Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 65 - 77, 28.12.2018

Öz

Kaynakça

  • Kıdak LB, Aksaraylı M. Yatan hasta memnuniyetinin değerlendirilmesi ve izlenmesi: Eğitim ve araştırma hastanesi uygulaması. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2008; 10(3):87-122.
  • Önsüz MF, Topuzoğlu A, Cöbek UC, Ertürk S, Yılmaz F, Birol S. İstanbul’da bir tıp fakültesi hastanesinde yatan hastaların memnuniyet düzeyi. Marmara Medical Journal. 2008; 21(1), 33-49.
  • Johansson P, Oleni M, Fridlund B. Patient satisfaction with nursing care in the context of health care: a literature study. Scandinavian journal of caring sciences. 2002;16(4), 337-344.
  • Kamra V, Singh H, Kumar De K. Factors affecting patient satisfaction: an exploratory study for quality management in the health-care sector. Total Quality Management & Business Excellence. 2016; 27(9-10), 1013-1027.
  • Huber JP, Saldutto B, Hürny C, Conzelmann M, Beutler M, Fusek M, Münzer T. Assessment of patient satisfaction in geriatric hospitals: a methodological pilot study. Zeitschrift fur Gerontologie und Geriatrie. 2008; 41(2), 124-131.
  • Tervo-Heikkinen T, Kvist T, Partanen P, Vehviläinen-Julkunen K, Aalto P. Patient satisfaction as a positive nursing outcome. Journal of Nursing Care Quality. 2008; 23(1), 58-65.
  • Helena Vinagre M, Neves J. The influence of service quality and patients' emotions on satisfaction. International journal of health care quality assurance. 2008; 21(1), 87-103.
  • Patwardhan A, Patwardhan D. Business process re-engineering–saviour or just another fad? One UK health care perspective. International Journal of Health Care Quality Assurance. 2008; 21(3), 289-296.
  • Jha AK, Orav EJ, Zheng J, Epstein AM. Patients' perception of hospital care in the United States. New England Journal of Medicine. 2008; 359(18), 1921-1931.
  • Ercan İ, Ediz B, Kan İ. Sağlık kurumlarında teknik olmayan boyut için hizmet memnuniyetini ölçebilmek amacıyla geliştirilen ölçek. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2004; 30(3):151-157.
  • Şencan H. Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenirlik ve Geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık; 2005. p.51-811.
  • Yurdugül H. Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 2005; 1, 771-774.
  • Yağcı Mİ, Duman T. Hizmet kalitesi-müşteri memnuniyeti ilişkisinin hastane türlerine göre karşılaştırılması: devlet, özel ve üniversite hastaneleri uygulaması. Doğuş Üniversitesi Dergisi. 2006; 7 (2): 218-238.
  • Ancarani A, Di Mauro C, Giammanco MD. Patient satisfaction, managers' climate orientation and organizational climate. International Journal of Operations & Production Management. 2011; 31(3), 224-250.
  • Aslan Ş, Mete Sezgin M, Haşıloğlu SB. Özel sağlık kuruluşlarında müşteri memnuniyeti ve memnuniyeti oluşturan unsurların araştırılması. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi. 2017;1(20): 23-40.
  • Alotaibi M, Alazemi T, Alazemi F, Bakir Y. Patient satisfaction with primary health‐care services in Kuwait. International journal of nursing practice. 2015; 21(3), 249-257.
  • Atallah MA, Hamdan‐Mansour AM, Al‐Sayed MM, Aboshaiqah AE. Patients' satisfaction with the quality of nursing care provided: The Saudi experience. International journal of nursing practice. 2013;19(6), 584-590.
  • Ahmad I, Nawaz A, ud Din S. Dynamics of patient satisfaction from health care services. Gomal Journal of Medical Sciences, 2010; 9(1):37-41.
  • Aiken LH, Sermeus W, Van den Heede K, Sloane DM, Busse R, McKee M. et al. Patient safety, satisfaction, and quality of hospital care: cross sectional surveys of nurses and patients in 12 countries in Europe and the United States. Bmj. 2012; 344, e1717.
  • Günüç S, Kayri M. Türkiye’de internet bağımlılık profili ve internet bağımlılık ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik-güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 39(39), 220-232.

YATAN HASTA MEMNUNİYETİ ÖLÇÜMÜ İÇİN YENİ BİR ARAÇ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 65 - 77, 28.12.2018

Öz

Amaç:
Bu çalışmada yatan hasta memnuniyetini değerlendirmeye yönelik geçerli ve
güvenilir bir araç geliştirmek amaçlandı.



Yöntem:
Araştırma kesitsel - tanımlayıcı bir çalışmadır. “Yatan Hasta Memnuniyeti Ölçeği”nin oluşturulması için
araştırmacılar tarafından hastalarla görüşmeler yapıldı. Elde edilen bulgular
ve kapsamlı literatür incelenmesi doğrultusunda madde havuzu (87 madde)
oluşturuldu. Oluşturulan bu madde havuzu yönetici hemşireler ve uzman
hemşirelerin görüşlerine sunuldu. Ölçeğin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması
için İstanbul’da bir üniversiteye bağlı tıp fakültesi hastanesinden
1-31
Aralık 2016 tarihleri arasında hizmet alan hasta evreninden 1210 hasta örneklemi seçildi. Kurumdan ve
hastalardan gerekli izinler alındı. Ölçek maddeleri geçerlilik ve güvenilirlik
açısından istatistiksel olarak analiz edildi.



Bulgular:
Araştırmaya katılan hastaların %52,15’i kadın, %31,98’i 45-50 yaş arasında,
%42,48’i lise mezunudur. Ölçeğin yapı geçerliliği analizinde, örneklem yeterlilik ölçümü değeri 0,985
olarak belirlendi. Ölçeği oluşturulan beş alt ölçek, varyansın %73,537’ini
açıklamaktadır. Yapılan analiz sonucu, modelin uygunluğuna ilişkin uyum ölçümü
değeri 0.085 olup, kabul edilebilir uyum göstermektedir. Ölçeğin Cronbach alfa
(
α) iç
tutarlık katsayısının 0.98, alt boyutların ise 0,93-0,97 arasında olduğu
bulundu. 



Sonuç:
Bu araştırmanın sonucunda 48 maddeden oluşan “Yatan Hasta Memnuniyeti Ölçeği
geliştirildi. İstatistiksel değerlendirme sonucunda ölçek geçerli ve güvenilir
bulundu.  

Kaynakça

  • Kıdak LB, Aksaraylı M. Yatan hasta memnuniyetinin değerlendirilmesi ve izlenmesi: Eğitim ve araştırma hastanesi uygulaması. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2008; 10(3):87-122.
  • Önsüz MF, Topuzoğlu A, Cöbek UC, Ertürk S, Yılmaz F, Birol S. İstanbul’da bir tıp fakültesi hastanesinde yatan hastaların memnuniyet düzeyi. Marmara Medical Journal. 2008; 21(1), 33-49.
  • Johansson P, Oleni M, Fridlund B. Patient satisfaction with nursing care in the context of health care: a literature study. Scandinavian journal of caring sciences. 2002;16(4), 337-344.
  • Kamra V, Singh H, Kumar De K. Factors affecting patient satisfaction: an exploratory study for quality management in the health-care sector. Total Quality Management & Business Excellence. 2016; 27(9-10), 1013-1027.
  • Huber JP, Saldutto B, Hürny C, Conzelmann M, Beutler M, Fusek M, Münzer T. Assessment of patient satisfaction in geriatric hospitals: a methodological pilot study. Zeitschrift fur Gerontologie und Geriatrie. 2008; 41(2), 124-131.
  • Tervo-Heikkinen T, Kvist T, Partanen P, Vehviläinen-Julkunen K, Aalto P. Patient satisfaction as a positive nursing outcome. Journal of Nursing Care Quality. 2008; 23(1), 58-65.
  • Helena Vinagre M, Neves J. The influence of service quality and patients' emotions on satisfaction. International journal of health care quality assurance. 2008; 21(1), 87-103.
  • Patwardhan A, Patwardhan D. Business process re-engineering–saviour or just another fad? One UK health care perspective. International Journal of Health Care Quality Assurance. 2008; 21(3), 289-296.
  • Jha AK, Orav EJ, Zheng J, Epstein AM. Patients' perception of hospital care in the United States. New England Journal of Medicine. 2008; 359(18), 1921-1931.
  • Ercan İ, Ediz B, Kan İ. Sağlık kurumlarında teknik olmayan boyut için hizmet memnuniyetini ölçebilmek amacıyla geliştirilen ölçek. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2004; 30(3):151-157.
  • Şencan H. Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenirlik ve Geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık; 2005. p.51-811.
  • Yurdugül H. Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 2005; 1, 771-774.
  • Yağcı Mİ, Duman T. Hizmet kalitesi-müşteri memnuniyeti ilişkisinin hastane türlerine göre karşılaştırılması: devlet, özel ve üniversite hastaneleri uygulaması. Doğuş Üniversitesi Dergisi. 2006; 7 (2): 218-238.
  • Ancarani A, Di Mauro C, Giammanco MD. Patient satisfaction, managers' climate orientation and organizational climate. International Journal of Operations & Production Management. 2011; 31(3), 224-250.
  • Aslan Ş, Mete Sezgin M, Haşıloğlu SB. Özel sağlık kuruluşlarında müşteri memnuniyeti ve memnuniyeti oluşturan unsurların araştırılması. Sosyal Ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi. 2017;1(20): 23-40.
  • Alotaibi M, Alazemi T, Alazemi F, Bakir Y. Patient satisfaction with primary health‐care services in Kuwait. International journal of nursing practice. 2015; 21(3), 249-257.
  • Atallah MA, Hamdan‐Mansour AM, Al‐Sayed MM, Aboshaiqah AE. Patients' satisfaction with the quality of nursing care provided: The Saudi experience. International journal of nursing practice. 2013;19(6), 584-590.
  • Ahmad I, Nawaz A, ud Din S. Dynamics of patient satisfaction from health care services. Gomal Journal of Medical Sciences, 2010; 9(1):37-41.
  • Aiken LH, Sermeus W, Van den Heede K, Sloane DM, Busse R, McKee M. et al. Patient safety, satisfaction, and quality of hospital care: cross sectional surveys of nurses and patients in 12 countries in Europe and the United States. Bmj. 2012; 344, e1717.
  • Günüç S, Kayri M. Türkiye’de internet bağımlılık profili ve internet bağımlılık ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik-güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 39(39), 220-232.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şehrinaz Polat

Fatma Ay 0000-0001-9491-0731

Ekrem Aydın Bu kişi benim

Gülgün Sabire Uysal Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 19 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Polat, Ş., Ay, F., Aydın, E., Uysal, G. S. (2018). YATAN HASTA MEMNUNİYETİ ÖLÇÜMÜ İÇİN YENİ BİR ARAÇ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi, 1(1), 65-77.