Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 12 - 30, 01.12.2017

Öz

Kaynakça

  • Altuntuğ, N. (2012). Kuşaktan Kuşağa Tüketim Olgusu ve Geleceğin Tüketici Profili. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4 (1).
  • Arabacı, İ. Bakır. & Polat, M. (2013). Dijital Yerliler, Dijital Göçmenler ve Sınıf Yönetimi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (47), 11-20.
  • Bennett, S. J. & Maton, K. A. & Kervin, L. K. (2008). The 'digital natives' debate: a critical review of the evidence. British Journal of Educational Technology, 39 (5), 775-786.
  • Carrier, L. Mark. & Cheever, Nancy A. & Rosen, Larry D. & Benitez, S. & Chang, J. (2009). Multitasking across generations: Multitasking choices and difficulty ratings in three generations of Americans. Computers in Human Behavior, 25.
  • Carstens, A. & Beck, J. (2005). Get Ready for the Gamer Generation. TechTrends, 49 (3).
  • Clausing, Sherry L. & Kurts, Doris L. & Prendeville, J. & Walt, Janet L. (2003). Generational Diversity - The Nexters. AORN, 78 (3).
  • Crumpacker M. & Crumpacker Jill M. (2007). Succession Planning and Generational Stereotypes: Should HR Consider Age-Based Values and Attitudes a Relevant Factor or a Passing Fad?. Public Personnel Management, 36 (4).
  • Demirkaya, H. & Akdemir, A. & Karaman, E. & Atan, Ö. (2015). Kuşakların Yönetim Politikası Beklentilerinin Araştırılması. İşletme Araştırmaları Dergisi, 7(1).
  • Günüç, S. (2011). Dijital Yerlilerde Çalışan Bellek ve Çoklu Görev. 5. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, 22-24 Eylül, Fırat Üniversitesi.
  • Karabulut, B. (2015). Bilgi Toplumu Çağında Dijital Yerliler, Göçmenler ve Melezler. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21.
  • Kupperschmidt, Betty R. (2000). Multigeneration Employees: Strategies for Effective Management. Health Care Manager, 19 (1).
  • Kyles, D. (2005). Managing your multigenerational workforce. Strategic Finance, 87 (6).
  • Lorenzo, G. & Dziuban C. (2006). Ensuring the Net Generation Is Net Savvy. Educause Learning Initiative.
  • McGlynn, A. Provitera (2005). Teaching Millenials, Our Newest Cultural Cohort. The Education Digest.
  • McMahon, M. & Pospisil, R. (2005). Laptops for a digital lifestyle: Millennial students and wireless mobile technologies. in ASCILITE.
  • MEB (2009). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. (09.03.2017 tarihinde http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx adresinden elde edilmiştir.)
  • Oblinger, D. & Oblinger, James L. (2005). Educating the Net Generation. (https://net.educause.edu/ir/library/pdf/pub7101.pdf internet adresinden 03.03.2017 tarihinde edinilmiştir.)
  • Oyman N. & Orkun, Ş. & Turan, S. (2013). Eğitimde Yeni Bir Dönüşüm: Z Kuşağı. Marmara Üniversitesi - 8. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi - Bildiri Özetleri. İstanbul.
  • Papert, S. (1994). The Children's Machine: Rethinking School in the Age of the Computer. New York: Basic Books.
  • Pedró, F. & OECD-CERI (2006). The New Millennium Learners: Challenging our Views on ICT and Learning. (http://www.oecd.org/dataoecd/1/1/38358359.pdf internet adresinden 02.03.2017 tarihinde edinilmiştir).
  • Prensky, M. (2001a). Digital Natives, Digital Immigrants. NCB University Press, 9 (5).
  • Prensky, M. (2001b). Digital Natives, Digital Immigrants, Part II: Do They Really Think Differently?. NCB University Press, 9 (6).
  • Prensky, M. (2004). The Emerging Online Life of the Digital Native: What they do differently because of technology, and how they do it. (http://www.marcprensky.com internet adresinden 02.03.2017 tarihinde elde edilmiştir.)
  • Sanıyer, D. (2015). Z Kuşağı Nasıl Olacak?. Ulaştırma ve İletişim Dergisi, 80.
  • Senbir, H. (2004). Z “Son insan” mı? Z kuşağı ve sonrasına dair düşünceler. Okuyan Us Yayın.
  • Spink, A. & Cole, C. & Waller, M. (2008). Multitasking Behavior. Annual Review of Information Science and Technology, Chapter 3.
  • Strauss, W. & Howe, N. (1991). Generation Z. (http://www.teendisciples.org/generation-z.docx internet adresinden 02.03.2017 tarihinde edinilmiştir.)
  • Şahin, M. Can (2009). Yeni Binyılın Öğrencileri’nin Özellikleri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (2).
  • Tonta, Y. (2009). Dijital Yerliler, Sosyal Ağlar ve Kütüphanelerin Geleceği. Türk Kütüphaneciliği, 23 (4).
  • Veen, W. (2007). Homo Zappiens and the Need for New Education Systems. (https://www.oecd.org/edu/ceri/38360892.pdf internet adresinden 05.03.2017 tarihinde elde edilmiştir.)
  • Yalçın, O. & Sökmen, Ahmet B. & Kulak, H. (2013). Kuşakların Temel Özellikleri ve Hava Harp Okulu Uygulamaları. Yakın Dönem Türkiye Araştırmaları, 12 (24).
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin. Ankara.
  • Yıldız K., A. (2012). Sosyal Paylaşım Sitelerinin Dijital Yerlilerin Bilgi Edinme ve Mahremiyet Anlayışına Etkisi. Bilgi Dünyası, 13 (2).

Dijital Çağın Öğreneni

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 12 - 30, 01.12.2017

Öz

Aynı yıllarda doğup, aynı çağın
koşullarında, benzer toplumsal olayları, sıkıntıları, yükümlülükleri yaşamış
kişiler topluluğunu tanımlamak için kuşak kavramı kullanılmaktadır. Kuşak
oluşumu genellikle yaş ve sosyolojik olgulara göre sınıflandırılmaktadır. Bu
sınıflandırma geçmişte sosyologların kuşakları sınıflandırırken nitelikli
çalışmalar yapmalarında yardımcı olmuştur. Ancak günümüzde teknoloji,
farklılaşan toplumsal değerler, değişen kariyer algıları, eğitim, çalışma
koşulları gibi etkenler sınıflandırmanın farklı boyutlara göre
değerlendirilmesinin gerekliliğini de ortaya çıkarmaktadır. Bu çalışmanın
amacı, sınıflandırılan bu kuşakları pedagojik açıdan incelemektir. Özellikle
dijital çağın öğreneni olarak da adlandırabileceğimiz Z Kuşağı öğreneninin
davranışlarına dair çeşitli genellemeler ortaya çıkarmaktır. Bu araştırmada
nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiştir. Araştırmada tarama modeli
kullanılmıştır. Ortaya çıkan bulgular ışığında dijital çağın öğreneninin
özellikleri genel olarak belirlenmeye çalışılmış, ayrıca Sosyal Bilgiler
eğitimi bağlamında da değerlendirilmiştir. Edinilen bulgular arasında dijital
çağın öğrencilerinin teknolojiyi kişisel yaşam alanlarında aktif
kullanmalarının yanı sıra, araştırma, öğrenme, bilgi edinme, yaratıcılık,
yenilik, kariyer ve teknoloji becerilerini geliştirmek amacıyla kullandıkları
da görülmektedir. Teknoloji ile günlük yaşamında iç içe olma, teknolojiyi etkin
kullanma, sosyal medyada aktif olarak var olma, kısaca; teknoloji konusunda
oldukça fazla bilgi ve beceriye sahip bireyler olmaları bu öğrencilerin en
belirgin özellikleridir. Öğrenciler teknolojiyi bir sosyalleşme aracı olarak
kullandıkları gibi öğrenme etkinliklerinde de kullanmaktadır. Çalışmada elde
edilen diğer sonuç ise Sosyal Bilgiler öğrenme alanlarının, beceri ve
değerlerinin dijital çağın öğrenci özelliklerini destekleyecek içeriklere sahip
olmasıdır. Öğrencilerin yaratıcılıklarını destekleyecek uygulamalara
yönlendirilmeleri, eğitim ortamlarında kullanılmak üzere içerik açısından
zengin dijital eğitim materyalleri hazırlanması getirilen öneriler arasındadır.

