Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Nursing Students’ Views on Working in the Field of Occupational Health

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 2, 141 - 152, 15.08.2022
https://doi.org/10.54803/sauhsd.1012793

Öz

Aim: Occupational health nursing is one of the working fields of nursing. The significance of occupational health and safety practices is increasing day by day, and students' views on working in the field of occupational health are gaining importance. The aim of this study was to determine the students' views on working in the field of occupational health nursing and their level of knowledge about related duties.
Methods: This cross-sectional study was carried out with 210 nursing students in June 2019. The data were collected under observation in the classroom by the researchers using a questionnaire. Percentage, mean, and standard deviation and the Chi-square were used for analysis. The significance value was accepted as p<0.05.
Results: 67% of the students were girls, and their mean age was 21.5±1.49. 55.6% want to work in hospitals and 29.5% in FHC/CHC when they graduate. 17.6% stated that they would be happy to work in the field of occupational health. The students, 77.6% reported that a nurse working in the field of occupational health would use the role of the educator role the most, and 41.4% stated that they had the task of identifying problems related to the working environment. 42.4% knew about a law-regulation-directive defining workplace nursing within the nursing-related legislation, were found to be significantly higher in 4th-grade students and those taking courses related to occupational health.
Conclusion: While half of the students want to work in hospitals when they graduate, three quarters of them stated that they can also work in the workplaces. Occupational health-related courses increased the level of knowledge but did not affect the willingness to work.

Kaynakça

  • 1. Sağlık Bakanlığı. Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik [Internet]. Vol. 27515, TC Resmi Gazete. 2011. Available from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22174227%0Ahttp://www.transnational-dispute-management.com/article.asp?key=454%0Ahttps://litigation-essentials.lexisnexis.com/webcd/app?action=DocumentDisplay&crawlid=1&doctype=cite&docid=43+Tex.+Tech+L.+Rev.+757&srctype
  • 2. T.C. Resmi Gazete. 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu. Vol. 52, 30/06/2012 tarih, 28339 sayılı Resmi Gazete. Ankara; 2012.
  • 3. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı. İşyeri Sağlık Birimleri ve İşyeri Hekimlerinin Görevleri ile Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik. Resmi Gazete. 2003.
  • 4. Whitaker S, Baranski B. (Ed.) The role of the occupational health nurse in workplace health management. WHO Regional Office for Europe. Copenhagen; 2001.
  • 5. Güngörmüş Z. İş Çalışan Sağlığı ve Çalışma Güvenliği. In: Erci B, editor. Halk Sağlığı Hemşireliği. 2nd ed. Elazığ: Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri; p. 242–62.
  • 6. Esin M, Aktaş E. İş sağlığı hemşireliği uygulama standartları. Türkiye Klin J Public Heal Nurs-Spec Top. 2016;2(2):8–13.
  • 7. Kuru N, Emiroğlu ON. İş sağlığı hemşireliği uygulamalarında birey ve aile odaklı bakım. Turkiye Klin J Public Heal Nurs-Special Top. 2017;3(2):83–87.
  • 8. Sağlık Bakanlığı. Sağlık İstatistikleri Yıllığı 2019 [Internet]. Ankara: Sağlık Bakanlığı Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü; 2021. Available from: https://sbsgm.saglik.gov.tr/Eklenti/40564/0/saglik-istatistikleri-yilligi-2019pdf.pdf
  • 9. Tokur Kesgin M, Kublay G. İşyerinde çalışan hemşirelerin görevlerine ilişkin bilgi gereksinimlerinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Derg. 2014;16–31.
  • 10. Nahcivan N. Araştırma konusu Belirleme, Literatür Tarama ve İnceleme. In: Erdoğan S, Nahcivan N, Esin E, editors. Hemşirelikte Araştırma. 3rd ed. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi; 2017. s. 31–63.
  • 11. Akça Ay F. Mesleki Temel Kavramlar. In: Akça Ay F, editor. Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Kuramlar. 1st ed. İstanbul Medikal Yayıncılık; 2007. s. 35–55.
  • 12. Taylan S, Alan S, Kadıoğlu S. Hemşirelik rolleri ve özerklik. Hmeşirelikte Araştırma Geliştirme Derg. 2012;14(3):66–74.
  • 13. Karacan E, Erdoğan ÖN. İşçi sağlığı ve iş güvenliğine insan kaynakları yönetimi fonksiyonları açısından çözümsel bir yaklaşım. Kocaeli Üniversitesi Sos Bilim Enstitüsü Derg. 2011;(21):102–117.
  • 14. Nahcivan N, Erdoğan S, Esin MN. Türkiye'de iş sağlığı hemşireliği. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Derg. 1999;2(1):64–72.
  • 15. Esin MN. Türkiye'de iş sağlığı hemşireliği ve gelişmeler. Hemşlirelikte Araştırma Geliştirme Derg. 2008;10(1):4–10.
  • 16. Topcu S, Ardahan M. Occupational health nursing and pioneer leaders from past to present. Int J Caring Sci. 2019;12(3):1931–1935.
  • 17. Gökdemir N, Yıldız AN. İşçi sağlığı, iş güvenliği hizmetlerinde hemşirelik hizmetlerinin önemi. İş Sağlığı ve Güvenliği Dergisi. 2008;37(8):13–16.
  • 18. İşçi F, Esin MN. Bir İşyerindeki iş sağlığı hemşireliği girişimlerinin Omaha Hemşirelik Girişim Şeması ile değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektron Derg. 2009;2(2):39–55.
  • 19. Koseoglu Ornek O, Esin MN. Occupational health nursing in Turkey: An international update. Workplace Health & Safety. 2015;63(1):33–38.
  • 20. Çelikkalp Ü, Varol Saraçoğlu G, Tokuç B. Hemşirelik öğrencilerinin iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi düzeylerinin arttırılması. Namık Kemal Tıp Derg. 2017;5(1):36–43.
  • 21. Foster D. Occupational health nurse practitioners’ roles in workers’ compensation. AAOHN J. 2008;56(5):185–187.
  • 22. Alleyne J, Bonner A. Occupational health nurses’ roles, credentials, and continuing education in Ontario, Canada. AAOHN J. 2009;57(9):389–395.

Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin İş Sağlığı Alanında Çalışma Konusundaki Düşünceleri

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 2, 141 - 152, 15.08.2022
https://doi.org/10.54803/sauhsd.1012793

Öz

Amaç: İş sağlığı hemşireliği, hemşireliğin çalışma alanlarından biridir. İş sağlığı ve güvenliği uygulamalarının önemi gün geçtikçe artmakta ve öğrencilerin iş sağlığı alanında çalışma konusunda görüşleri önem kazanmaktadır. Bu çalışmada öğrencilerin iş sağlığı hemşireliği alanında çalışma konusundaki düşüncelerini ve görevleri konusundaki bilgi düzeylerini öğrenmek amaçlanmıştır.
Yöntem: Çalışma, 2019 yılı Haziran ayında 210 hemşirelik öğrencisiyle yürütülen kesitsel bir çalışmadır. Veriler, araştırmacılar tarafından soru formuyla sınıfta gözlem altında toplandı. Verilerin analizinde yüzde, ortalama, standart sapma ve kikare testi kullanıldı. Anlamlılık değeri p<0,05 olarak kabul edildi.
Bulgular: Öğrencilerin %67’si kız, yaş ortalamaları 21,5±1,49’dur. Mezun olduklarında %55,6’sı hastanede, 29,5’i ASM/TSM’de çalışmak istemektedir. İş sağlığı alanında %17,6’sı çalışmaktan memnun olacağını belirtti. Öğrenciler iş sağlığı alanında çalışan bir hemşirenin %77,6 oranıyla en fazla eğitici rolünü kullanılacağını ve %41,4 oranıyla çalışma ortamıyla ilgili sorunları saptama görevi olduğunu ifade etti. Hemşirelikle ilgili mevzuat içerisinde işyeri hemşireliğinin tanımlandığı yasa-yönetmelik-yönerge olduğunu belirten %42,4 olup 4. sınıflarda ve iş sağlığı ile ilgili ders alanlarda anlamlı fazla bulundu.
Sonuç: Öğrencilerin yarısı mezun olduklarında hastanelerde çalışmak isterken, dörtte üçü işyerinde de çalışabileceğini belirtti. İş sağlığıyla ilgili derslerin, bilgi düzeylerini artırdığı, ancak çalışma isteğini etkilemediği görüldü.
Anahtar kelimeler: Hemşirelik, iş sağlığı, öğrenci

