Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Savunma Mekanizmaları İle Duygusal Şemaları Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 131 - 145, 29.12.2021

Öz

Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin savunma mekanizmaları ile duygusal şemaları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi’nde ve Marmara Üniversitesi’nde öğrenimlerine devam eden 515 öğrenci oluşturmaktadır. Cinsiyetler arasında, annenin ve babanın öğrenim durumuna, ailenin kaçıncı çocuğu olma durumuna, 0-6 yaş arası bakımını kimin verdiğine göre, öğrencinin eğitim gördüğü bölümün puan türüne göre, devam ettiği üniversiteye göre, okuduğu bölümü isteyerek seçme durumuna göre kendinin ve ailesinin sosyal destek alma durumuna göre Leahy Duygusal Şema alt ölçek puanlarına bakıldığında bazı duygusal alt ölçek puanlarında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur. Savunma mekanizmaları alt ölçeğinde “immatür savunmalar” alt ölçek puanı; cinsiyete göre erkek öğrencilerin, eğitim gördüğü puan türüne göre özel yetenek puan türündeki öğrencilerin puan ortalamaları diğer gruplara göre istatistiksel olarak anlamlı yüksek bulunmuştur. Araştırmada elde edilen bulgulara göre üniversite öğrencilerinin duygusal şemalarıyla savunma mekanizmaları arasında zayıf, istatistiksel olarak anlamlı korelasyonlar tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Andrews G., Singh M. & Bond M. (1993). The Defense Style Questionnaire. The Journal of Nervous and Mental Disease, 4, 181-194.
  • Arntz, A. & Jacob, G. (2016). Uygulamada Şema Terapi Şema Mod Yaklaşımına Giriş Rehberi. Ankara: Atlas Akademik Basım ve Yayınları.
  • Aydın, B. (2015). Çocuk ve Ergen Psikolojisi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Aziz, A. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Bender, M. T. (2013). Duyguların İzinde Sanatsal Yaratma. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Burger, J. M. (2016). Kişilik. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Carlson, N. R. (2016). Fizyolojik Psikoloji Davranışın Fizyolojik Temelleri. İstanbul: Nobel Akademik Yayınları.
  • Corey, G. (2008). Psikolojik Danışma, Psikoterapi Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Mentis Yayıncılık.
  • Ekinci, A., Ekinci, O., Türkçapar, H. & Özbay, H. (2011). Alkol Bağımlısı Olguların Sağlıklı Kontrollerle Emosyonel Şemalar Yönünden Karşılaştırılması ve Klinik Özelliklerle İlişkisi. Nöropsikiyatri Arşivi Dergisi,(49), 286-293.
  • Gibson, L. C. (2017). Olgunlaşmamış Ebeveynlerin Yetişkin Çocukları. İstanbul: Sola Yayınları.
  • Giddens, A. (2013). Sosyoloji. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Greenberg, L. S. (2012). Duygu Odaklı Terapi. İstanbul: Psikoterapi Enstitüsü Eğitim Yayınları.
  • Greenberg, L. S. (2017). Duygu Odaklı Terapi. Kocaeli: Psikoterapi Enstitüsü Eğitim Yayınları.
  • Hackney, H. & Cormier, S. (2008). Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri: Psikolojik Yardım Süreci El Kitabı. Ankara: Mentis Yayıncılık.
  • İnanç, B. Y. & Yerlikaya, E. E. (2008). Kişilik Kuramları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. 11. baskı. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Leahy, R. L. (2002). A model of emotional schemas. Cogn Behav Pract, 9, 177-190.
  • Rafaeli, E., Bernstein, D. P. & Young, J. E. (2012). Şema Terapi ayırıcı özellikler. İstanbul: Psikonet Yayınları.
  • Roediger, E. (2015). Şema Terapi Nedir? Şema Terapinin Temellerine, Modellerine ve Uygulamasına Giriş. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Sheafor, B. W. & Horejsi, C. J. (2012). Sosyal Hizmet Uygulaması Temel Teknikler ve İlkeler. Ankara: Nika Yayınları.
  • Topses, G. & Serin, N. B. (2012). Psikolojik Danışma ve Kişilik Kuramları. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Ünlü, S. (2011). Sosyal Psikoloji 1. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Web. Ofset Tesisleri.
  • Yanbastı, G. (1990). Kişilik Kuramları. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi
  • Yavuz, K. F., Türkçapar, M. H., Demirel, B. & Karadere, E. (2011). Üniversite Öğrencileri ve Çalışanları Örnekleminde Leahy Duygusal Şema Ölçeğinin Türkçe Uyarlaması. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, (24), 273-287.
  • Yazıcıoğlu, Y. & Erdoğan, S. (2015). Yaşam Becerileri. Ankara: Detay Anatolia Akademik Yayıncılık.
  • Yılmaz, N., Gençöz, T. & Ak, M. (2007). Savunma Biçimleri Testi'nin Psikometrik Özellikleri: Güvenilirlik ve Geçerlilik Çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 18(03), 244-253.
  • Young, J. E., Klosko, J. S. & Weishaar, M. E. (2013). Şema Terapi. İstanbul: Kadem Yapım Medya İletişim ve Piyasa Araştırma Org. San. Ltd. Şti.
  • Young, J. E. & Klosko, J. S. (2017). Hayatı Yeniden Keşfedin. İstanbul: Psikonet Yayınları.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayfer Dağce Bu kişi benim 0000-0003-3222-0078

Taner Artan 0000-0002-8716-2090

Hatice Selin Irmak 0000-0001-5032-1767

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2021
Kabul Tarihi 22 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dağce, A., Artan, T., & Irmak, H. S. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Savunma Mekanizmaları İle Duygusal Şemaları Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Sosyal Çalışma Dergisi, 5(2), 131-145.

Creative Commons Lisansı
Sosyal Çalışma Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. 

Bu lisans; yayınlanan tüm makaleleri, veri setlerini, grafik ve ekleri kaynak göstermek şartıyla veri madenciliği uygulamalarında, arama motorlarında, web sitelerinde, bloglarda ve diğer tüm platformlarda çoğaltma, paylaşma ve yayma hakkı tanır.

Açık erişim disiplinler arası iletişimi kolaylaştıran, farklı disiplinlerin birbirleriyle çalışabilmesini teşvik eden bir yaklaşımdır.