Yirmibirinci yüzyılda Dünya’nın ekolojik dengesini kaybetmesi, nesli
tükenen hayvanlar, hastalıklarla mücadele, ırkçılık gibi sosyolojik ve
toplumsal konular karşısında sivil toplum kuruluşları, sanatçılar ve
tasarımcılar, toplumu varolan sorunlara ilişkin bilgilendirmek, farkındalık
oluşturmak amacı ile bir iletişim biçimi olan sosyal sorumluluk tasarımı
çalışmalarına yönelmişlerdir. Bu araştırmada, sosyal
sorumluluk tasarım çalışmalarının toplumsal farkındalık yaratmadaki etkisinin
belirlenmesi amaçlamıştır. Bu amaç doğrultusunda Türkiye’deki sokak
hayvanlarının (köpek ve kediler) sorunlarına ve çözüm önerilerine ilişkin toplumsal
farkındalık oluşturmak adına bir belgesel film ile kamu spotu çekilmiş,
billboard ve afişler tasarlanmıştır. Karma araştırma yöntemi ile desenlenen araştırmanın örneklemini oluşturan kız ve
erkek toplam 311 ortaokul öğrencisine, çekilen belgesel film izlettirilmiştir.
Sokak hayvanları konusundaki farkındalıklarını ölçmek amacı ile öğrencilere
belgeseli izlemelerinden önce ve izledikten sonra anket uygulanmıştır. Anket
verilerinden elde edilen bulgular yorumlanmış; araştırmaya bağlı olarak sosyal sorumluluk
kapsamında yapılan çalışmaların sokak hayvanları konusundaki farkındalık
düzeyini arttırdığı sonucuna varılmıştır.
Sosyal Sorumluluk Tasarımı Sosyal Farkındalık Tasarımı Sürdürülebilir Tasarım Grafik Tasarım
Towards the loss of the world's ecological balance in the
21st century, struggle with diseases, racism, endangered animals, civil rights,
artists and designers tend towards social responsibility design works to inform
community and to create awareness on social problems. This research aims to
show and examine the power of social responsibility design works in order to
create social awareness. In accordance
with this purpose, a documentary film, a public spot, billboards and posters
were created that address the issues of the street animals (cats and dogs) and
give solution suggestions. The research that has been shaped with mixed
research method was applied on 311 secondary school students consist of girls
and boys that comprise the study sample of the research and in order to measure
their awareness regarding the street animals, surveys were conducted before and
after they watched the documentary. The findings that are obtained from the
survey data were interpreted; and it was concluded that the graphic visual
design applications within the scope of the social responsibility increases the
level of awareness about the subject matter of street animals.
Social Responsibility Design Socially Awareness Design Sustainable Design Graphic Design
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 12 Eylül 2017 |
Kabul Tarihi | 4 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |