İSTANBUL ESENLER OTOGARI’NDA FAALİYET GÖSTEREN OTOBÜS İŞLETMELERİNİN WEB SİTE İÇERİKLERİNİN ANALİZİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA
Yıl 2016,
Sayı: 23, 291 - 310, 25.11.2016
Halil İbrahim Karakan
,
Serkan Türkmen
,
İbrahim Giritlioğlu
,
Murat Kılıç
Öz
Günümüzde teknolojinin hızla gelişmesiyle birlikte insanların
internete istedikleri zaman kolayca erişebilmeleri işletmelerin müşteri
hizmetleri, satış ve pazarlama stratejilerini internet odaklı uygulayabilmesine
olanak sağlamıştır. Tüm işletmeler gibi otobüs işletmeleri de web siteleri
sayesinde daha geniş bir müşteri potansiyeline ulaşarak, satışlarını ve
karlılıklarını arttırmışlar. Yapılan bu araştırmanın amacı şehirlerarası otobüs
işletmelerinin web siteleri üzerinden hizmet verip vermediğini saptayarak,
web sitesi olan otobüs işletmelerinin sahip oldukları web sitelerini içerik
analizi yoluyla incelemektir. Bu bağlamda Araştırma kapsamında Türkiye’de
ulaştırma sektörü içerisinde yer alan İstanbul Esenler Otogarı’nda faaliyet
gösteren 145 farklı otobüs işletmesi örneklem olarak seçilmiştir. Bu 145
otobüs firması içerisinden sadece 85 tane firmanın web sitelerine sahip olduğu
tespit edilmiştir. Ayrıca web sitesine sahip olan işletmeler web sitelerinde en
çok “Terminal ve Bilet Satış Ofislerinin Telefon Numaraları” ve “Bilet ve
Rezervasyon Sorgulama” hizmetleri ile “İletişim” ve “Şirket Logosu”
bilgilerine yer vermiştir. “Bilet Alınan Otobüsün Haritadaki Konumu” bilgisi
ve “Online Destek Hattı” hizmeti açısından söz konusu web sitelerinin içerik
olarak zayıf kaldıkları tespit edilmiştir. Sonuç olarak şehirlerarası otobüs
işletmeleri açısından web sitesine sahip olmanın rekabet edebilirlik açısından
önemli bir unsur olduğu ve otobüs firmalarının sahip oldukları web sitelerin
sürekli olarak güncelleyerek teknolojik gelişmelere açık olması gerekliliği
anlaşılmıştır.
Kaynakça
- ALNIAÇIK, Ümit, ÖZBEK, Volkan (2009), “Otobüs İşletmelerinde Hizmet
Kalitesinin Ölçümü – Kandıra Gürkan Turizm Örneği”, Uluslararası
İktisadi Ve İdari İncelemeler Dergisi, Yıl:2, Cilt:1, Sayı:3.
- ALTAN, M., ENGİN, O. (2004), “Bir Seyahat İşletmesinde Müşteri
Memnuniyetinin Ölçülmesi”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü Dergisi, Yıl: 2004, Sayı: 11, 585-598.
- AKGÜNGÖR, Ali Paydar, DEMİREL, Abdulmuttalip (2003), “Türkiye’deki
Ulaştırma Sistemlerinin Analizi Ve Ulaştırma Politikaları”,
Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Fakültesi, Yıl:2004, Cilt:10,
Sayı:3, Sayfa:423-430.
- AYDIN, Nagehan (2013), “Firmaların Web Sitelerinde Bulunması İstenilen
İçerik Ve Kalite Unsurları: Türkiye’de Faaliyet Gösteren Kargo
Firmalarının Web Sitelerine Dair Bir Çalışma”, Gümüşhane
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı,
Yüksek Lisans Tezi, Gümüşhane.
- BALCI, Ali (2012), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler,
Pegem Akademi.
- BARDAKÇIOĞLU A., HAŞILOĞLU, S. B., (2008), “Şehirlerarası Otobüs
Firmalarının Hizmet Kalitesini Ölçmeye Dönük Bir Araştırma”,
Pazarlama Dünyası, 2008-1, ss. 46-51.
