Hz. Peygamber (sav)
sünnetinin toplumun farklı katmanlarını nasıl birleştirdiğini anlayabilmek için
cahiliye toplumunun genel özelliklerini bilmek gerekmektedir. Cahiliye
toplumunda kavmiyet merkezli bir bakış açısı hâkim olmuş, asil, gücü elinde
bulunduran ve iktidar sahibi kimseler çoğu zaman baskın olmuştur.
Adil ve ahlaklı bir
toplum inşa etme, başta Kur’an-ı Kerim olmak üzere hadislerde de özellikle
vurgulanmıştır. Bu sebeple Hz. Peygamber (sav) cinsiyetçi ve hiyerarşik bir
toplum özelliğini gösteren cahiliye zihniyeti ile her fırsatta mücadele
etmiştir. Hz. Peygamber, herhangi bir
kavme mensup olmanın bizatihi bir değer ifade etmediğini, asıl kıymetin kişinin
ortaya koyduğu iman, pratik ve ahlak ile ilişkili olduğunun altını çizmiştir.
Bu çalışmada yöntem
olarak önce Kur’an’daki ilgili ayetler tespit edilmiş, daha sonra hadis
kaynakları taranmıştır. Tespit edilen hadisler, konularına göre tasnif
edildikten sonra konu ile ilgili telif edilen klasik ve modern kaynaklara
müracaat edilmiştir. Bu çerçevede incelediğimiz konu başlıkları ise şöyledir:
Cahiliye döneminde toplumsal yapı, iman kardeşliği bağlamında üst kimlik
inşası, nesebin değil amelin bir kıstas olması, insan onurunun muhafaza
edilmesi, katı hiyerarşik sınıflaşmanın reddedilmesi, ahlak, erdem ve adalet
temelli bir toplumun inşası.
Bu çalışma ile cahiliye
kültür ve toplumunda yetişmiş sahabenin kısa bir zaman diliminde sünnet ile
nasıl bir değişim ve dönüşüm yaşadığı, farklı hassasiyetleri taşıyan toplumsal
kesimlerin asgari ortak zemin ve fıtrî değerlerde nasıl birleştiği konularının aydınlatılması
hedeflenmektedir.
It is necessary to know
the general characteristics of the jahiliya in order to understand how the
Sunnah of the Prophet unites the different layers of society. A tribal-centered
perspective dominated the society. In this society, the
noble, power-holding and power-hungry persons have often become dominant.
Equitable and ethical society is emphasized in the
Qur'an and hadiths. For this reason, at every opportunity, the Prophet
struggled to the mentality of discrimination of jahiliya and its hierarchical
society. The Prophet underlined that being a member of any tribe
does not value on the contrary the real value is related to the faith,
practice, and morality.
As a method, the related verses in the Qur'an detected
first, then the hadith sources scanned. After the hadiths are
classified according to their subjects, it has been applied to the classical
and modern sources related to the subject. The topics we will
discuss in this framework are as follows: Social structure during
the period of the jahiliya, construction of a top identity in the context of
faith brotherhood, preservation of human dignity, rejection of sharp hierarchical
classification, constructing a society based on virtue and justice.
This study aims at the following results: How compainons (sahabe) are experiencing change and transformation in short
time, how the social sections with different sensitivities combine in coming to
the common grounds and natural values etc.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2018 |
Kabul Tarihi | 6 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 10 Sayı: 3 |
Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.
Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır. Yayınlanan makaleler öncelikle İThenticate programında taranmaktadır.
Dergimizde
yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi’ne devrolunmuştur.