Ottoman poetry is a poem which is poetic theme, motive, images and symbols are frequently used. In order to give deep meaning to poetry, rich dreams, to make expression effective, to express emotions and thoughts with literary arts such as similitude, metaphor; many elements such as flowers, trees, plants, animals, letters, celestial bodies, precious stones have been utilized. Precious stones have an important place in divan poetry with their brightness, beauty, color, hardness, production, characteristics and beliefs about them. These stones, known as ores and jewels, are referred to by the poets of the Ottoman poems more by analogy. One of the great poets of Iranian literature, the founder of the Persian Sufistic Masnavi style, Sanai-ye Ghaznavid also benefited from the mazmuns formed around stones such as agate, la’l, ruby, pearl, emerald and amber, and commemorated these stones through metaphor, similitude.
In this study, these precious stones used in the ghazals of Senâî were briefly explained. How the poet uses these stones and how they use these Stones. These stones are listed in Persian alphabetical order. The page number and couplet number of the sample (s) and the other sample (s) under each heading are given in the footnote.
Divan şiiri mazmun, motif, imaj ve sembollerin çoğunlukla kullanıldığı bir şiirdir. Şiire derin manalar, zengin hayaller kazandırmak, anlatımı etkili kılmak, duygu ve düşünceleri teşbih, istiare, mecaz, telmih gibi edebî sanatlarla ortaya koymak amacıyla çiçeklerden, ağaçlardan, bitkilerden, hayvanlardan, harflerden, gök cisimlerinden, değerli taşlardan gibi birçok unsurdan yararlanılmıştır. Değerli taşlar parlaklığı, güzelliği, rengi, sertliği, elde edilişi, özellikleri ve hakkındaki inanışlarla divan şiirinde önemli bir yere sahiptir. Cevher ve mücevher olarak bilinen bu taşlar divan şairleri tarafından şiirlerde daha çok benzetme yoluyla anılmıştır. İran edebiyatının büyük şairlerinden, Farsça tasavvufi mesnevi tarzının kurucusu Senâî-yi Gaznevî de akik, la’l, yakut, inci, zümrüt, kehribar gibi taşların çevresinde oluşmuş mazmunlardan faydalanmış; şiirlerinde teşbih, mecaz ve istiare yoluyla bu taşları anmıştır.
Çalışmada Senâî’nin gazellerinde kullandığı bu değerli taşlar kısaca açıklanmış; şairin bu taşları hangi özellikleriyle nasıl kullandığı gazellerinden getirilen örnek beyitlerle incelenmiştir. Bahsi geçen taşlar Farsça alfabetik sıraya göre başlıklandırılmıştır. Her başlığın altında yer alan örneğin/örneklerin ve şairin divanında yer alan konuyla ilgili, diğer örneğin/örneklerin sayfa numarası ve beyit numarası dipnotta verilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Kabul Tarihi | 18 Kasım 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 12 Sayı: 4 |
Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.
Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır. Yayınlanan makaleler öncelikle İThenticate programında taranmaktadır.
Dergimizde
yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi’ne devrolunmuştur.