- BERMAN, B., THELEN, S. (2004), “A Guide to Developing and Managing
A Well-İntegrated Multi-Channel Retail Strategy”, International
Journal of Retail & Distribution Management, 32 (3), 147-156.
- BUHALİS, D., MAİN, H. (1998), “Information Technology in Peripheral
Small And Medium Hospitality Enterprises: Strategic Analysis And
Critical Factors”, International Journal of Contemporary Hospitality
Management,10 (5), 198–202.
- BÜYÜKÖZTÜRK, Şener, K. ÇAKMAK, Ebru, AKGÜN, Özcan, Ercan,
KARADENİZ, Şirin, DEMİREL, Funda,(2012), Bilimsel Araştırma
Yöntemleri, Pegem Akademi.
- CONNOLLY, P., McGING, G. (2007), “High Performance Work Practices
and Competitive Advantage in the Irish Hospitality
Sector. International Journal of Contemporary Hospitality
Management, 19 (3), 201-210.
- COYLE, J. R., THORSON, E. (2001), “The Effects of Progressive Levels of
Interactivity and Vividness in Web Marketing Sites”, Journal of
Advertisig, XXX (fall), 65-77.
- ÇATI, Kahraman (2003),“Ulaşım Hizmetlerinde Hizmet Kalitesi Ve Bir
Uygulama”, Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 27, No:1
- ÇETİN, Birol, BARIŞ, Serap, SAROĞLU, Serap (2011),“Türkiye’de
Karayollarının Gelişimine Genel Bir Bakış”, Çankırı Karatekin
Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Cilt :1, Sayı:
1.
- ÇİÇEK, H., DEMİREL, M., ONAT, O. K. (2010),“İşletmelerin Web
Sitelerinin Değerlendirilmesine İlişkin Bir Araştırma”, Burdur İl
Örneği, Süleyman Demirel Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler
Fakültesi Dergisi, Yıl:2010, Cilt:15, Sayı:2.
- ÇUBUKÇU, M. İhsan (2010),“Konaklama İşletmeleri Web Site İçeriklerinin
Değerlendirilmesi”, İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi
GRALLA, P. (1998), “How the Internet Works”, 4th ed. Indianapolis: Que
Corporation.
- GÜL, Hasan, BOZ, Mustafa (2012),“İnternet Ortamında Pazarlama, Online
Rezervasyon; Şehirlerarası Otobüs Firmaları Üzerine Bir
Araştırma”,İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi
- İNCE, Erdal (2012), “Cumhuriyetin İlk Yıllarında Türkiye’de Karayolu
Ulaşımına Genel Bir Bakış Ve Köyde Ulaşım”, Çttad, S.S. 171-188.
- KAPLUHAN, Erol (2014),“Ulaşım Coğrafyası Açısından Türkiye’de
Karayolu Ulaşımının Tarihsel Gelişimi Ve Mevcut Yapısı”,
Uluslararası Sosyal Araştırma Dergisi, Cilt:7, Sayı:33.
- KARABAĞ, S. Filiz, M. ÖZEN, Hande, Özen Hüseyin (2010), “Bir İletişim
Aracı Olarak Web Siteleri: Türkiye’deki Web Sitelerinin Etkinliği
Üzerine Bir Araştırma”, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, Öneri,
Cilt:9, Sayı:33
- KAYACAN, İ. (2015, 06 05). Dünden Bugüne: Kamil Koç Otobüsleri.
Http://İsakayacan.Blogspot.Com.Tr/2011_08_01_Archive.Html.
