Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yeni bir tip fren balata test cihazının geliştirilmesi

Yıl 2018, Cilt: 22 Sayı: 2, 350 - 356, 01.04.2018
https://doi.org/10.16984/saufenbilder.298476

Öz


Otomotiv
sanayindeki gelişmelere paralel olarak sürtünme katsayısı yüksek ve aşınmaya
dayanıklı asbestsiz fren balataları üretilmektedir. Üretilen bu balataların
aşınma, sürtünme ve gürültü seviyelerinin belirlenmesi için çok sayıda cihazlar
geliştirilmiştir. Bu çalışmada, doğal tozlarla üretilen balataların sürtünme
karakteristiği SAE J-661 standardına göre test edilmiştir. Bu amaç için
bilgisayarlı yeni tip fren balata sürtünme test cihazı tasarlanarak
üretilmiştir. Bu fren test cihazı; hidrolik kontrol, mekanik tasarım ve
otomasyon sistemlerinden oluşmaktadır. Geliştirilen sürtünme test cihazı diğer
sistemlerden ayıran en önemli fark, gerçek ortam şartlarında kullanılan balata
numunelerini çok yüksek hassasiyette test edebilen ve gürültü seviyesini
ölçebilen bir sistem olmasıdır. Çalışma sonunda, gerçek balata numunelerinin
sürtünme katsayısını en kısa sürede ve yüksek doğrulukta tespit eden yeni bir
tip balata test cihazının geliştirilmesi sağlanmıştır.




Kaynakça

  • 1] A. Lök, "Araç Fren Sistemleri", Makine Mühendisleri Odası, Kartal, Temmuz, 2011, pp.111-115.
  • [2] TS 555, Karayolu Taşıtları-Fren Sistemleri-Balatalar-Sürtünmeli Frenler için, TSE Standartı, Ankara, 1992.
  • [3] B. Bhushan, Principles of Tribology. Modern Tribology Handbook,1, CRC Press., 2001, pp. 100-110.
  • [4] G.W. Stachowiak, A.W. Batchelor, Engineering Tribology, Heinemann, Boston,1, , 2001, pp.36-44.
  • [5] M. Eriksson, F. Bergman, S Jacobson, (2002), “On the Nature of Tribological Contact in Automotive Brakes”, Wear, vol.252, pp.26-36.
  • [6] M. Eriksson, S. Jacobson, (2000), “Tribological Surfaces of Organic Brake Pads”, Tribology International, vol.33, pp. 817-827.
  • [7] P.J. Blau, Compositions, Functions, and Testing of Friction Brake Materials and Their Additives, Metals and Ceramics Division, U.S. Department of Energy and Oak Ridge National Laboratory, August 2001.
  • [8] İ. Satır, "Asbestsiz Fren Balatalarının Kuru ve Yaş Sürtünme Davranışlarının İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon, 2006.
  • [9] B. Çiftçi, "Fren Balatalarında Cam Elyaf Kullanımının Sürtünme Özelliklerine Etkisinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya, 2010.
  • [10] A. Kurt, M. Boz, (2007), “The Effect of Al2O3 on the Friction Performance of Automotive Brake Friction Materials”. Tribology International, vol.40, pp.1161-1169.

Development of A New Type Brake Pad Frıctıon Tester

Yıl 2018, Cilt: 22 Sayı: 2, 350 - 356, 01.04.2018
https://doi.org/10.16984/saufenbilder.298476

Öz

An
improvement in automotive industry; high coefficient of friction and wear
resistance-non asbestos friction pads can be produced. Various types of test
apparatus are constructed for wear, friction and noise level detection. In this
study, natural dust reinforced brake pads were tested and characterized by
SAEJ-661 standards. For this purpose computer aided new type of brake pad friction
tester produced. This test machine consists of hydraulic control, mechanical
design, and automation systems. The main difference of this new type of tester
compared to other is that brake pads can be tested in real dimension and test
conditions with high precision. Also noise levels can be measured by the test
machine. At the end of the study, real brake pad friction responses can be
determined with fast and high precision by newly developed friction pad tester.
The friction coefficient is increased
rapidly at the beginning with the disc speed increased and the started to
decrease and then continued constantly. From this, it is concluded that the
whole brake pad pattern is related to surface contact and two interface
resistances.

Kaynakça

  • 1] A. Lök, "Araç Fren Sistemleri", Makine Mühendisleri Odası, Kartal, Temmuz, 2011, pp.111-115.
  • [2] TS 555, Karayolu Taşıtları-Fren Sistemleri-Balatalar-Sürtünmeli Frenler için, TSE Standartı, Ankara, 1992.
  • [3] B. Bhushan, Principles of Tribology. Modern Tribology Handbook,1, CRC Press., 2001, pp. 100-110.
  • [4] G.W. Stachowiak, A.W. Batchelor, Engineering Tribology, Heinemann, Boston,1, , 2001, pp.36-44.
  • [5] M. Eriksson, F. Bergman, S Jacobson, (2002), “On the Nature of Tribological Contact in Automotive Brakes”, Wear, vol.252, pp.26-36.
  • [6] M. Eriksson, S. Jacobson, (2000), “Tribological Surfaces of Organic Brake Pads”, Tribology International, vol.33, pp. 817-827.
  • [7] P.J. Blau, Compositions, Functions, and Testing of Friction Brake Materials and Their Additives, Metals and Ceramics Division, U.S. Department of Energy and Oak Ridge National Laboratory, August 2001.
  • [8] İ. Satır, "Asbestsiz Fren Balatalarının Kuru ve Yaş Sürtünme Davranışlarının İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon, 2006.
  • [9] B. Çiftçi, "Fren Balatalarında Cam Elyaf Kullanımının Sürtünme Özelliklerine Etkisinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Konya, 2010.
  • [10] A. Kurt, M. Boz, (2007), “The Effect of Al2O3 on the Friction Performance of Automotive Brake Friction Materials”. Tribology International, vol.40, pp.1161-1169.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Malzeme Üretim Teknolojileri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hasan Öktem

İlyas Uygur

Uğur Yücel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2018
Gönderilme Tarihi 16 Mart 2017
Kabul Tarihi 4 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 22 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Öktem, H., Uygur, İ., & Yücel, U. (2018). Yeni bir tip fren balata test cihazının geliştirilmesi. Sakarya University Journal of Science, 22(2), 350-356. https://doi.org/10.16984/saufenbilder.298476
AMA Öktem H, Uygur İ, Yücel U. Yeni bir tip fren balata test cihazının geliştirilmesi. SAUJS. Nisan 2018;22(2):350-356. doi:10.16984/saufenbilder.298476
Chicago Öktem, Hasan, İlyas Uygur, ve Uğur Yücel. “Yeni Bir Tip Fren Balata Test cihazının geliştirilmesi”. Sakarya University Journal of Science 22, sy. 2 (Nisan 2018): 350-56. https://doi.org/10.16984/saufenbilder.298476.
EndNote Öktem H, Uygur İ, Yücel U (01 Nisan 2018) Yeni bir tip fren balata test cihazının geliştirilmesi. Sakarya University Journal of Science 22 2 350–356.
IEEE H. Öktem, İ. Uygur, ve U. Yücel, “Yeni bir tip fren balata test cihazının geliştirilmesi”, SAUJS, c. 22, sy. 2, ss. 350–356, 2018, doi: 10.16984/saufenbilder.298476.
ISNAD Öktem, Hasan vd. “Yeni Bir Tip Fren Balata Test cihazının geliştirilmesi”. Sakarya University Journal of Science 22/2 (Nisan 2018), 350-356. https://doi.org/10.16984/saufenbilder.298476.
JAMA Öktem H, Uygur İ, Yücel U. Yeni bir tip fren balata test cihazının geliştirilmesi. SAUJS. 2018;22:350–356.
MLA Öktem, Hasan vd. “Yeni Bir Tip Fren Balata Test cihazının geliştirilmesi”. Sakarya University Journal of Science, c. 22, sy. 2, 2018, ss. 350-6, doi:10.16984/saufenbilder.298476.
Vancouver Öktem H, Uygur İ, Yücel U. Yeni bir tip fren balata test cihazının geliştirilmesi. SAUJS. 2018;22(2):350-6.

30930 This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.