Tarih eğitiminin doğasını oluşturan tarihsel birincil kaynaklar sosyal bilgiler eğitiminin de önemli bir parçasıdır. Bu çalışmanın amacı sosyal bilgiler ve tarih öğretmenlerinin hem sınıf temelli hem de web temelli birincil kaynakları kullanım durumlarını tespit etmektir. Çalışma nicel araştırma modellerinden tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya kamu ve özel sektörde görev yapan 61 tarih ve 144 sosyal bilgiler öğretmeni olmak üzere toplam 205 öğretmen katılmıştır. Veri toplama amacıyla Hicks, Doolittle ve Lee (2004) tarafından geliştirilen anket Türkçeye uyarlanarak kullanılmıştır. Veriler Google Forms ile çevrimiçi olarak toplanmıştır. Verilerin analizi SPSS 24 programı ile gerçekleştirilmiş betimsel analiz (yüzde, frekans, ortalama) kullanılmıştır. Veriler işlenirken anketin alt boyutları orijinal çalışmada olduğu gibi kullanılmıştır. Böylelikle, sosyal bilgiler-tarih öğretme ve öğrenmenin amacı, birincil kaynakları kullanma amacı, sınıf temelli ve web tabanlı tarihsel birincil kaynak kullanımının karşılaştırması, web tabanlı tarihsel birincil kaynak kullanımının bir tasviri ve öğretmenlerin web tabanlı birincil kaynakları kullanmamasının nedenleri başlıklar altında bulgularda verilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin genel olarak birincil kaynak kullanımını önemli gördüğü ve web tabanlı birincil kaynakların kullanımına yönelik olumlu bakışa sahip olduğu söylenebilir.
Historical primary sources that constitute the nature of history education are also an important part of social studies education. The aim of this study is to determine the use cases of social studies and history teachers for both classroom-based and web-based primary resources. The study was carried out by survey model, one of the quantitative research models. A total of 205 teachers, including 61 history and 144 social studies teachers, working in the public and private sectors participated in the study. The survey developed by Hicks, Doolittle, and Lee (2004) was adapted to Turkish and used for data collection. Data has been collected online with Google Forms. Data analysis was performed with SPSS 24 program and descriptive analysis (percentage, frequency, average) was used. While processing the data, the sub-dimensions of the questionnaire were used as in the original study. Thus, the purpose of social studies-history teaching and learning, the purpose of using primary sources, a comparison of classroom-based and web-based historical primary resource use, a description of the use of web-based historical primary resources, and the reasons why teachers do not use web-based primary resources are given as headings in the findings. According to the findings obtained in the study, it can be said that teachers generally consider primary resource use important and have a positive view of the use of web-based primary resources.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 1 |