Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EFFECTS OF OPTICAL ART ON KNITWEAR DESIGN

Yıl 2022, , 1446 - 1470, 31.12.2022
https://doi.org/10.21602/sduarte.1170159

Öz

Op Art, which emerged in Europe in the 1960s, systematically combined colors, forms and lines with aesthetics in order to create visual effects. It is thought that the Op Art movement is related to the Gestalt Theory, one of the visual perception theories, and it is the most common of the theories discussed in the context of associating it with the design process in the field of design. Knitting, which has an important place in textile construction techniques, is constantly developing with new technologies and this keeps the knitwear sector in a dynamic structure. Optical Art, inspired by knitwear designers, has been among the art movements that many designers and brands are influenced by. In this study, the relations of knitwear designs of brands and fashion designers fed by Op Art with this art were examined in terms of model features. The method of this research is document analysis used in qualitative research. The data obtained from the research were analyzed by descriptive analysis method. It has been seen that designers and brands consciously bring together the illusion of perception belonging to Optical Art works with visual perception elements such as shape-ground perception, depth, movement and color in their knitwear designs.

Kaynakça

  • Akçam, T. C., Kozbekçi Ayranpınar, S. (2022). “Kadın Emeğine Dayanan Bir Ev Endüstrisi: El Örücülüğü”, Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat Dergisi, Cilt:7 Sayı:14, s. 89-103.
  • AU, K. F. (2011). Advances in Knitting Technology, Woodhead Publishing.
  • Baltacı, A. (2018). “Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme”, BEÜ SBE Dergisi, Cilt 7, Sayı 1, s. 231-274.
  • Bayazıt M. A. (2004). Atkı Örmeciliğine Giriş, İzmir: E.U. Tekstil ve Konfeksiyon Araştırma-Uygulama Merkezi Yayını.
  • Erişti, S. D, Uluuysal, B. ve Dindar, M. (2013). “Görsel Algı Kuramlarına Dayalı Etkileşimli Bir Öğretim Ortamı Tasarımı ve Ortama İlişkin Öğrenci Görüşleri”, Anadolu Journal of Educational Sciences International, Ocak 2013, Cilt 3, Sayı 1, s.47-66.
  • Bedir Erişti, S. D. ve Urgun, G. (2016). “Görsel Algı Kuramlarına Göre Reklam İçerikli Tasarımların Değerlendirilmesi”, SDÜ ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi Mayıs/Haziran’16, Cilt 9, Sayı:17, s. 313-342.
  • Beyoğlu, A. (2015). “Sanat Eğitiminde Algı, Görsel Algı ve Yanılsama: Victor Vasarely'nin Çalışmaları Üzerine Bir İnceleme”, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Haziran, Cilt 17, Sayı 1, s.333-348.
  • Black, S. (2005). Knitwear in Fashion. London: Thames & Hudson.
  • Black, S. (2012). Knitting: Fashion, Industry, Craft, London: V&A Publishing.
  • Brown, C. (2013). Knitwear Design, London: Laurence King Publishing.
  • Candan, C. (2000). Düz Örme Teknolojisi, İstanbul: Dalteks Tekstil ve Konfeksiyon Makinaları İth. İhr. San. Tic. A.Ş.
  • Çelik Yılmaz, N. (2019). “21.Yüzyıl Sokaklarında Optik Yansımala”r, Ulakbilge, Cilt 7, Sayı 32, s.35-51.
  • Donofrio-Ferrezza, L. ve Hefferen, M. (2017). Designing a Knitwear Collection: From Inspiration to Finished Garments. Fairchild Books.
  • Elliot, S. (2015). Knit: Innovations in Fashion, Art, Design. London: Laurence King Publishing.
  • Elmas, A. O. ve Kumaş Şenol, N. (2019). “Op Art Sanatının Modaya Yansımaları ve Örnek Bir Uygulama”, Art-Sanat, Sayı 11, s. 141-162.
  • Erdal, G. (2020). “Ambalaj Tasarımında Gestalt Prensibi”, International Journal of Humanities and Research, June, Year 5, Issue 4, Volume 4, p. 32-39.
  • Fogg, M. (2014). Modanın Tüm Öyküsü, çev.: Emre Gözgü, İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Liu a, S. Y. and Yuan, G. X. (2021). “Application of Visual Illusion Patterns on Modern Women’s Knitwear Design”, Journal of Fiber Bioengineering and Informatics, Issue 14, Volume 2, p. 89–100.
