Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HANNÊ MÎNE’NİN ÜÇ ESERİ (BAKÂYÂ SUVAR, EL-MUSTENKA‘ VE EL-KİTÂF) ÖRNEĞİNDE OTOBİYOGRAFİK ROMAN

Yıl 2019, , 263 - 274, 30.04.2019
https://doi.org/10.26791/sarkiat.510800

Öz

Araştırmacılar,
genellikle  “o
tobiyografik roman” terimi ile ona yakın terimlerden özellikle “roman”
ve “
otobiyografi” terimlerini birbirine
karıştırmaktadırlar.
Çünkü bu terimler arasında ayırım yapmak için net
bir sınır yoktur. Bu terimleri ayıran net bir sınırın olmaması karıştırılmasına
imkân vermektedir. Ancak, araştırmacı bu tür hatalara düşmekten alıkoyacak,
farklılıkları ve temel kuralları ortaya koymaya çalışan eleştiri çalışmaları
vardır
Hannê Mîne’nin gerçek yaşam deneyimini, özellikle de çocukluk
yıllarını anlattığı
üçlü roman dizisi (Bakâyê Suvar, El-Mustenka’ ve
El-Kıtâf)
, türlerinin belirlenmesi bakımından
tartışmalara sebep olmuştur.
Bir kısım araştırmacılar,
bu eserlerin üçünün de “roman” olduğunu belirtirken bir kısmı da eserlerin
üçüne ya “otobiyografi” ya da “otobiyografik roman” demişlerdir. 
Bu çalışma okuyucuya konu edilen üç eserle ilgili başlıca
şekil özelliklerinden olan “başlıkları”, “anlatıcıları” ve “yapıları” hakkında
bilgi vermektedir. Ayrıca eserlerin en önemli içerik özelliklerinden olan
“gerçek hayal” ve “kişisellik-genellik” ilişkisi ile “yazılış sebepleri”nden
bahsetmektedir. Bununla birlikte edebi türlerden olan roman, otobiyografi, otobiyografik
roman türlerinin birbiriyle kıyaslamasını ve ayırt etmesini sağlamaktadır. 

Kaynakça

  • - El-Bardi, Muhammed. İndeme Netekellem Ani’z-Zet (E’s-Siratu’z-Zetiyyetu fi’l-Edebi’l-Arabiyyi’l-Hadis). Dimeşk: İttihadu’l-Kitabu’l-Arap., 2005.- Büyüktuncay, Mehmet. “Otobiyografi ve Paul Ricoeur Tarihsel Anlatıda Zamanın Biçimlendirilmesi”, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt 12, sayı 1)2014): 1- 19. - El-Cezzar, Muhammed Fikri. El-Unvan ve Simyotıkya El-İttisali’l-Edebî. ELhiye El-Mısriyye El-Amme Lilkutub, 1998.- Hoşgör, Fatıma Betül• “Modern Arap Edebiyatında Otobiyografiye Bir Örnek Cebrâ İbrâhîm Cebrâ'nın Şâriu’l-Emîrât Adlı Eseri Üzerine Bir İnceleme”, Şarkiyat Araştırmaları Dergisi,Sayı 23( 2006): 117- 129.- Abbas, İhsan. Fennu’s-Siîrati. 1.baskı Umman: Daru’ş-Şurûk, 1999.- Abdü’l-Fettah Şakir, Tehenî. E’s-Sira E’z-Zetiyye fi’l-Edebi’l-Arabî. Sayı 1. Beyrut : El-Muessesetu’l-Arabiyyetu L’d-Diraseti ve’n-Neşr, 2002.- Udvan, Udvan. “Sultatu Zıl El-Ğayme E’s-Sakafiyye”. M’temar El-Edep El-Filastinî fi’l-Muselles ve’l-Celil (Filastin- Beyt Lahm, 26-27 Mayıs 2006). 125-134. Camiatu Beyt Lahm: Merkez El-Abhas Deiratu’l-Luğa El-Arabiyye, 2007. - El-Îd, Yumne. “E’s-Siratu E’z-Zetiyye E’r-Rivâiyye ve’l-Vazıfe El-Muzdevace Dirase fi Sulesiyyiti Hannê Mîne”. Mecelletu Fusul. Cilt 15. Sayı 4. (Kış, 1997): 11- 24.- Kutus, Bessem: Simyêe El-Unvan. Baskı 1. İrbid: Mektebetu Kenene. - Locon, Filib. E’s-Siratu’z-Zetiyyetu’l-Misâki ve’t-Terihi’l-Edebiy. Trans. Ömer Halli. Baskı 1. Beyrut: Daru’n-Nahdatu’l-Arabiyyetu, 1994.- Mây, Corc. E’s-Siratu E’z-Zetiyye. Trans. Muhammed El-Kâdî ve Abdullah Sule. Tunis: El-Muessese El-Vataniyye L’t-Tercüme ve’t-Tahkik ve’d-Diraset (Beyt El-Hikme), 1992. - Musa, Samir. Rivayetu’z-Zetiyyetu fi Edeb’i-Tevfiki’l-Hakim. Etruha Mecistîr. Filistin-Neblis: Camiatu’n-Necehi’l-Vataniyye, 2010.- Mehmet Büyüktuncay, “Otobiyografi ve Paul Ricoeur: Tarihsel Anlatıda Zamanın Biçimlendirilmesi, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt 12, sayı 1)2014): 1- 19.- Mîne, Hannê. Hİvarat ve Ahadis Fİ’l-Hayat ve’l-Kitêbe E’r-Rivâiyye. Baskı 1. Beyrut: Daru El-Fikir El-Cedid ,1992.- Mîne, Hannê. Havacis fi’t-Tecribe E’r-Rivaiyye. Baski 1. Beyrut: Daru’l-Edêb, 1982.- Mîne, Hannê. Bakâyê Suvar. Baskı 8. Beyrut: Daru’l-Edêb, 2008.- Mîne, Hannê. El- Mustenka’. Baski 7. Beyrut: Daru’l-Edêb, 2003.- Mîne, Hannê. El- Kıtâf. Baski 1. Beyrut: Daru’l-Edêb, 1986.

THE BIOGRAPHICAL NOVEL: HANNA MINA'S TRIOLOGY OF (REMAINS OF PICTURES, THE SWAMP, THE HARVESTING) AS AN EXAMPLE

Yıl 2019, , 263 - 274, 30.04.2019
https://doi.org/10.26791/sarkiat.510800

Öz

There is an overlap between the term novelistic autobiography and other literary terms close to
it, especially the terms of the novel and autobiography, which often causes
researchers to confuse between it. because there are no clear boundaries to
distinguish between these literary genres. And there is several monetary
efforts have tried to lay the foundations and rules that differentiate these
literary races and to avoid the confusion
of scholars
Hanna Mina's trilogy of (Remains of Pictures, The Swamp, The Harvesting),
which is a literary work in which the writer presented his real-life
experience, especially his childhood, is still a difference of critics in the
naturalization; Some said it was a novel, some said it was a biography, while
others said it was a biographical novel. 
This research
introduces Mina's trilogy to the reader, and depends on the most important
formal features that help the student in naturalization, namely: structure,
narrator, titles and also depends on the most important physical features that
help to naturalize also: reality and fantasy, the individual and the public,
motivations of writing. The research analyses and compares the features of
Mina's trilogy with those of three different genres: biography, the biographical
novel, and the novel
.

Kaynakça

  • - El-Bardi, Muhammed. İndeme Netekellem Ani’z-Zet (E’s-Siratu’z-Zetiyyetu fi’l-Edebi’l-Arabiyyi’l-Hadis). Dimeşk: İttihadu’l-Kitabu’l-Arap., 2005.- Büyüktuncay, Mehmet. “Otobiyografi ve Paul Ricoeur Tarihsel Anlatıda Zamanın Biçimlendirilmesi”, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt 12, sayı 1)2014): 1- 19. - El-Cezzar, Muhammed Fikri. El-Unvan ve Simyotıkya El-İttisali’l-Edebî. ELhiye El-Mısriyye El-Amme Lilkutub, 1998.- Hoşgör, Fatıma Betül• “Modern Arap Edebiyatında Otobiyografiye Bir Örnek Cebrâ İbrâhîm Cebrâ'nın Şâriu’l-Emîrât Adlı Eseri Üzerine Bir İnceleme”, Şarkiyat Araştırmaları Dergisi,Sayı 23( 2006): 117- 129.- Abbas, İhsan. Fennu’s-Siîrati. 1.baskı Umman: Daru’ş-Şurûk, 1999.- Abdü’l-Fettah Şakir, Tehenî. E’s-Sira E’z-Zetiyye fi’l-Edebi’l-Arabî. Sayı 1. Beyrut : El-Muessesetu’l-Arabiyyetu L’d-Diraseti ve’n-Neşr, 2002.- Udvan, Udvan. “Sultatu Zıl El-Ğayme E’s-Sakafiyye”. M’temar El-Edep El-Filastinî fi’l-Muselles ve’l-Celil (Filastin- Beyt Lahm, 26-27 Mayıs 2006). 125-134. Camiatu Beyt Lahm: Merkez El-Abhas Deiratu’l-Luğa El-Arabiyye, 2007. - El-Îd, Yumne. “E’s-Siratu E’z-Zetiyye E’r-Rivâiyye ve’l-Vazıfe El-Muzdevace Dirase fi Sulesiyyiti Hannê Mîne”. Mecelletu Fusul. Cilt 15. Sayı 4. (Kış, 1997): 11- 24.- Kutus, Bessem: Simyêe El-Unvan. Baskı 1. İrbid: Mektebetu Kenene. - Locon, Filib. E’s-Siratu’z-Zetiyyetu’l-Misâki ve’t-Terihi’l-Edebiy. Trans. Ömer Halli. Baskı 1. Beyrut: Daru’n-Nahdatu’l-Arabiyyetu, 1994.- Mây, Corc. E’s-Siratu E’z-Zetiyye. Trans. Muhammed El-Kâdî ve Abdullah Sule. Tunis: El-Muessese El-Vataniyye L’t-Tercüme ve’t-Tahkik ve’d-Diraset (Beyt El-Hikme), 1992. - Musa, Samir. Rivayetu’z-Zetiyyetu fi Edeb’i-Tevfiki’l-Hakim. Etruha Mecistîr. Filistin-Neblis: Camiatu’n-Necehi’l-Vataniyye, 2010.- Mehmet Büyüktuncay, “Otobiyografi ve Paul Ricoeur: Tarihsel Anlatıda Zamanın Biçimlendirilmesi, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt 12, sayı 1)2014): 1- 19.- Mîne, Hannê. Hİvarat ve Ahadis Fİ’l-Hayat ve’l-Kitêbe E’r-Rivâiyye. Baskı 1. Beyrut: Daru El-Fikir El-Cedid ,1992.- Mîne, Hannê. Havacis fi’t-Tecribe E’r-Rivaiyye. Baski 1. Beyrut: Daru’l-Edêb, 1982.- Mîne, Hannê. Bakâyê Suvar. Baskı 8. Beyrut: Daru’l-Edêb, 2008.- Mîne, Hannê. El- Mustenka’. Baski 7. Beyrut: Daru’l-Edêb, 2003.- Mîne, Hannê. El- Kıtâf. Baski 1. Beyrut: Daru’l-Edêb, 1986.

رواية السيرة الذاتية ثلاثية (بقايا صور، والمستنقع، والقطاف) لحنّا مينة نموذجًا

Yıl 2019, , 263 - 274, 30.04.2019
https://doi.org/10.26791/sarkiat.510800

Öz

ثمة تداخل بين مصطلح رواية
السيرة الذاتية وبين غيره من المصطلحات الأدبية القريبة منه، ولا سيما مصطلحي
الرواية والسيرة الذاتية، يوقع الدارسين في كثير من الأحيان في الخلط بينها؛ بسبب
عدم وجود حدود واضحة تتيح لهم التمييز بين هذه الأجناس الأدبية. وثمة جهود نقدية
متعد
دة حاولت وضع أسس وقواعد
تفرّق بين هذه الأجناس الأدبية، وتجنب الدارسين الوقوع في الخلط.

وثلاثية الروائي حنا مينة (بقايا
صور، والمستنقع، والقطاف)، التي تُعدّ عملًا أدبيًّا قدّم فيه الكاتب تجربته
الواقعية في الحياة، ولا سيما مرحلة طفولته، ما تزال مثار  اختلاف بين النقّاد في تجنيسها؛ فبعضهم يقول بأنها
رواية، وبعضهم يقول بأنها سيرة ذاتية، وآخرون يقولون إنها رواية سيرة ذاتية.





يعرّف هذا البحث القارئ بهذه
الثلاثية، ويتوقّف عند أهم السمات الشكلية التي تساعد الد
ارس في تجنيسها، وهي: البناء،
والسارد، والعن
اوين. ويتوقف كذلك عند أهم
السمات المضمونية التي تساعد في تجنسيها أيضا، وهي: الواقع والخيال، والشخصي
والعام، ودوافع الكتابة. فيحلّلها، ويقارنها بسمات ثلاثة أجناس أدبية، هي: السيرة
الذاتية ورواية السيرة الذاتية والرواية.

