Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lynd Ward And Hıs Woodcut Novel Vertıgo

Yıl 2017, , 743 - 760, 31.12.2017
https://doi.org/10.21602/sduarte.344374

Öz

Abstract

Emerging
from the influence of German Expressionist movement and the visual culture of
silent film and caricature in the first half of the twentieth century, woodcut novel is a genre in which a
narrative is told with only images, without using any text. The term was coined
by Belgian artist Frans Masereel who was also the pioneer of the genre. Also
known as wordless novel, woodcut novel has a great importance since it paved
the way for today’s graphic novel, even though its popularity couldn’t last for
long.  Lynd Ward who became the pioneer
of the genre in America produced his first woodcut novel Gods’ Man in 1929. After its great success both artistically and
commercially, Ward created five additional woodcut novels, one of which is Vertigo that will be discussed in this
article. His last complete novel Vertigo
consisting of 230 wood engravings is regarded as the masterpiece of the artist.





Keywords:
Lynd Ward, Woodcut Novel, Wordless Novel, Vertigo

Kaynakça

  • Beronä, D. (2003). "Wordless Novels in Woodcuts". Print Quarterly, Cilt 20, Sayı 1, 61–73.
  • Beronä, D. (2008). Wordless Books: The Original Graphic Novels, New York: Abrams Books.
  • Beronä, D. (2009). "Introduction", Vertigo: A Novel in Woodcuts, New York: Dover Publications, s. v–ix.
  • Cohen, M. (1977). “The Novel in Woodcuts: A Handbook”. Journal of Modern Literature, Cilt 6, Sayı 2, s.171-195.
  • Eisner, W. (1996). Graphic Storytelling and Visual Narrative, Tamarac: Poorhouse Press.
  • Herb, S. (2012). http://voicesweb.org/lynd-ward-art Erişim tarihi: 30.09.2017.
  • Herb, S. (2016). “The Continuing Influence of Graphic Novelist and Children’s Book Illustrator: Lynd Ward”, Frontiers in American Children’s Literature, ed. Dorothy Clark ve Linda Salem, s. 207-228.
  • Mattingly, P. H. (2001). Suburban Landscapes: Culture and Politics in a New York Metropolitan Community, Baltimore: John Hopkins University Press.
  • Pitz, H. C. (1955). “The Illustrations of Lynd Ward”. American Artist, Cilt 19, Sayı 3, Mart, s. 32-37.
  • Spiegelman, A. (2010). "Reading Pictures", Lynd Ward: God's Man, Madman's Drum, Wild Pilgrimage içinde, ed. Art Spiegelman, New York: Library of America, s. ix–xxv.
  • Ward, L. (1974). Storyteller Without Words: The Wood Engravings of Lynd Ward with Text by the Artist, New York: Harry N Abrams Inc.
  • Willett, P. (2005). “The Cutting Edge of German Expressionism: The Woodcut Novel of Frans Masereel and Its Influences”, A Companion to the Literature of German Expressionism, der. Neill H. Donahue, New York: Camden House, s. 111-134.

Lynd Ward ve Ağaç Baskı Romanı Vertıgo

Yıl 2017, , 743 - 760, 31.12.2017
https://doi.org/10.21602/sduarte.344374

Öz

Öz

Yirminci
yüzyılın ilk yarısında Alman Dışavurumculuk akımından ve film ve karikatür gibi
görsel kültürden beslenerek doğan ağaç
baskı roman
, yazı kullanmadan sadece görsellerle hikaye anlatma prensibine
dayanır ve öncüsü Belçikalı sanatçı Frans Masereel tarafından, ağaç baskı
olarak basılmış imgelerin hikaye anlatacak şekilde kitap formatında basılması
olarak tanımlanmıştır. Literatürde yazısız
roman
terimiyle dönüşümlü olarak kullanılmakta olan ağaç baskı roman, kısa
ömürlü bir akım olsa da günümüz grafik romanına temel hazırlamış ve yön vermiş
olması açısından büyük öneme sahiptir. Masereel’den sonra bu akımın
Amerika’daki öncüsü olmuş Lynd Ward, ilk kez 1929 yılında ürettiği ağaç baskı
romanı Tanrıların Adamı ile büyük ses
getirmiştir. Bu makalede ele alınacak olan Vertigo,
Ward’ın bu alanda kazandırmış olduğu altı eserden sonuncusudur ve 230 adet ağaç
kazımayla sanatçının başyapıtı olarak görülmektedir.





Anahtar Kelimeler:
Lynd Ward, Ağaç Baskı Roman, Yazısız Roman, Vertigo 

Kaynakça

  • Beronä, D. (2003). "Wordless Novels in Woodcuts". Print Quarterly, Cilt 20, Sayı 1, 61–73.
  • Beronä, D. (2008). Wordless Books: The Original Graphic Novels, New York: Abrams Books.
  • Beronä, D. (2009). "Introduction", Vertigo: A Novel in Woodcuts, New York: Dover Publications, s. v–ix.
  • Cohen, M. (1977). “The Novel in Woodcuts: A Handbook”. Journal of Modern Literature, Cilt 6, Sayı 2, s.171-195.
  • Eisner, W. (1996). Graphic Storytelling and Visual Narrative, Tamarac: Poorhouse Press.
  • Herb, S. (2012). http://voicesweb.org/lynd-ward-art Erişim tarihi: 30.09.2017.
  • Herb, S. (2016). “The Continuing Influence of Graphic Novelist and Children’s Book Illustrator: Lynd Ward”, Frontiers in American Children’s Literature, ed. Dorothy Clark ve Linda Salem, s. 207-228.
  • Mattingly, P. H. (2001). Suburban Landscapes: Culture and Politics in a New York Metropolitan Community, Baltimore: John Hopkins University Press.
  • Pitz, H. C. (1955). “The Illustrations of Lynd Ward”. American Artist, Cilt 19, Sayı 3, Mart, s. 32-37.
  • Spiegelman, A. (2010). "Reading Pictures", Lynd Ward: God's Man, Madman's Drum, Wild Pilgrimage içinde, ed. Art Spiegelman, New York: Library of America, s. ix–xxv.
  • Ward, L. (1974). Storyteller Without Words: The Wood Engravings of Lynd Ward with Text by the Artist, New York: Harry N Abrams Inc.
  • Willett, P. (2005). “The Cutting Edge of German Expressionism: The Woodcut Novel of Frans Masereel and Its Influences”, A Companion to the Literature of German Expressionism, der. Neill H. Donahue, New York: Camden House, s. 111-134.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burçak Balamber

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 15 Ekim 2017
Kabul Tarihi 25 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Balamber, B. (2017). Lynd Ward ve Ağaç Baskı Romanı Vertıgo. Art-E Sanat Dergisi, 10(20), 743-760. https://doi.org/10.21602/sduarte.344374
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.