Antisemitism is a concept that expresses the enmity of against religion, race, culture or nation of Judaism. When the Nazis came to power in Germany, they made propaganda campaign to create a strong antisemitist image in the minds of the German people. As a matter of fact, the hate speech towards Jews developed in the German people. The success of Nazi propaganda in the construction of Antisemitism accelerated; the process of isolating the Jews from the German society, sending them to the labor camps, and even the inhuman treatment in the following years. In this study, it was tried to show how and in what way the Nazis used propaganda in antisemitism. For this purpose, the first attempt was made to explain the view of the ideology of Nazism to Antisemitism. Four propaganda images (War Criminals, Collaborators, Communism, Jewish Race) were analyzed from the mythical light of the French Language Scientist Roland Barthes using propaganda images from the Nazi Germany period (1933-1945) using the objective sampling method. In the light of the findings obtained, in the Nazi propaganda images; It was found that the myths that the Jews caused World War II, cooperated with the enemies, worked only the detriment of the German people, tryed to bring Communism, which is regarded as danger, to Germany were constructed to strengthen the anti-Semitism in Germany.
Antisemitizm
Yahudilik dinine, ırkına, kültürüne veya milletine karşı duyulan düşmanlığı
ifade eden bir kavramdır. Naziler, Almanya'da iktidara geldiklerinde Alman
halkının zihninde güçlü bir antisemitist algının oluşması için yoğun bir
propaganda faaliyeti yürütmüştür. Nitekim, Alman halkı içerisinde Yahudilere
yönelik nefret söylemi gelişmiştir. Nazi propagandasının Antisemitizm
inşasındaki başarısı; Yahudilerin Alman toplumundan tecrit edilmesine, çalışma
kamplarına gönderebilmesine ve hatta ilerleyen süreçte insanlık dışı muamele
görmelerine giden süreci hızlandırmıştır. Bu çalışmada Nazilerin propagandayı
antisemitizm inşasında nasıl ve ne yönde kullandığı ortaya konulmaya
çalışılmıştır. Bu amaçla çalışmada ilk olarak Nazizm ideolojisinin Antisemitizm'e
bakışı açıklanmaya çalışılmıştır. Ardından Nazi Almanyası Dönemi'nde
(1933-1945) basılan propaganda görselleri içerisinden amaçlı örneklem metodu
kullanılarak belirlenen dört propaganda görseli (Savaş Suçlusu, İşbirlikçi, Komünizm,
Yahudi Irkı) Fransız Dil Bilimci Roland Barthes'ın mit olgusu ışığından analiz
edilmiştir. Elde edilen bulgular ışığında, Nazi propaganda görsellerinde;
Yahudilerin 2. Dünya Savaşı'nı başlattıkları, düşmanlar ile işbirliği
yaptıkları, Alman halkının yalnızca kötülüğü içi çalıştıkları, tehlike olarak
görülen Komünizm'i Almanya'ya getirmeye çalıştıkları ve Alman ırkının saflığı
bozdukları şeklinde mitler inşa ederek Antisemitizm'in Almanya'da güçlenmesini
sağladıkları ortaya konulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 30 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 17 |