Adresinden Alındı
- KILIÇLAR, Arzu, SARI, Yaşar, SEÇİLMİŞ, Cihan (2011),“Yolcuların
Ulaşım Aracı Olarak Yüksek Hızlı Treni Tercih Nedenleri Üzerine
Bir Araştırma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler
Dergisi
- KOÇOĞLU,Cenk Murat, AKSOY, Ramazan (2012),“Hizmet Kalitesinin
Servperf Yönetimi İle Ölçülmesi: Otobüs İşletmeleri Üzerine Bir
Uygulama”, Akademik Bakış Dergisi, Sayı:29
- KORKMAZ, Murat, ALACAHAN, Nur Dilbaz (2012),“Karayolu Yolcu
Taşımacılığı Katma Değer Tahmininin Detaylı Analizi”
- KÖROĞLU, A., GEYİK, S. (2011), “Otel İşletmelerinin Web Sayfalarının
İçerik Analiziyle Değerlendirmesi: Karşılaştırmalı Bir Çalışma”, 1st
International Symposium on Tourism and Hotel Management, 29
Eylül-1 Ekim 2011, Konya, 253-265.
- KÖROGLU, A., KARAMAN, S., GEYİK, S. (2011), “Pazarlama İletişim
Aracı Olarak Internet: Butik Otellerin Web Sayfalarının İçerik Analizi
Yöntemiyle İncelenmesi”, 12. Ulusal Turizm Kongresi: Türk
Turizminde Sürdürülebilir Rekabet Avantajının Elde Edilmesi,
Akçakoca – Düzce, 101- 108.
- MAURER, S. D., LİU, Y. (2007), “Developing Effective e-Recruiting
Websites: Insights for Managers from Marketers”, Business
Horizons, 50 (4), 305-314.
- Milli Eğitim Bakanlığı(2011), “Ulaştırma Hizmetleri Alanı Karayolu
Taşımacılığı”, Ankara.
- PARK, Y. A., GRETZEL, U. (2007), “Success Factors for Destination
Marketing Web Sites: A Qualitative Meta-Analysis”, Journal of
Travel Research, 46 (1), 46-63.
- ÖZER, H., AKTÜRK, E., ULAŞ, B. (2006), “Karayolu İle Şehirlerarası Yolcu
Taşımacılığında Yolcu Tercihlerinin Analizi: Erzurum İçin Bir
Uygulama”, Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
Dergisi, XXV 82), 27-40.
- SARKAR, B., LOUREİRO, S. M. C. (2013), “A Framework to Analyse the
Effect of Hotel Websites Stimuli on Emotions, Attitude and Intentions
Moderated by Sensory Curiosity; Language of Instruction;
Classification of Hotel; And Annual Income of Customer”, Tourism
& Management Studies, 331-342.
- STARKOV, M. (2002), “Brand Erosion or How Not to Market Your Hotel on
the Web” http://hotelexecutive.com/business_review/197/branderosion-or-how-not-to-market-your-hotel-on-the-web adrtesinden
10.04.2016 Tarihinde Alındı.
- YANNOPOULOS, P. (2011)., “Impact of The Internet on Marketing Strategy
Formulation,” International Journal of Business and Social
Science, 2 (18), 1-7.
- YILMAZ, İbrahim (2012),“Turizm Öğrencilerinin Karayolu Yolcu
Taşımacılığı Hizmetlerine Yönelik Algılamaları”, Anatolia Turizm
Araştırmaları Dergisi, Cilt:23, Sayı:1.
- ZEITHAML, V. A., PARASURAMAN, A., MALHOTRA, A. (2002),
“Service Quality Delivery through Web Sites: A Critical Review of
Extant Knowledge. Journal of The Academy of Marketing
Science, 30 (4), 362-375.
- ZENGİN, E., ERDAL, A. (2000), “Hizmet Sektöründe Toplam Kalite
Yönetimi. Journal of Qafqaz University, 3(1), 43-56.
- http://www.varan.com.tr/tarihcemiz.aspx, Erişim Tarih Aralığı: 18.06.2015 –
20.06.2015
- https://tr.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCy%C3%BCk_%C4%B0stanbul_Oto
gar%C4%B1, Erişim Tarih Aralığı: 28.06.2015 – 30.06.2015
- http://www.cayiragasi.com.tr/#!about/cipy, Erişim Tarih Aralığı: 08.06.2015
– 12.06.2015
- http://www.kamilkoc.com.tr/hakkimizda, Erişim Tarih Aralığı: 08.06.2015 –
12.06.2015