  • Manaia, J. P. M. (2020). “Bridget Riley e a Op Art: Natureza, Perceção e Representação,Bridget Riley and Op Art: Nature, Perception and Representation”, Convergências - Revista de Investigação e Ensino das Artes , Vol. XIII (25), p.69-81.
  • Oskay, N. (2019). “Örme Giysi Tasarımında Postmodern Sanata Yönelik Eğilimler”, Akademik İncelemeler Dergisi, 2019, Cilt 14, Sayı 2, s.277- 298.
  • Özel, Z. (2007). “Op Sanat ve Dijital Teknolojinin Kullanımı”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 7- Sayı 2, s.395-418.
  • Ray, S. C. (2012). Fundamentals and Advance in Knitting Technology, New Delhi: Woodhead Publishing.
  • Rutt, R. (1989). A History of Hand Knitting, London: Batsford Ltd.
  • Süzen, H. N. (2018). “Modern Batı Sanat Akımlarının Güncel Sanata Katkıları”, Uluslararası Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi (UBSBİD), Cilt 2, Sayı 1, s. 20-30.
  • Tavman, B. ve Oskay, N. (2012). Örmenin Sanattaki Yeri, 1. Uluslararası İstanbul Tekstil Sanatı Tasarım Sempozyumu, 17-20 Ekim, s.199-216.
  • Uğur, E. (2019).“Op-Art (Optik Sanat) Akımının Görsel Algı ve Grafik Tasarım Kavramları Açısından Tanımlanması”, Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 17, s.231-258.
  • Udale, J. (2014). Fashion Knitwear, London: Laurence King Publishing.
  • Udale, J. (2018). Moda Tasarımında Triko, İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Wilson, J. (2001). Handbook of Textile Design: Principles, Processes and Practice, Cambridge: Woodhead Publishing.
  • Yağmur, Ö. (2014). “Minimal Sanatta Dan Flavin’i Gestalt Algı Kuramıyla Anlamlandırma”, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi/Journal of the Fine arts Institute (GSED), Sayı 33, s.149-161.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Akgül, M. (2019). Nitel Araştırmada Veri Analizi: Betimsel ve İçerik Analizi, Araştırma Yöntem ve Teknikleri II, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, Ünite 10, s.2-24. (https://archive.org/details/podcast_arastirma-yontem-ve-teknikleri_nitel-arastirmada-veri-analizi_1000270572134)
  • http 1: “Gestalt Kuramı ve İlkeleri”, https://www.iienstitu.com/blog/gestalt-kurami-ve-ilkeleri, Erişim tarihi: 25.04.2022.
  • http 2:”Jean Paul Gaultier”, https://runwaycatalog.com/products/mixed-wool-striped-optical-illusion-dress-jean-paul-gaultier, Erişim tarihi: 28.02.2022.
  • http 3: “Paco Rabanne”, https://www.intermixonline.com/paco-rabanne/striped-knit-maxi-dress/20EMRO040ML0058.html, Erişim tarihi: 27.02.2022.
  • http 4 : “Philipp Plein”, https://www.pleinoutlet.com/tr/knit-dress-intarsia-stripes/PAAC-WKG0294-PKN002N_0201.html, Erişim tarihi: 01.04.2022.
  • http 5: “Coopertive Designs”,https://www.trendhunter.com/trends/cooperative-designs, Erişim tarihi: 28.02.2022.
  • http 6: “Ann Sofie Back Designer”, http://www.greycatte.com/2011/05/ann-sofie-back-designers-remix.html, Erişim tarihi: 28.02.2022.
  • http 7: “Coopertive Designs”, https://trendland.com/cooperative-designs-at-london-fashion-week/, Erişim tarihi: 28.02.2022.
  • http 8: “Alice Palmer”, https://www.notjustalabel.com/alice-palmer, Erişim tarihi: 01.03.2022.
  • http 9: “2010 London Fashion Week”, https://www.huffingtonpost.co.uk/2010/09/15/alice-palmer-a-w-2010-backstage-at-london-fashion-week_n_7416724.html, Erişim tarihi: 28.02.2022.
  • http 10: “Alice Palmer”, https://www.artsthread.com/news/lfw-alice-palmer-autumnwinter-201011/, Erişim tarihi: 05.03.2022.
  • http 11: “Alice Palmer”, https://www.drapersonline.com/archive/alice-palmer-the-one-to-watch, Erişim tarihi: 05.03.2022.
  • http 12: “Philipp Plein”, https://en.wikipedia.org/wiki/Philipp_Plein, Erişim tarihi:10.07.2022.