Kaynakça

  • 1. Sağlık Bakanlığı. Hemşirelik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik [Internet]. Vol. 27515, TC Resmi Gazete. 2011. Available from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22174227%0Ahttp://www.transnational-dispute-management.com/article.asp?key=454%0Ahttps://litigation-essentials.lexisnexis.com/webcd/app?action=DocumentDisplay&crawlid=1&doctype=cite&docid=43+Tex.+Tech+L.+Rev.+757&srctype
  • 2. T.C. Resmi Gazete. 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu. Vol. 52, 30/06/2012 tarih, 28339 sayılı Resmi Gazete. Ankara; 2012.
  • 3. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı. İşyeri Sağlık Birimleri ve İşyeri Hekimlerinin Görevleri ile Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik. Resmi Gazete. 2003.
  • 4. Whitaker S, Baranski B. (Ed.) The role of the occupational health nurse in workplace health management. WHO Regional Office for Europe. Copenhagen; 2001.
  • 5. Güngörmüş Z. İş Çalışan Sağlığı ve Çalışma Güvenliği. In: Erci B, editor. Halk Sağlığı Hemşireliği. 2nd ed. Elazığ: Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri; p. 242–62.
  • 6. Esin M, Aktaş E. İş sağlığı hemşireliği uygulama standartları. Türkiye Klin J Public Heal Nurs-Spec Top. 2016;2(2):8–13.
  • 7. Kuru N, Emiroğlu ON. İş sağlığı hemşireliği uygulamalarında birey ve aile odaklı bakım. Turkiye Klin J Public Heal Nurs-Special Top. 2017;3(2):83–87.
  • 8. Sağlık Bakanlığı. Sağlık İstatistikleri Yıllığı 2019 [Internet]. Ankara: Sağlık Bakanlığı Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü; 2021. Available from: https://sbsgm.saglik.gov.tr/Eklenti/40564/0/saglik-istatistikleri-yilligi-2019pdf.pdf
  • 9. Tokur Kesgin M, Kublay G. İşyerinde çalışan hemşirelerin görevlerine ilişkin bilgi gereksinimlerinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Derg. 2014;16–31.
  • 10. Nahcivan N. Araştırma konusu Belirleme, Literatür Tarama ve İnceleme. In: Erdoğan S, Nahcivan N, Esin E, editors. Hemşirelikte Araştırma. 3rd ed. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi; 2017. s. 31–63.
  • 11. Akça Ay F. Mesleki Temel Kavramlar. In: Akça Ay F, editor. Temel Hemşirelik Kavramlar, İlkeler, Kuramlar. 1st ed. İstanbul Medikal Yayıncılık; 2007. s. 35–55.
  • 12. Taylan S, Alan S, Kadıoğlu S. Hemşirelik rolleri ve özerklik. Hmeşirelikte Araştırma Geliştirme Derg. 2012;14(3):66–74.
  • 13. Karacan E, Erdoğan ÖN. İşçi sağlığı ve iş güvenliğine insan kaynakları yönetimi fonksiyonları açısından çözümsel bir yaklaşım. Kocaeli Üniversitesi Sos Bilim Enstitüsü Derg. 2011;(21):102–117.
  • 14. Nahcivan N, Erdoğan S, Esin MN. Türkiye'de iş sağlığı hemşireliği. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Derg. 1999;2(1):64–72.
  • 15. Esin MN. Türkiye'de iş sağlığı hemşireliği ve gelişmeler. Hemşlirelikte Araştırma Geliştirme Derg. 2008;10(1):4–10.
  • 16. Topcu S, Ardahan M. Occupational health nursing and pioneer leaders from past to present. Int J Caring Sci. 2019;12(3):1931–1935.
  • 17. Gökdemir N, Yıldız AN. İşçi sağlığı, iş güvenliği hizmetlerinde hemşirelik hizmetlerinin önemi. İş Sağlığı ve Güvenliği Dergisi. 2008;37(8):13–16.
  • 18. İşçi F, Esin MN. Bir İşyerindeki iş sağlığı hemşireliği girişimlerinin Omaha Hemşirelik Girişim Şeması ile değerlendirilmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektron Derg. 2009;2(2):39–55.
  • 19. Koseoglu Ornek O, Esin MN. Occupational health nursing in Turkey: An international update. Workplace Health & Safety. 2015;63(1):33–38.
  • 20. Çelikkalp Ü, Varol Saraçoğlu G, Tokuç B. Hemşirelik öğrencilerinin iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi düzeylerinin arttırılması. Namık Kemal Tıp Derg. 2017;5(1):36–43.
  • 21. Foster D. Occupational health nurse practitioners’ roles in workers’ compensation. AAOHN J. 2008;56(5):185–187.
  • 22. Alleyne J, Bonner A. Occupational health nurses’ roles, credentials, and continuing education in Ontario, Canada. AAOHN J. 2009;57(9):389–395.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ayşe Gümüşler Başaran 0000-0002-7554-4358

Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2022
Gönderilme Tarihi 20 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gümüşler Başaran, A. (2022). Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin İş Sağlığı Alanında Çalışma Konusundaki Düşünceleri. Sakarya University Journal of Holistic Health, 5(2), 141-152. https://doi.org/10.54803/sauhsd.1012793