Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Terapötik İletişim Becerilerinin Belirlenmesi

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 3, 262 - 272, 31.12.2022
https://doi.org/10.54803/sauhsd.1127037

Öz

Amaç: Bu araştırmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin terapötik iletişim becerilerini belirlemektir.
Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan bu araştırma, 7-18 Haziran 2021 tarihinde bir üniversitenin sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümünde okuyan ve araştırmaya katılmaya gönüllü olan 143 öğrenci ile gerçekleştirildi. Araştırma için üniversitenin etik kurulundan ve kurumdan yazılı izin alındı. Çalışma verileri Google Forms üzerinden hazırlanan anket aracılığıyla online olarak toplandı. Veri toplamak için araştırmacılar tarafından hazırlanan “Öğrenci Tanıtıcı Bilgi Formu” ve “Hemşirelik Öğrencileri İçin Terapötik İletişim Becerileri Ölçeği” kullanıldı.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin tümü 18 yaş ve üstü, %87,4’ünü kadın, %49,7’sinin 3. sınıf öğrencisi olduğu belirlendi. Öğrencilerin %79,7’sinin iletişim veya kişilerarası ilişkiler dersi aldığı ve akademik başarı algı durumlarına bakıldığında %50,3’ünün başarılı olduğunu belirttiği görüldü. Öğrencilerin %44,1’i iyi düzeyde sosyal ilişkilere sahip olduğunu ifade etti. Hemşirelik Öğrencileri İçin Terapötik İletişim Becerileri Ölçeği’nden minimum 16 maximum 97 puan alan öğrencilerin puan ortalaması 66,76 (±13,66) bulundu. Öğrencilerin sosyal ilişki düzeyi algısına göre Hemşirelik Öğrencileri İçin Terapötik İletişim Becerileri Ölçeği puan ortalamaları arasında istatistiksel açıdan anlamlı fark olduğu belirlendi.
Sonuç: Çalışmada hemşirelik öğrencilerin terapötik iletişim ölçek puan ortalamasının orta düzeyde olduğu görüldü.

