TThe history of physical literacy, its philosophical background, various definitions, benefits and the stage of physical literacy were investigated. Studies related to physical literacy were examined in national and international literature. Based on researches, it was seen that Margaret Whitehead's work was taken as a reference in many studies. Whitehead, defined physical literacy as an ability that anyone can reach. In addition, Pot and colleagues emphasized that the concept of physical literacy has a strong philosophical basis. These philosophical grounds are explained as monism, existentialism and phenomenology. It is known that the educators' knowing the physical literacy philosophy well has an important factor in both understanding the concept and applying the concept of physical literacy in the field. It is observed that physical literacy has many individual and sociological benefits. For instance, the individual's being physically active improves the individual's motivation, self-confidence, self-awareness and social skills. Physically active individuals are seen to be healthier and as a reflection of this situation on the society, it is expected that there will be less health spending in the society. The concept of physical literacy is a dynamic process and continues throughout life. Studies have shown that the concept of physical literacy emerges in different forms at different age periods and that different stakeholders in human life are effective in these periods. Although the characteristics of these periods are basically the same, the concept of physical literacy emerges to meet different needs for individuals. In conclusion, the concept of physical literacy was examined and in the light of the obtained information, it was aimed to contribute to the limited Turkish literature on the subject.
Bu çalışmada ulusal ve uluslararası alanyazında bedensel okuryazarlıkla ilgili yapılan çalışmalar incelenerek bedensel okuryazarlık kavramının tarihçesi, felsefi zeminleri, çeşitli tanımları, alt bileşenleri, faydaları ve bireylerin bedensel okuryazarlık gelişim dönemleri araştırılmıştır. Birçok çalışmada Margaret Whitehead’in çalışmalarının referans alındığı görülmüştür. Whitehead, bedensel okuryazarlığı herkesin ulaşabileceği bir kabiliyet veya yetenek olarak tanımlamıştır. Buna ek olarak Pot ve arkadaşları bedensel okuryazarlık kavramının güçlü felsefi zeminleri olduğunu vurgulamıştır. Bu felsefi zeminler monizm, varoluşçuluk ve fenomonoloji olarak açıklanmaktadır. Eğitimcilerin bedensel okuryazarlık felsefesini iyi bilmelerinin hem bedensel okuryazarlık kavramını anlamak hem de sahada bunları uygulamak için önemli bir yere sahip olduğu bilinmektedir. Bedensel okuryazarlığın faydalarına baktığımızda ise bireysel ve sosyolojik açıdan birçok yararı olduğu gözlemlenmiştir. Örneğin, bireyin fiziksel olarak aktif olması, bireyin motivasyonunu, öz güvenini, öz farkındalığını ve sosyal becerilerini geliştirmektedir. Ayrıca, aktif bireylerin daha sağlıklı oldukları görülmektedir ve bu durumun topluma yansıması olarak toplumda daha az sağlık harcamalarının olması beklenmektedir. Bedensel okuryazarlık kavramı dinamik bir süreç olup yaşam boyu sürmektedir. Araştırmalar bedensel okuryazarlık kavramının farklı yaş dönemlerinde farklı şekiller de ortaya çıktığı ve insan yaşamındaki farklı paydaşların bu dönemlerde etkili olduğunu göstermiştir. Bu dönemlerin özellikleri temelde aynı olsa da bedensel okuryazarlık kavramı bireyler açısından farklı ihtiyaçları karşılamaya yönelik olarak ortaya çıkmaktadır. Sonuç olarak, bu çalışmada, bedensel okuryazarlık kavramı incelenmiş ve elde edilen bilgiler ışığında konuyla ilgili sınırlı olan Türkçe alanyazına katkı sağlamak amaçlanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Eylül 2021 |
Gönderilme Tarihi | 11 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 32 Sayı: 3 |
SPOR BİLİMLERİ DERGİSİYayın hakkı © Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi |