Bu çalışmanın amacı bireyin, toplumun ve devletin siyasal tezahürleri bağlamında Katolik inancının ve Marksist düşüncenin mümkün olduğu kadar eleştirel fakat aslen karşılaştırmalı bir analizini yapmaktır. Çalışmanın odak noktalarından ilki Katolik Hristiyan inancı ve bu inanç sistemi içerisinde fikirlerini üreten Aziz Augustinus, Aziz Pavlus, Salisburyli John ve Thomas Aquinas gibi din adamlarının/düşünürlerin temel öğretileridir. Diğer önemli nokta ise Marksist düşüncenin bütünlüğünün önemi göz ardı edilmeden fakat çalışma bağlamından kopmamak adına Marksist enternasyonalizmdir. Birbiriyle ilişkisiz gibi görünen bu iki fenomen arasındaki daha çok benzerlikler ve diğer yandan farklılıklar kavramsal düzeyde çalışmanın temel güzergahını oluşturacaktır. Çalışma neticesinde Katolik Hristiyanlığın ilahi söylemindeki milliyete bakılmaksızın herkese açık olduğu iddiası ile Marksizmin nihayetinde ulusçuluğu reddiyesi, imana dayanan evrensel bir ilahi imparatorluk (tanrının devleti) ile enternasyonalist komünizm ideali, herkese eşit muamele edilmesi gayreti, doğrusal ve ilerlemeci bir tarih anlayışının nihai bir sonuca ulaşması, isyanın meşruiyet kazanmasında temel dayanağın adalet oluşu, özgür irade şeklinde ortaya çıkan bireyselciliği birleşme çağrısıyla toplumsalcılığa dönüştüren yaklaşım gibi benzerliklere ulaşılmıştır. Diğer yandan bir inanç sistemiyle bir dünya görüşünün karşılaştırılmasında ontolojik nedenlerden kaynaklı farklılıklar bulunması kaçınılmazdır. Bu bağlamda bahsi geçen benzerliklerin yanı sıra insanın doğası, ilahi yasa/insani yasa dikotomisi, yönetim biçimi ve devletin kökenine dair ayrışmalar olduğu da görülmüştür.
Katolik Evrenselcilik Marksist Enternasyonalizm Toplum Devlet Siyaset.
The aim of this study is to make a critical but primarily comparative analysis of the Catholic faith and Marxist thought in the context of the political manifestations of the individual, society and the state. The first focus of the study is the Catholic Christianity belief and the fundamental teachings of clergy/philosopher such as Saint Augustine, Saint Paulus, Salisbury’s John and Thomas Aquinas, who produced their theories within this belief system. Another crucial point is Marxist internationalism, without overlooking the importance of the integrity of Marxist thought, but in order not to detach from the context of the study. The study's major focus will mostly be on the similarities and differences between these two phenomena, which seem to be basically unrelated to one another at the conceptual level. As a result of the study, with the claim that Catholic Christianity is open to everyone regardless of nationality in its divine discourse, the similarities such as Marxism's rebuttal of nationalism, the ideal of a universal divine empire (state of god) and internationalist communism based on faith, striving to treat everyone equally, reaching a final conclusion of a linear and progressive understanding of history, being the main basis of justice for the legitimacy of the rebellion, similarities such as the approach transforming individualism emerged in the form of free will into socialism with the call for unity have been reached. On the other hand, it is inevitable that there are differences in comparing a belief system and a worldview due to ontological reasons. In this context, besides the aforementioned similarities, it has also been observed that there are divergences regarding the human nature, the divine law/human-made law dichotomy, regime and the origin of the state.
Catholic Universalism Marxist Internationalism Society State Politics.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Siyasi Düşünce Tarihi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 3 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 26 |