Kaynakça

  • - El-Bardi, Muhammed. İndeme Netekellem Ani’z-Zet (E’s-Siratu’z-Zetiyyetu fi’l-Edebi’l-Arabiyyi’l-Hadis). Dimeşk: İttihadu’l-Kitabu’l-Arap., 2005.- Büyüktuncay, Mehmet. “Otobiyografi ve Paul Ricoeur Tarihsel Anlatıda Zamanın Biçimlendirilmesi”, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt 12, sayı 1)2014): 1- 19. - El-Cezzar, Muhammed Fikri. El-Unvan ve Simyotıkya El-İttisali’l-Edebî. ELhiye El-Mısriyye El-Amme Lilkutub, 1998.- Hoşgör, Fatıma Betül• “Modern Arap Edebiyatında Otobiyografiye Bir Örnek Cebrâ İbrâhîm Cebrâ'nın Şâriu’l-Emîrât Adlı Eseri Üzerine Bir İnceleme”, Şarkiyat Araştırmaları Dergisi,Sayı 23( 2006): 117- 129.- Abbas, İhsan. Fennu’s-Siîrati. 1.baskı Umman: Daru’ş-Şurûk, 1999.- Abdü’l-Fettah Şakir, Tehenî. E’s-Sira E’z-Zetiyye fi’l-Edebi’l-Arabî. Sayı 1. Beyrut : El-Muessesetu’l-Arabiyyetu L’d-Diraseti ve’n-Neşr, 2002.- Udvan, Udvan. “Sultatu Zıl El-Ğayme E’s-Sakafiyye”. M’temar El-Edep El-Filastinî fi’l-Muselles ve’l-Celil (Filastin- Beyt Lahm, 26-27 Mayıs 2006). 125-134. Camiatu Beyt Lahm: Merkez El-Abhas Deiratu’l-Luğa El-Arabiyye, 2007. - El-Îd, Yumne. “E’s-Siratu E’z-Zetiyye E’r-Rivâiyye ve’l-Vazıfe El-Muzdevace Dirase fi Sulesiyyiti Hannê Mîne”. Mecelletu Fusul. Cilt 15. Sayı 4. (Kış, 1997): 11- 24.- Kutus, Bessem: Simyêe El-Unvan. Baskı 1. İrbid: Mektebetu Kenene. - Locon, Filib. E’s-Siratu’z-Zetiyyetu’l-Misâki ve’t-Terihi’l-Edebiy. Trans. Ömer Halli. Baskı 1. Beyrut: Daru’n-Nahdatu’l-Arabiyyetu, 1994.- Mây, Corc. E’s-Siratu E’z-Zetiyye. Trans. Muhammed El-Kâdî ve Abdullah Sule. Tunis: El-Muessese El-Vataniyye L’t-Tercüme ve’t-Tahkik ve’d-Diraset (Beyt El-Hikme), 1992. - Musa, Samir. Rivayetu’z-Zetiyyetu fi Edeb’i-Tevfiki’l-Hakim. Etruha Mecistîr. Filistin-Neblis: Camiatu’n-Necehi’l-Vataniyye, 2010.- Mehmet Büyüktuncay, “Otobiyografi ve Paul Ricoeur: Tarihsel Anlatıda Zamanın Biçimlendirilmesi, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt 12, sayı 1)2014): 1- 19.- Mîne, Hannê. Hİvarat ve Ahadis Fİ’l-Hayat ve’l-Kitêbe E’r-Rivâiyye. Baskı 1. Beyrut: Daru El-Fikir El-Cedid ,1992.- Mîne, Hannê. Havacis fi’t-Tecribe E’r-Rivaiyye. Baski 1. Beyrut: Daru’l-Edêb, 1982.- Mîne, Hannê. Bakâyê Suvar. Baskı 8. Beyrut: Daru’l-Edêb, 2008.- Mîne, Hannê. El- Mustenka’. Baski 7. Beyrut: Daru’l-Edêb, 2003.- Mîne, Hannê. El- Kıtâf. Baski 1. Beyrut: Daru’l-Edêb, 1986.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Arapça
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mohamad Alahmad 0000-0002-3690-236X

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2019
Kabul Tarihi 3 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

ISNAD Alahmad, Mohamad. “رواية السيرة الذاتية ثلاثية (بقايا صور، والمستنقع، والقطاف) لحنّا مينة نموذجًا”. Şarkiyat 11/1 (Nisan 2019), 263-274. https://doi.org/10.26791/sarkiat.510800.

Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.
Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır. Yayınlanan makaleler öncelikle İThenticate programında taranmaktadır.
Dergimizde yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi’ne devrolunmuştur.


27787