Bu çalışmada Samiha Ayverdi’nin İbrahim Efendi Konağı adlı romanı muhafazakâr düşüncede kadının rolü kapsamında incelenmektedir. Bilindiği üzere muhafazakârlık bir doktrin olmamakla beraber gerek politikada gerek kültürel alanda belirli argümanları olan bir düşünce biçimidir. Muhafazakarlığın temel ilkeleri din ve tarihe bağlılık, aileye bağlılık, geleneğe bağlılık gibi hususlardır. Türkiye’de Tanzimat’la başlayan epistemolojik kopuştan sonra Cumhuriyet’in ilanı ile muhafazakarlık kendine has bir yol ile ilerler. Bu noktada Ayverdi’nin Türk düşünce geleneğinde muhafazakâr olarak addedildiği görülmektedir. Kendisi geleceğin inşasında geçmişin kültür ve sanatının korunmasının gerekli olduğuna inanır. Milli kültür ve tarihin önemini eserlerinde vurguladığı gibi yaptığı çalışmalarla da önemli katkılarda bulunur. Bu noktada bir kadın olarak böylesine aktif bir rol alan Ayverdi’nin eserlerinden İbrahim Efendi Konağı klasik bir Osmanlı ailesi ve yaşayışını konu edindiği için dikkat çekmektedir. Bu anlatıda kadın karakterlere biçilen roller muhafazakarlık kavramı kapsamında sorgulanmaktadır. Kadının eğitimi, evlilik ve kadın, kadının kamusal alandaki yeri, annelik ve çocuk bakımı gibi hususlar değerlendirilecektir. Böylece kadın öznelliğinin nasıl üretildiği ortaya konabilecek, muhafazakâr kadın rollerine yaklaşım sorgulanacaktır. Ayverdi’nin bu noktada ne kadar muhafazakâr olabileceği sorusuna eleştirel bir tavır ile yaklaşılacaktır.
muhafazakârlık kadın toplumsal cinsiyet Samiha Ayverdi roman
In this study, Samiha Ayverdi’s novel İbrahim Efendi Konagı is analyzed within the scope of the role of women in conservative thought. As it is known, although conservatism is not a doctrine, it has certain arguments both in politics and in the cultural field. The basic principles of conservatism are loyalty to religion and history, loyalty to family, commitment to tradition. The epistemological break that started with the Tanzimat in Turkey, and then with the proclamation of the Republic, conservatism began to progress in a unique way. At this point, it is seen that Ayverdi is regarded as a conservative in the history of Turkish thought. She believes that it is necessary to preserve the culture and art of the past to the construction of the future. Not only does she emphasize the importance of national culture and history in his works, she also makes important contributions with her works. At this point, Ibrahim Efendi Konagi, one of the works of Ayverdi, who took such an active role as a woman, draws attention because it represents classical Ottoman family and life. In this narrative, the roles assigned to female characters are questioned within the scope of the concept of conservatism. Issues such as women’s education, marriage and women, women’s place in the public sphere, motherhood and child care will be evaluated. Hence, how female subjectivity is produced will be revealed and the approach to conservative women’s roles will be questioned. The question of how conservative Ayverdi can be at this point will be approached with a critical attitude.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 28 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 24 |