Örme Giyim Tasarımında Optik Sanatın Etkileri

Yıl 2022, , 1446 - 1470, 31.12.2022
https://doi.org/10.21602/sduarte.1170159

Öz

Avrupa’da 1960’lı yıllarda ortaya çıkan Optik Sanat renkleri, biçimleri, çizgileri görsel etkiler yaratmak amacıyla sistematik olarak estetikle birleştirmiştir. Optik Sanat hareketinin görsel algı kuramlarından Gestalt Kuramı ile bağlantılı olduğu düşünülür ve bu kuram tasarım alanında tasarım süreci ile ilişkilendirilmesi bağlamında ele alınan kuramlardan en yaygın olanıdır. Tekstil yapı teknikleri içerisinde önemli bir yere sahip olan örme, yeni teknolojiler ile sürekli gelişmekte ve bu durum örme giyim sektörünü dinamik bir yapıda tutmaktadır. Örme giyim tasarımcılarının ilham aldığı Optik Sanat, birçok tasarımcı ve markanın etkilendiği sanat akımları arasında yer almıştır. Bu çalışmada Optik Sanattan beslenen markaların ve moda tasarımcılarının örme giysi tasarımlarının bu sanat ile ilişkileri model özellikleri ile birlikte incelenmiştir. Bu araştırmanın yöntemi, nitel araştırmalarda kullanılan doküman analizidir. Araştırmadan elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle incelenmiştir. Tasarımcı ve markaların örme giysi tasarımlarında Optik Sanat etkileri algı yanılsaması, şekil-zemin algısı, derinlik, hareket ve renk gibi görsel algı unsurlarının bilinçli bir şekilde bir araya getirdikleri görülmüştür.