Destekleyen Kurum

Çalışma her hangi bir kişi/kurum tarafından desteklenmemiştir

Proje Numarası

yok

Teşekkür

Çalışmaya katılan öğrenci hemşirelere teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Referans1 Bingöl G, Demir A. Amasya sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri. Göztepe Tıp Dergisi. 2011;26(4):152-159.
  • Referans2. Seki Öz H. Terapötik iletişim. içinde: Erdem R, Bostan S, Yılmaz A. editor. Sağlık iletişimi-makro perspektifler. 1. Baskı. İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık; 2020. s.171-187.
  • Referans3. Güz H, Demir Yaleze H. Sağlik i̇leti̇şi̇mi̇ bağlaminda hemşi̇re- hasta yakını i̇li̇şki̇si̇nde terapöti̇k i̇leti̇şi̇m kullanımı ve duygusal zeka üzeri̇ne bi̇r anali̇z. kurgu, IV. Sağlık İletişimi Sempozyumu Özel Sayısı. 2019. 27-52.
  • Referans4. Karaca A, Açıkgöz F, Demirezen D. Hemşirelik öğrencileri için terapötik iletişim becerileri ölçeğinin geliştirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;10(2):72-79.
  • Referans5. Ghiyasvandian S, Abdolrahimi M, Zakerimoghadam M, Ebadi A. Therapeutic communication of Iranian nursing students: a qualitative study. Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 2018;26(3):1757-1774.
  • Referans6. American Nurses Association. Correctional nursing scope and standards of practice. Silver Sping: MD: American Nurses Association; 2013.
  • Referans7. Amoah VMK, Anokye R, Boakye DS, Acheampong E, Budu-Ainooson A, Okyere E, et al. A qualitative assessment of perceived barriers to effective therapeutic communication among nurses and patients. BMC nursing. 2019;18(1):1-8.
  • Referans8. Abdolrahimi M, Ghiyasvandian S, Zakerimoghadam M, Ebadi A. Antecedents and consequences of therapeutic communication in iranian nursing students: A qualitative research. Nursing Research and Practice. 2017;1-7.
  • Referans9. Heidari H, Mardani HM. Improving communication skills in clinical education of nursing students. JCCNC. 2015;1(2):77-82.
  • Referans10. Javaher A, Khaghanizade M, Ebadi A. Study of communication skills in nursing students and its association with demographic characteristics. Iranian Journal of Medical Education. 2014;14(1):23-31.
  • Referans11. Nayak R, Roy D, Rout J, Swain M. Assessment of the language and therapeutic-communication issues among student nurses. EJMCM. 2020;7(11):1265-1271.
  • Referans12. Kavgaoğlu D, Elkin N. (2019). Hemşirelik bölümü kişilerarası ilişkiler ve terapötik iletişim dersi öğretim programının değerlendirilmesi. IGUSABDER. 2019;7:670-696.
  • Referans13. Elkin N, Karadağlı F. Barut Y. Sağlık bilimleri yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri düzeyleri ve ilişkili değişkenlerin belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2016;9(2):70-80.
  • Referans14. Söğüt SC, Cangöl E, Dinç A. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin iletişim beceri düzeylerinin belirlenmesi. RSSS. 2018;6(2):272-280.
  • Referans15. Altundal H, Denizhan NC, Güneşli G, Yağtu L, Yılmaz M. Hemşirelik öğrencilerinin terapötik iletişim becerileri nasıldır? Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi. 2022;5(1):67-74.
  • Referans16. Kıssal A, Kaya M, Koç M. Hemşirelik ile beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin iletişim beceri düzeyleri ve etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2016;3:134-141.
  • Referans17. Kuzu A, Eker F. Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zeka ve iletişim becerilerinin diğer üniversite öğrencileri ile karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi. 2010;3:14-29.
  • Referans18. Akçam A, Kanbay Y, Işık E. Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;5(2):74-92.
  • Referans19. Arifoğlu B, Razı GS. Birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin empatik becerileri ve iletişim becerileriyle iletişim yönetimi dersi akademik başarı puanı arasındaki ilişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 2011;4(1):7-11.
  • Referans20. Akgün R, Çetin H. Üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerinin ve empati düzeylerinin belirlenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2018;7(3):103-117.

Determining Nursing Students' Therapeutic Communication Skills

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 3, 262 - 272, 31.12.2022
https://doi.org/10.54803/sauhsd.1127037

Öz

Objective: The purpose of this research is to determine therapeutic communication skills of nursing students.
Method(s): This descriptive study was conducted on June 7-18, 2021 with 143 students who were studying in nursing department of a university health school and volunteered to participate in the research. Written permission was obtained from university's ethics committee and the institution for the research. Study data was collected online through a questionnaire prepared on Google Forms. "Student Descriptive Information Form" and " The Therapeutic Communication Skills Scale for Nursing Students " prepared by the researchers were used to collect data.
Findings: It was determined that all of the students participating in study were 18 years and older, 87.4% were female, and 49.7% were 3rd grade students. It was seen that 79.7% of the students took communication or interpersonal relations courses and 50.3% of them stated that they were successful when their academic success perception status was examined. 44.1% of the students stated that they have good social relations. The mean score of the students who got a minimum of 16 points and a maximum of 97 points on the Therapeutic Communication Skills for Nursing Student Scale was found to be 66.76 (±13.66). It was determined that there was a statistically significant difference between the mean scores of the scale according to the social relationship level of the students.
Conclusion: In study, it was seen that the average score of the therapeutic communication scale of the nursing students was moderate.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • Referans1 Bingöl G, Demir A. Amasya sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri. Göztepe Tıp Dergisi. 2011;26(4):152-159.
  • Referans2. Seki Öz H. Terapötik iletişim. içinde: Erdem R, Bostan S, Yılmaz A. editor. Sağlık iletişimi-makro perspektifler. 1. Baskı. İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık; 2020. s.171-187.
  • Referans3. Güz H, Demir Yaleze H. Sağlik i̇leti̇şi̇mi̇ bağlaminda hemşi̇re- hasta yakını i̇li̇şki̇si̇nde terapöti̇k i̇leti̇şi̇m kullanımı ve duygusal zeka üzeri̇ne bi̇r anali̇z. kurgu, IV. Sağlık İletişimi Sempozyumu Özel Sayısı. 2019. 27-52.
  • Referans4. Karaca A, Açıkgöz F, Demirezen D. Hemşirelik öğrencileri için terapötik iletişim becerileri ölçeğinin geliştirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;10(2):72-79.
  • Referans5. Ghiyasvandian S, Abdolrahimi M, Zakerimoghadam M, Ebadi A. Therapeutic communication of Iranian nursing students: a qualitative study. Pertanika J. Soc. Sci. & Hum. 2018;26(3):1757-1774.
  • Referans6. American Nurses Association. Correctional nursing scope and standards of practice. Silver Sping: MD: American Nurses Association; 2013.
  • Referans7. Amoah VMK, Anokye R, Boakye DS, Acheampong E, Budu-Ainooson A, Okyere E, et al. A qualitative assessment of perceived barriers to effective therapeutic communication among nurses and patients. BMC nursing. 2019;18(1):1-8.
  • Referans8. Abdolrahimi M, Ghiyasvandian S, Zakerimoghadam M, Ebadi A. Antecedents and consequences of therapeutic communication in iranian nursing students: A qualitative research. Nursing Research and Practice. 2017;1-7.
  • Referans9. Heidari H, Mardani HM. Improving communication skills in clinical education of nursing students. JCCNC. 2015;1(2):77-82.
  • Referans10. Javaher A, Khaghanizade M, Ebadi A. Study of communication skills in nursing students and its association with demographic characteristics. Iranian Journal of Medical Education. 2014;14(1):23-31.
  • Referans11. Nayak R, Roy D, Rout J, Swain M. Assessment of the language and therapeutic-communication issues among student nurses. EJMCM. 2020;7(11):1265-1271.
  • Referans12. Kavgaoğlu D, Elkin N. (2019). Hemşirelik bölümü kişilerarası ilişkiler ve terapötik iletişim dersi öğretim programının değerlendirilmesi. IGUSABDER. 2019;7:670-696.
  • Referans13. Elkin N, Karadağlı F. Barut Y. Sağlık bilimleri yüksekokulu öğrencilerinin iletişim becerileri düzeyleri ve ilişkili değişkenlerin belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2016;9(2):70-80.
  • Referans14. Söğüt SC, Cangöl E, Dinç A. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin iletişim beceri düzeylerinin belirlenmesi. RSSS. 2018;6(2):272-280.
  • Referans15. Altundal H, Denizhan NC, Güneşli G, Yağtu L, Yılmaz M. Hemşirelik öğrencilerinin terapötik iletişim becerileri nasıldır? Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi. 2022;5(1):67-74.
  • Referans16. Kıssal A, Kaya M, Koç M. Hemşirelik ile beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinin iletişim beceri düzeyleri ve etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2016;3:134-141.
  • Referans17. Kuzu A, Eker F. Hemşirelik öğrencilerinin duygusal zeka ve iletişim becerilerinin diğer üniversite öğrencileri ile karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi. 2010;3:14-29.
  • Referans18. Akçam A, Kanbay Y, Işık E. Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;5(2):74-92.
  • Referans19. Arifoğlu B, Razı GS. Birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin empatik becerileri ve iletişim becerileriyle iletişim yönetimi dersi akademik başarı puanı arasındaki ilişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. 2011;4(1):7-11.
  • Referans20. Akgün R, Çetin H. Üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerinin ve empati düzeylerinin belirlenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2018;7(3):103-117.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Figen Dığın 0000-0003-1861-0221

Gülçin İşcan Ataşen 0000-0001-5907-3448

Nilgün Demirok 0000-0002-9539-6778

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 6 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Dığın, F., İşcan Ataşen, G., & Demirok, N. (2022). Hemşirelik Öğrencilerinin Terapötik İletişim Becerilerinin Belirlenmesi. Sakarya University Journal of Holistic Health, 5(3), 262-272. https://doi.org/10.54803/sauhsd.1127037