Kaynakça

  • Altuntuğ, N. (2012). Kuşaktan Kuşağa Tüketim Olgusu ve Geleceğin Tüketici Profili. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4 (1).
  • Arabacı, İ. Bakır. & Polat, M. (2013). Dijital Yerliler, Dijital Göçmenler ve Sınıf Yönetimi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (47), 11-20.
  • Bennett, S. J. & Maton, K. A. & Kervin, L. K. (2008). The 'digital natives' debate: a critical review of the evidence. British Journal of Educational Technology, 39 (5), 775-786.
  • Carrier, L. Mark. & Cheever, Nancy A. & Rosen, Larry D. & Benitez, S. & Chang, J. (2009). Multitasking across generations: Multitasking choices and difficulty ratings in three generations of Americans. Computers in Human Behavior, 25.
  • Carstens, A. & Beck, J. (2005). Get Ready for the Gamer Generation. TechTrends, 49 (3).
  • Clausing, Sherry L. & Kurts, Doris L. & Prendeville, J. & Walt, Janet L. (2003). Generational Diversity - The Nexters. AORN, 78 (3).
  • Crumpacker M. & Crumpacker Jill M. (2007). Succession Planning and Generational Stereotypes: Should HR Consider Age-Based Values and Attitudes a Relevant Factor or a Passing Fad?. Public Personnel Management, 36 (4).
  • Demirkaya, H. & Akdemir, A. & Karaman, E. & Atan, Ö. (2015). Kuşakların Yönetim Politikası Beklentilerinin Araştırılması. İşletme Araştırmaları Dergisi, 7(1).
  • Günüç, S. (2011). Dijital Yerlilerde Çalışan Bellek ve Çoklu Görev. 5. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, 22-24 Eylül, Fırat Üniversitesi.
  • Karabulut, B. (2015). Bilgi Toplumu Çağında Dijital Yerliler, Göçmenler ve Melezler. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21.
  • Kupperschmidt, Betty R. (2000). Multigeneration Employees: Strategies for Effective Management. Health Care Manager, 19 (1).
  • Kyles, D. (2005). Managing your multigenerational workforce. Strategic Finance, 87 (6).
  • Lorenzo, G. & Dziuban C. (2006). Ensuring the Net Generation Is Net Savvy. Educause Learning Initiative.
  • McGlynn, A. Provitera (2005). Teaching Millenials, Our Newest Cultural Cohort. The Education Digest.
  • McMahon, M. & Pospisil, R. (2005). Laptops for a digital lifestyle: Millennial students and wireless mobile technologies. in ASCILITE.
  • MEB (2009). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. (09.03.2017 tarihinde http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx adresinden elde edilmiştir.)
  • Oblinger, D. & Oblinger, James L. (2005). Educating the Net Generation. (https://net.educause.edu/ir/library/pdf/pub7101.pdf internet adresinden 03.03.2017 tarihinde edinilmiştir.)
  • Oyman N. & Orkun, Ş. & Turan, S. (2013). Eğitimde Yeni Bir Dönüşüm: Z Kuşağı. Marmara Üniversitesi - 8. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi - Bildiri Özetleri. İstanbul.
  • Papert, S. (1994). The Children's Machine: Rethinking School in the Age of the Computer. New York: Basic Books.
  • Pedró, F. & OECD-CERI (2006). The New Millennium Learners: Challenging our Views on ICT and Learning. (http://www.oecd.org/dataoecd/1/1/38358359.pdf internet adresinden 02.03.2017 tarihinde edinilmiştir).
  • Prensky, M. (2001a). Digital Natives, Digital Immigrants. NCB University Press, 9 (5).
  • Prensky, M. (2001b). Digital Natives, Digital Immigrants, Part II: Do They Really Think Differently?. NCB University Press, 9 (6).
  • Prensky, M. (2004). The Emerging Online Life of the Digital Native: What they do differently because of technology, and how they do it. (http://www.marcprensky.com internet adresinden 02.03.2017 tarihinde elde edilmiştir.)
  • Sanıyer, D. (2015). Z Kuşağı Nasıl Olacak?. Ulaştırma ve İletişim Dergisi, 80.
  • Senbir, H. (2004). Z “Son insan” mı? Z kuşağı ve sonrasına dair düşünceler. Okuyan Us Yayın.
  • Spink, A. & Cole, C. & Waller, M. (2008). Multitasking Behavior. Annual Review of Information Science and Technology, Chapter 3.
  • Strauss, W. & Howe, N. (1991). Generation Z. (http://www.teendisciples.org/generation-z.docx internet adresinden 02.03.2017 tarihinde edinilmiştir.)
  • Şahin, M. Can (2009). Yeni Binyılın Öğrencileri’nin Özellikleri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (2).
  • Tonta, Y. (2009). Dijital Yerliler, Sosyal Ağlar ve Kütüphanelerin Geleceği. Türk Kütüphaneciliği, 23 (4).
  • Veen, W. (2007). Homo Zappiens and the Need for New Education Systems. (https://www.oecd.org/edu/ceri/38360892.pdf internet adresinden 05.03.2017 tarihinde elde edilmiştir.)
  • Yalçın, O. & Sökmen, Ahmet B. & Kulak, H. (2013). Kuşakların Temel Özellikleri ve Hava Harp Okulu Uygulamaları. Yakın Dönem Türkiye Araştırmaları, 12 (24).
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin. Ankara.
  • Yıldız K., A. (2012). Sosyal Paylaşım Sitelerinin Dijital Yerlilerin Bilgi Edinme ve Mahremiyet Anlayışına Etkisi. Bilgi Dünyası, 13 (2).
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ebru Ardıç

Adnan Altun

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ardıç, E., & Altun, A. (2017). Dijital Çağın Öğreneni. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 1(1), 12-30.

Flag Counter