Kaynakça

  • Akçam, T. C., Kozbekçi Ayranpınar, S. (2022). “Kadın Emeğine Dayanan Bir Ev Endüstrisi: El Örücülüğü”, Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat Dergisi, Cilt:7 Sayı:14, s. 89-103.
  • AU, K. F. (2011). Advances in Knitting Technology, Woodhead Publishing.
  • Baltacı, A. (2018). “Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme”, BEÜ SBE Dergisi, Cilt 7, Sayı 1, s. 231-274.
  • Bayazıt M. A. (2004). Atkı Örmeciliğine Giriş, İzmir: E.U. Tekstil ve Konfeksiyon Araştırma-Uygulama Merkezi Yayını.
  • Erişti, S. D, Uluuysal, B. ve Dindar, M. (2013). “Görsel Algı Kuramlarına Dayalı Etkileşimli Bir Öğretim Ortamı Tasarımı ve Ortama İlişkin Öğrenci Görüşleri”, Anadolu Journal of Educational Sciences International, Ocak 2013, Cilt 3, Sayı 1, s.47-66.
  • Bedir Erişti, S. D. ve Urgun, G. (2016). “Görsel Algı Kuramlarına Göre Reklam İçerikli Tasarımların Değerlendirilmesi”, SDÜ ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Dergisi Mayıs/Haziran’16, Cilt 9, Sayı:17, s. 313-342.
  • Beyoğlu, A. (2015). “Sanat Eğitiminde Algı, Görsel Algı ve Yanılsama: Victor Vasarely'nin Çalışmaları Üzerine Bir İnceleme”, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Haziran, Cilt 17, Sayı 1, s.333-348.
  • Black, S. (2005). Knitwear in Fashion. London: Thames & Hudson.
  • Black, S. (2012). Knitting: Fashion, Industry, Craft, London: V&A Publishing.
  • Brown, C. (2013). Knitwear Design, London: Laurence King Publishing.
  • Candan, C. (2000). Düz Örme Teknolojisi, İstanbul: Dalteks Tekstil ve Konfeksiyon Makinaları İth. İhr. San. Tic. A.Ş.
  • Çelik Yılmaz, N. (2019). “21.Yüzyıl Sokaklarında Optik Yansımala”r, Ulakbilge, Cilt 7, Sayı 32, s.35-51.
  • Donofrio-Ferrezza, L. ve Hefferen, M. (2017). Designing a Knitwear Collection: From Inspiration to Finished Garments. Fairchild Books.
  • Elliot, S. (2015). Knit: Innovations in Fashion, Art, Design. London: Laurence King Publishing.
  • Elmas, A. O. ve Kumaş Şenol, N. (2019). “Op Art Sanatının Modaya Yansımaları ve Örnek Bir Uygulama”, Art-Sanat, Sayı 11, s. 141-162.
  • Erdal, G. (2020). “Ambalaj Tasarımında Gestalt Prensibi”, International Journal of Humanities and Research, June, Year 5, Issue 4, Volume 4, p. 32-39.
  • Fogg, M. (2014). Modanın Tüm Öyküsü, çev.: Emre Gözgü, İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Liu a, S. Y. and Yuan, G. X. (2021). “Application of Visual Illusion Patterns on Modern Women’s Knitwear Design”, Journal of Fiber Bioengineering and Informatics, Issue 14, Volume 2, p. 89–100.
  • Manaia, J. P. M. (2020). “Bridget Riley e a Op Art: Natureza, Perceção e Representação,Bridget Riley and Op Art: Nature, Perception and Representation”, Convergências - Revista de Investigação e Ensino das Artes , Vol. XIII (25), p.69-81.
  • Oskay, N. (2019). “Örme Giysi Tasarımında Postmodern Sanata Yönelik Eğilimler”, Akademik İncelemeler Dergisi, 2019, Cilt 14, Sayı 2, s.277- 298.
  • Özel, Z. (2007). “Op Sanat ve Dijital Teknolojinin Kullanımı”, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 7- Sayı 2, s.395-418.
  • Ray, S. C. (2012). Fundamentals and Advance in Knitting Technology, New Delhi: Woodhead Publishing.
  • Rutt, R. (1989). A History of Hand Knitting, London: Batsford Ltd.
  • Süzen, H. N. (2018). “Modern Batı Sanat Akımlarının Güncel Sanata Katkıları”, Uluslararası Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi (UBSBİD), Cilt 2, Sayı 1, s. 20-30.
  • Tavman, B. ve Oskay, N. (2012). Örmenin Sanattaki Yeri, 1. Uluslararası İstanbul Tekstil Sanatı Tasarım Sempozyumu, 17-20 Ekim, s.199-216.
  • Uğur, E. (2019).“Op-Art (Optik Sanat) Akımının Görsel Algı ve Grafik Tasarım Kavramları Açısından Tanımlanması”, Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 17, s.231-258.
  • Udale, J. (2014). Fashion Knitwear, London: Laurence King Publishing.
  • Udale, J. (2018). Moda Tasarımında Triko, İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Wilson, J. (2001). Handbook of Textile Design: Principles, Processes and Practice, Cambridge: Woodhead Publishing.
  • Yağmur, Ö. (2014). “Minimal Sanatta Dan Flavin’i Gestalt Algı Kuramıyla Anlamlandırma”, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi/Journal of the Fine arts Institute (GSED), Sayı 33, s.149-161.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Akgül, M. (2019). Nitel Araştırmada Veri Analizi: Betimsel ve İçerik Analizi, Araştırma Yöntem ve Teknikleri II, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, Ünite 10, s.2-24. (https://archive.org/details/podcast_arastirma-yontem-ve-teknikleri_nitel-arastirmada-veri-analizi_1000270572134)
  • http 1: “Gestalt Kuramı ve İlkeleri”, https://www.iienstitu.com/blog/gestalt-kurami-ve-ilkeleri, Erişim tarihi: 25.04.2022.
  • http 2:”Jean Paul Gaultier”, https://runwaycatalog.com/products/mixed-wool-striped-optical-illusion-dress-jean-paul-gaultier, Erişim tarihi: 28.02.2022.
  • http 3: “Paco Rabanne”, https://www.intermixonline.com/paco-rabanne/striped-knit-maxi-dress/20EMRO040ML0058.html, Erişim tarihi: 27.02.2022.
  • http 4 : “Philipp Plein”, https://www.pleinoutlet.com/tr/knit-dress-intarsia-stripes/PAAC-WKG0294-PKN002N_0201.html, Erişim tarihi: 01.04.2022.
  • http 5: “Coopertive Designs”,https://www.trendhunter.com/trends/cooperative-designs, Erişim tarihi: 28.02.2022.
  • http 6: “Ann Sofie Back Designer”, http://www.greycatte.com/2011/05/ann-sofie-back-designers-remix.html, Erişim tarihi: 28.02.2022.
  • http 7: “Coopertive Designs”, https://trendland.com/cooperative-designs-at-london-fashion-week/, Erişim tarihi: 28.02.2022.
  • http 8: “Alice Palmer”, https://www.notjustalabel.com/alice-palmer, Erişim tarihi: 01.03.2022.
  • http 9: “2010 London Fashion Week”, https://www.huffingtonpost.co.uk/2010/09/15/alice-palmer-a-w-2010-backstage-at-london-fashion-week_n_7416724.html, Erişim tarihi: 28.02.2022.
  • http 10: “Alice Palmer”, https://www.artsthread.com/news/lfw-alice-palmer-autumnwinter-201011/, Erişim tarihi: 05.03.2022.
  • http 11: “Alice Palmer”, https://www.drapersonline.com/archive/alice-palmer-the-one-to-watch, Erişim tarihi: 05.03.2022.
  • http 12: “Philipp Plein”, https://en.wikipedia.org/wiki/Philipp_Plein, Erişim tarihi:10.07.2022.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Menekşe Sakarya 0000-0003-2285-4448

Tutku Ceren Akçam 0000-0003-0360-2480

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 2 Eylül 2022
Kabul Tarihi 6 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Sakarya, M., & Akçam, T. C. (2022). Örme Giyim Tasarımında Optik Sanatın Etkileri. Art-E Sanat Dergisi, 15(30), 1446-1470. https://doi.org/10.21602/sduarte.1170159
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.