İbn Sînâ’nın ilimler sınıflandırması Aristoteles’in ilimler sınıflandırmasının sıradan bir taklidi olmadığı gibi kendinden önceki Müslüman filozofların da tekrarı değildir. Onun ilimler sınıflandırması kendi ilim ve felsefe anlayışını yansıtmaktadır. Ayrıca o fikri olgunluğu ve felsefi bakış açısındaki gelişimlere paralel olarak ilimler sınıflandırmasında bazı değişiklikler yapmıştır. Nitekim Fî Aksâmi’l-‘ulûmi’l-‘akliyye risalesiyle Mantıkü’l-meşrikıyyîn adlı eserindeki ilimler sınıflandırması arasında fikri gelişimine uygun olarak farklılıklar ortaya çıkmıştır. Bu makalede onun eserlerinde yer alan ilimler sınıflandırmasındaki farklılıkları ortaya koyup ilim ve felsefe anlayışında meydana gelen değişiklikler gösterilerek kendine has, bağımsız felsefe anlayışını oluşturma yolundaki ilerlemesine, dolayısıyla din felsefe ilişkilerindeki farklılaşan yaklaşımına ve bunun altında yatan düşüncelerine işaret edilecektir. Ayrıca din felsefe ilişkileri bağlamında felsefi bilgi ile Tanrı’yı bilmenin mümkün olup olmadığı, dinin akli bilgi edinme ve değerleri koyma konusundaki işlevi de incelenecektir
The classification of disciplines provided by Avicenna is neither a simple imitation of Aristotle’s classification of disciplines or replica of the former Muslim philosophers. His classification of disciplines reflects sense of disciplines and philosophy unique to him. Besides he actualized certain changes in his classification of disciplines parallel to intellectual maturity and changes in philosophical outlook. This can be detected in the differences between his Fî Aksâmi’l-‘ulûmi’l-‘akliyye pamphlet and Mantıkü’lmeşrikıyyîn epistle which reflect the echoes of changes in intellectual development over the classification of disciplines. In present article the differences observed in the classification of disciplines in his works shall be put forth, the changes seen in his sense of philosophy shall be unveiled hence his steps towards establishing a unique and autonomous philosophical approach and his differentiated attitude towards the interrelations between religion and philosophy and underlying mentality shall be evidenced. Furthermore within the scope of religion- philosophy interrelations it shall be examined whether God can be recognized better via philosophical knowledge and the function religion exercises on the acquisition of rational knowledge and setting of values.
Avicenna Science Religion Philosophy Wisdom Reason Revelation
Diğer ID | JA28AA78JG |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Sayı: 15 |
.