The originals have a special importance in determining the opinions of mujtahid imams on fiqh. As a matter of fact, for this purpose, studies on the origins of imams have been carried out, and issues such as the positions of imams in the madhhab and the effect of these rules on fiqh have been tried to be examined with examples suitable for the originals. Debūsī, one of the early Hanafī scholars, examines the originals of other imams and Imam Zufar, and is one of the important examples that can be mentioned in this manner. Debūsī included eight originals of Imam Zufer in Te’sîsu’n-nazar and mentioned eighty-odd secondary examples under the aforementioned originals. In this article, we determined some of the originals reflecting Imam Zufer’s thought of method which are not mentioned by Debūsī, and we tried to demonstrate the extensions of the subject by giving examples from various chapters (bab) of fiqh. It is seen that the classical scholars referred to his originals frequently, and they pointed them by expressions such as “according to the original of Imam Zufar”, “based to the original of Imam Zufar”. These determined originals are important in terms of pointing to Imam Zufer’s position in the madhab, his thought on method, his own methodology, and his authority in ijtihad.
Müçtehit imamların fıkha dair düşüncelerini tespit etmek açısından asılların ayrı bir önemi bulunmaktadır. Nitekim bu amaçla imamların asıllarına dair çalışmalar yapılmış, asıllara uygun örneklerle imamların mezhepteki konumları, bu kaidelerin fıkha olan etkisi gibi konular incelenmeye çalışılmıştır. Erken dönem Hanefî âlimlerinden Debûsî, diğer imamların ve İmam Züfer’in asıllarını incelediği çalışması da bu minval üzere zikredilebilecek önemli örneklerdendir. Debûsî, Te’sîsü’n-nazar’da İmam Züfer’in sekiz aslına yer vermiş ve seksen küsur feri örneği mezkûr asıllar altında zikretmiştir. İşte bu makale de Debûsî’nin zikrettiği asıllardan farklı olarak İmam Züfer’in usûl düşüncesini yansıtan bazı asıllar tarafımızca tespit edilmiş, fıkhın farklı baplarından örnekler verilmek suretiyle konunun uzantıları gösterilmeye çalışılmıştır. Belirlenen asıllara klasik dönem fukahasının sıklıkla atıfta bulunduğu ve “İmam Züfer’in aslına göre”, “İmam Züfer’in aslına binaen” vb. ifadelerle işaret ettikleri görülmektedir. Belirlenen bu asıllar İmam Züfer’in mezhep içerisindeki konumuna, usûl düşüncesine, kendine has bir metodoloji sahibi olduğuna ve onun içtihattaki yetkinliğine işaret etmesi açısından önem arz etmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2022 |
Kabul Tarihi | 17 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 14 Sayı: 1 |
Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.
Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır. Yayınlanan makaleler öncelikle İThenticate programında taranmaktadır.
Dergimizde
yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi’ne devrolunmuştur.