Nasların yeterliliği meselesi, usûlcüler tarafından “dinin
kemale ermesi” bağlamında ele alınmaktadır. Bu mesele usûlcüler arasında
ittifakla kabul edilmekle birlikte değişik şekillerde ifade edilmektedir.
Zâhirî usûlcüler insandan sadır olan bütün fiil ve hâdiselere bağlanan şer‘î
hükümlerin doğrudan naslarda yer aldığını ve bu nedenle kıyasın batıl olduğunu
ileri sürmektedirler. Usûlcülerin kahir ekseriyeti ise bu fiil ve hâdiselere
taalluk eden hükümlerin tümünün doğrudan naslarda yer almadığını, bazı
hükümlerin naslarda içkin olan illet ve hikmetlere dayanan kıyas ve ictihad
yoluyla elde edildiğini, diğer bir kısım hükümlerin de naslardan kaynaklanan
birtakım istidlâlî yöntemlerden/tâlî delillerden çıkarıldığını
söylemektedirler. Başta Cüveynî (ö.478/1085) olmak üzere çoğu usûlcüler,
hükümlerin çoğunun kıyasa/ictihada dayandığını söylerken, İbn Teymiyye
(ö.728/1328) vuku bulan hâdiselere bağlanan şer‘î hükümlerin çoğunun, nasların
delâletinden elde edildiğini söylemektedir. İbn Kayyim (ö.751/1350) ise
nasların tüm hükümlere delâlet ettiğini, bu itibarla nasların yeterli olup
kıyasa ihtiyaç bırakmadığını; ancak nassın bulunmadığı veya nasta belirtilen
hükmün pekiştirilmek istendiği durumlarda kıyasa başvurulabileceğini ileri
sürmektedir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2016 |
Kabul Tarihi | 11 Kasım 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 8 Sayı: 2 |
Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.
Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır. Yayınlanan makaleler öncelikle İThenticate programında taranmaktadır.
Dergimizde
yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi’ne devrolunmuştur.