In this study, narrative about Ghaylān b. Salama was married to
ten women when he became a Muslim. Thereupon the Prophet (pbuh) ordered him to
stay married to four of his wives and divorce the rest. In this context, the
current debates on the accuracy of the narrative and the related Islamic
jurisprudential provisions are discussed. Because two contradictory opinions
were asserted regarding the situation of the person who married more than four
women before becoming a Muslim. According to the first opinion, a person who is
in this situation will keep four of his wives after he becomes a Muslim and
will divorce the others. According to the second, if the man gets married more
than one woman under a single contract, all women's marriage will be invalid,
and they will be divorced. However, if they are married under different
contracts, then the person should prefer the first four women and divorce the
others. Some scholars, Imam Shafi'i in particular, defended the first opinion,
whereas the others such as Imam Abu Hanifa, accepted this narrative as defected
and defended the second opinion.
Bu çalışmada, Gaylân b. Seleme’nin Müslüman olduğunda on
kadınla evliyken, Hz. Peygamber’in (s.a.s.) kendisine hanımlarından dördünü
tutmasını, geri kalanları da boşamasını emrettiği rivayet ele alınmıştır. Bu
bağlamda söz konusu rivayetin sıhhati ile ilgili yapılan tartışmalar ve buna
bağlı olarak fıkhî hükümlere değinilmiştir. Zira Müslüman olmadan önce dörtten
fazla kadınla evli olan kişinin durumu ile ilgili birbiriyle çelişen iki farklı
görüş öne sürülmüştür. Birinci görüşe göre bu durumda olan kişi, Müslüman
olduktan sonra hanımlarından istediği dördünü yanında tutacak; diğerlerini ise
zorunlu olarak boşayacaktır. İkinci görüşe göre eğer birden fazla kadının
nikâhı bir akitte kıyılmışsa bütün kadınların nikâhları geçersiz olur ve boş
olurlar. Ancak kadınların nikâhları farklı akitlerde kıyılmışsa o zaman kişinin
ilk dört hanımını tercih etmesi diğerlerini ise boşaması gerekmektedir. İmam
Şâfiî başta olmak üzere bazı âlimler Gaylân b. Seleme rivayetinden hareketle
birinci görüşü; İmam Ebû Hanife gibi bazı âlimler ise söz konusu rivayeti
muallel kabul etmiş ve ikinci görüşü savunmuşlardır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 12 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 3 |
Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.
Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır. Yayınlanan makaleler öncelikle İThenticate programında taranmaktadır.
Dergimizde
yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi’ne devrolunmuştur.