Kur'an ve sünnette hükümler çoğunlukla genel ve mutlaktır, naslar da sınırlı olup onlardan hüküm elde edilmesi "ictihad" denilen dinî hüküm elde etme metodolojisini gerekli kılmaktadır. Hz. Âişe, naslardan hüküm elde etme hususunda müstesna bir konuma sahiptir. Onun sahip olduğu kabiliyet ve imkânlar, dinî hüküm ve esaslara ayrıntılı şekilde vâkıf olmasına zemin teşkil etmiştir. Hz. Âişe'nin vahyin nüzulüne şahit olması, hadislerin sebeb-i vürudunu bizzat gözlemlemesi, ayrıca odasının Mescid-i Nebevî'ye bitişik olması sebebiyle İslâmî ilimlerde mümtaz bir şahsiyet haline gelmiştir. Bu çerçevede Hz. Âişe, dinî ilimlerde ihtisaslaşmış, dinin anlaşılması, yorumlanması, ferdî ve sosyal hayatta Müslümanlara temel teşkil edecek hükümlerin aslî kaynaklardan çıkarılmasında mühim bir rol üstlenmiştir. Hz. Âişe verdiği fetvalarla Kitap ve sünnette yer alan dinî hükmün açıklanması ve kapsamının belirlenmesinde mühim bir kadın fakihtir. Burada şunu belirtelim ki, Hz. Âişe'ye dair yapılan çalışmalarda onun hayatı, hadis ve tefsir ilmindeki yeri hususunda malumat sunulmuş, onun fıkhî yönü ve fıkhî rivâyetleriyle ilgili tartışmalara çok fazla değinilmemiştir. İşte bu çalışmada Hz. Âişe'nin hem fıkıh ilmindeki yeri, hem de bir fakih olarak kullanmış olduğu metotlar tespit edilmeye çalışılacaktır. Bununla birlikte Ahmed b. Hanbel'in Müsned'inde Hz. Âişe'den nakledilen bazı fıkhî rivâyetlerin fıkıh kaynaklarında nasıl değerlendirildiğine değinilecektir. Zira bu tür rivâyetler fıkıh içerisindeki tartışmaların ana temasını oluşturmaktadır. Öte yandan Hz. Âişe'nin fıkhî rivâyetlerinin fıkıh kaynaklarında hangi fıkhî meseleler çerçevesinde ele alındığı hususu sonraki dönemde rivâyetlerin nasıl anlaşıldığını ve yorumlandığını göstermesi bakımından oldukça mühimdir.
In Quran and Sunnah, the provisions made many times are general and absolute, how limited and how to obtain a provision from them, necessitated the methodology of obtaining religious judgments called ijtihad'. In the formation of the Islamic fiqh, Aisha has an exceptional location. Her abilities and opportunities provided the basis for elaborating on religious principles and principles. Aisha himself witnessed the revelation of the revelation, the observation of the hadiths' reason-vizudu himself, and also because his room was adjacent to the Masjid al-Nabawi became an outstanding figure in Islamic sciences. Aisha has played an important role in the elimination of the principles and provisions that will constitute the basis for the Muslims in the understanding, interpretation, personal and ictimatic life of religion. In a way, with some of the fatwas given to Aisha, it is of great importance to explain and explain the religious provision in the Book and Sunnah. In this study, which examines the fiqh narrations of Aisha, the importance of fiqh in terms of the science will be mentioned first. Because Aisha, her life, hadiths and commentaries about the science of tafsir was presented in the work done, related to his fiqh aspect and the narrations about the narration has not been mentioned much. In this study, It will be tried to determine the place of Aisha both in the science of fiqh and the methods that it used as a faq. However, Ahmed b. Hanbel's Musnad It will be mentioned how some fiqh narratives transferred from Aisha were evaluated in the sources of fiqh. For this kind of narrations constitute the main theme of the debates in the jurisprudence. It is a matter of considerable importance that we consider that the fiqh narratives of Aisha were examined under the jurisprudence of the later period.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2021 |
Kabul Tarihi | 23 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 13 Sayı: 1 |
Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.
Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır. Yayınlanan makaleler öncelikle İThenticate programında taranmaktadır.
Dergimizde
yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi’ne devrolunmuştur.