Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancılara Türkçe Öğretimi Materyallerinde Alanında Ön Plana Çıkmış Kişilere Yer Verilmesi Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2023, Cilt: 1 Sayı: 1, 46 - 56, 01.07.2023

Öz

Yabancılara Türkçe Öğretimi alanında Türkiye özelinde alanyazın incelendiğinde yeterli olmamakla birlikte birçok çalışma ve materyalin yer aldığı görülmektedir. Bu materyaller ders kitapları, okuma kitapları, dinleme metinleri, görsel kitaplar gibi sınıflandırılabilir. Söz konusu materyaller incelendiğinde bu materyallerde kültürün atasözleri, deyimler, masallar, efsaneler, türküler gibi birçok unsuruna yer verildiği görülmektedir. Bununla birlikte kültürel temsil özelliği misyonunu taşıyan, Türk kültüründe yer edinmiş, dil öğrenimi sürecinde kültür aktarımını da sağlayacak, örnek temsiller sunacak, müzikten resime, mimariden el sanatlarına varıncaya kadar geniş bir çerçevede farklı alanlara ilgi uyandıracak kişilerin hayat öykülerinin yeterince yer almadığı görülmüştür. Bu çalışmanın evrenini yabancılara Türkçe öğretimi üzerine hazırlanmış materyaller oluştururken örneklemini tesadüfi yöntemle seçilmiş basılı materyaller oluşturmaktadır. Çalışmanın amacı olarak mevcudun incelenerek çıkarımlarda bulunulması, değerlendirilmesi ve sonraki çalışmalar için önerilerde bulunulması belirlenmiştir. Çalışma neticesinde mevcut materyallerde alanında ön plana çıkmış, başarılı temsiller olan, rol model olarak sunulabilecek isimlere yer verilmekle birlikte bunun çalışma sayısı ve kapsamına oranla çok sınırlı kaldığı ve birçok kişinin sadece ismine yer verilirken onların yaşam öyküleri ya da alanlarındaki başarılarına yer verilmediği görülmüştür.

Kaynakça

  • Aktaş, E. (2021). Yabancı Dil Olarak Türkçe Ders Materyallerinde Türk ve Türkiye İmajına İlişkin Unsurlar. Rumeli’de Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 22, 232-257.
  • Anadolu Hikâyeleri-Kırmızı Ayakkabılar (2021). Ed. Prof. Dr. Yavuz Kartallıoğlu, Yunus Emre Enstitüsü, Ankara.
  • Anadolu Hikâyeleri-Laleye Sor (2021). Ed. Prof. Dr. Yavuz Kartallıoğlu, Yunus Emre Enstitüsü, Ankara.
  • Fişekçioğlu, A. (2022). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Türk Yemek Kültürünün Paylaşımı. Motif Akademi
  • Halkbilimi Dergisi, Cilt: 15, Sayı: 38, 514-533.
  • Lezzetli Hikâyeler-Acı Kan (2021). Ed. Prof. Dr. Yavuz Kartallıoğlu, Yunus Emre Enstitüsü, Ankara.
  • Lezzetli Hikâyeler-Beyaz Dilek (2021). Ed. Prof. Dr. Yavuz Kartallıoğlu, Yunus Emre Enstitüsü, Ankara.
  • Lezzetli Hikâyeler-Büyük İkramiye (2021). Ed. Prof. Dr. Yavuz Kartallıoğlu, Yunus Emre Enstitüsü, Ankara.
  • Lezzetli Hikâyeler-Mutluluk (2021). Ed. Prof. Dr. Yavuz Kartallıoğlu, Yunus Emre Enstitüsü, Ankara.
  • Temur, N. (2021), Dil Politikaları Çerçevesinde Türkçenin Yabancı/İkinci Dil Olarak Öğretiminin Dünü, Bugünü ve
  • Yarını, TRT Akademi, Yunus Emre ve Türkçe. 180-189.
