Dergisi, 6 (Kış 2013): 175-200.TAHÂVÎ, Ebû Cafer, Akidetu’t-Tahâviyye, Dâru İbn Hazm, Beyrut 1995. TİRMİZÎ, Ebû Îsâ Muhammed b. Îsâ, Sünen, I-V, tahk.: A. Muhammed Şakir vd., Dâru İhyâi’t-türâsi’l-Arabî, Beyrut Trs.TUNCEL, Metin, “Şırnak”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, Türkiye Diyanet Vakfı yayınları, İstanbul, 2010, XXXIX, ss. 109-111.YILDIRIM, Enbiya, “Kudsî Hadisler Üzerine Genel Bir Değerlendirme”, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 13/2 (2009): 39-47.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nurullah Agitoğlu 0000-0002-4507-5300

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2019
Kabul Tarihi 30 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

ISNAD Agitoğlu, Nurullah. “SEYYİD FEYZULLAH ERZEN’İN (ö. 2002) LEVÂMİ’UL-CEVÂHİR Bİ İSNÂ AŞERE FENNEN YÜCÂHİR ADLI ESERİ ÇERÇEVESİNDE BAZI HADİS KONULARI İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”. Şarkiyat 11/1 (Nisan 2019), 186-198. https://doi.org/10.26791/sarkiat.491265.

Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.
Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır. Yayınlanan makaleler öncelikle İThenticate programında taranmaktadır.
Dergimizde yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi’ne devrolunmuştur.


27787