  • Türkçenin Sesi Yunus Emre (2021). Ed. Prof. Dr. Yavuz Kartallıoğlu, Yunus Emre Enstitüsü, Ankara.
  • YEE (2015), Yedi İklim Türkçe (A1), Yunus Emre Enstitüsü Türkçe Öğretim Seti Ders Kitabı, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayın Matbaacılık.
  • YEE (2015), Yedi İklim Türkçe (A1), Yunus Emre Enstitüsü Türkçe Öğretim Seti Çalışma Kitabı, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayın Matbaacılık.
  • YEE (2015), Yedi İklim Türkçe (A2), Yunus Emre Enstitüsü Türkçe Öğretim Seti Ders Kitabı, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayın Matbaacılık.
  • YEE (2015), Yedi İklim Türkçe (A2), Yunus Emre Enstitüsü Türkçe Öğretim Seti Çalışma Kitabı, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayın Matbaacılık.
  • YEE (2015), Yedi İklim Türkçe (B1), Yunus Emre Enstitüsü Türkçe Öğretim Seti Ders Kitabı, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayın Matbaacılık.
  • YEE (2015), Yedi İklim Türkçe (B1), Yunus Emre Enstitüsü Türkçe Öğretim Seti Çalışma Kitabı, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayın Matbaacılık.
  • YEE (2015), Yedi İklim Türkçe (B2), Yunus Emre Enstitüsü Türkçe Öğretim Seti Ders Kitabı, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayın Matbaacılık.
  • YEE (2015), Yedi İklim Türkçe (C1), Yunus Emre Enstitüsü Türkçe Öğretim Seti Ders Kitabı, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayın Matbaacılık.
  • Yeni Hitit 1 Yabancılar İçin Türkçe Çalışma Kitabı (2011). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Yeni Hitit 1 Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitabı (2011). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Yeni Hitit 2 Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitabı (2011). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Yeni Hitit 3 Yabancılar İçin Türkçe Çalışma Kitabı. (2011). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi
  • Yeni Hitit 3 Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitabı. (2011). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler İçin Türkçe Çalışma Kitabı A2 (2020), Kültür Sanat Basımevi, İstanbul.
  • Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler İçin Türkçe Çalışma Kitabı B2 (2020), Kültür Sanat Basımevi, İstanbul.
  • Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler İçin Türkçe Çalışma Kitabı C1 (2020), Kültür Sanat Basımevi, İstanbul.
  • Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler İçin Türkçe Ders Kitabı A2 (2020), Kültür Sanat Basımevi, İstanbul.
  • Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler İçin Türkçe Ders Kitabı B1 (2020), Kültür Sanat Basımevi, İstanbul.
  • Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler İçin Türkçe Ders Kitabı B2 (2020), Kültür Sanat Basımevi, İstanbul.
  • Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler İçin Türkçe Ders Kitabı C1 (2020), Kültür Sanat Basımevi, İstanbul.

An Research on Including People who are Prominent in their Field in the Materials of Teaching Turkish to Foreigners

Yıl 2023, Cilt: 1 Sayı: 1, 46 - 56, 01.07.2023

Öz

When the literature in the field of Teaching Turkish to Foreigners in Turkey is examined, it is seen that there are many studies and materials, although they are not sufficient. These materials can be classified as textbooks, reading books, listening texts, visual books. When the aforementioned materials are wxamined, it is seen that many elements of culture such as proverbs, idioms, tales, legends and folk songs are included in these materials. However, it has been observed that the life stories of people who have a place in Turkish culture, who will provide cultural transter in the language learning process, who will provide exemplary representations, who will arouse interest in a wide range of fields from music to painting, from architecture to handcrafts, are not included enough. While the universe of this study consists of materials prepared on teaching Turkish to foreigners, the sample consists of randomly selected printed materials. As the aim of the study, it was determined to make inferences, evaluate and make suggestions for future studies by examining the existing. As a result of the study, it has been seen that although there are names that come to the fore in their field, that are successful representations and can be presented as role models in the existing materials, this is very limited compared to the number and scope of the work, and while onliy the names of many people are included, their life stories or their achievements in their fields are not included.

Kaynakça

  • Aktaş, E. (2021). Yabancı Dil Olarak Türkçe Ders Materyallerinde Türk ve Türkiye İmajına İlişkin Unsurlar. Rumeli’de Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 22, 232-257.
  • Anadolu Hikâyeleri-Kırmızı Ayakkabılar (2021). Ed. Prof. Dr. Yavuz Kartallıoğlu, Yunus Emre Enstitüsü, Ankara.
  • Anadolu Hikâyeleri-Laleye Sor (2021). Ed. Prof. Dr. Yavuz Kartallıoğlu, Yunus Emre Enstitüsü, Ankara.
  • Fişekçioğlu, A. (2022). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Türk Yemek Kültürünün Paylaşımı. Motif Akademi
  • Halkbilimi Dergisi, Cilt: 15, Sayı: 38, 514-533.
  • Lezzetli Hikâyeler-Acı Kan (2021). Ed. Prof. Dr. Yavuz Kartallıoğlu, Yunus Emre Enstitüsü, Ankara.
  • Lezzetli Hikâyeler-Beyaz Dilek (2021). Ed. Prof. Dr. Yavuz Kartallıoğlu, Yunus Emre Enstitüsü, Ankara.
  • Lezzetli Hikâyeler-Büyük İkramiye (2021). Ed. Prof. Dr. Yavuz Kartallıoğlu, Yunus Emre Enstitüsü, Ankara.
  • Lezzetli Hikâyeler-Mutluluk (2021). Ed. Prof. Dr. Yavuz Kartallıoğlu, Yunus Emre Enstitüsü, Ankara.
  • Temur, N. (2021), Dil Politikaları Çerçevesinde Türkçenin Yabancı/İkinci Dil Olarak Öğretiminin Dünü, Bugünü ve
  • Yarını, TRT Akademi, Yunus Emre ve Türkçe. 180-189.
  • Türkçenin Sesi Yunus Emre (2021). Ed. Prof. Dr. Yavuz Kartallıoğlu, Yunus Emre Enstitüsü, Ankara.
  • YEE (2015), Yedi İklim Türkçe (A1), Yunus Emre Enstitüsü Türkçe Öğretim Seti Ders Kitabı, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayın Matbaacılık.
  • YEE (2015), Yedi İklim Türkçe (A1), Yunus Emre Enstitüsü Türkçe Öğretim Seti Çalışma Kitabı, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayın Matbaacılık.
  • YEE (2015), Yedi İklim Türkçe (A2), Yunus Emre Enstitüsü Türkçe Öğretim Seti Ders Kitabı, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayın Matbaacılık.
  • YEE (2015), Yedi İklim Türkçe (A2), Yunus Emre Enstitüsü Türkçe Öğretim Seti Çalışma Kitabı, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayın Matbaacılık.
  • YEE (2015), Yedi İklim Türkçe (B1), Yunus Emre Enstitüsü Türkçe Öğretim Seti Ders Kitabı, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayın Matbaacılık.
  • YEE (2015), Yedi İklim Türkçe (B1), Yunus Emre Enstitüsü Türkçe Öğretim Seti Çalışma Kitabı, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayın Matbaacılık.
  • YEE (2015), Yedi İklim Türkçe (B2), Yunus Emre Enstitüsü Türkçe Öğretim Seti Ders Kitabı, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayın Matbaacılık.
  • YEE (2015), Yedi İklim Türkçe (C1), Yunus Emre Enstitüsü Türkçe Öğretim Seti Ders Kitabı, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayın Matbaacılık.
  • Yeni Hitit 1 Yabancılar İçin Türkçe Çalışma Kitabı (2011). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Yeni Hitit 1 Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitabı (2011). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Yeni Hitit 2 Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitabı (2011). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Yeni Hitit 3 Yabancılar İçin Türkçe Çalışma Kitabı. (2011). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi
  • Yeni Hitit 3 Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitabı. (2011). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler İçin Türkçe Çalışma Kitabı A2 (2020), Kültür Sanat Basımevi, İstanbul.
  • Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler İçin Türkçe Çalışma Kitabı B2 (2020), Kültür Sanat Basımevi, İstanbul.
  • Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler İçin Türkçe Çalışma Kitabı C1 (2020), Kültür Sanat Basımevi, İstanbul.
  • Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler İçin Türkçe Ders Kitabı A2 (2020), Kültür Sanat Basımevi, İstanbul.
  • Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler İçin Türkçe Ders Kitabı B1 (2020), Kültür Sanat Basımevi, İstanbul.
  • Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler İçin Türkçe Ders Kitabı B2 (2020), Kültür Sanat Basımevi, İstanbul.
  • Yeni İstanbul Uluslararası Öğrenciler İçin Türkçe Ders Kitabı C1 (2020), Kültür Sanat Basımevi, İstanbul.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dilbilim, Alan Eğitimleri, Sanat ve Edebiyat
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nagihan Çetin 0000-0001-5098-2573

Özlem Mecek Çevik 0009-0007-1575-172X

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çetin, N., & Mecek Çevik, Ö. (2023). Yabancılara Türkçe Öğretimi Materyallerinde Alanında Ön Plana Çıkmış Kişilere Yer Verilmesi Üzerine Bir İnceleme. Sakarya Dil Dergisi, 1(1), 46-56.

28390

The published articles in SAUDIL are licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License