Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Dramatik Yazarlık Eğitimi Programlarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi

Yıl 2019, , 315 - 338, 31.12.2019
https://doi.org/10.21602/sduarte.593532

Öz

Dramatik
yazarlık eğitimi, lisans düzeyinde yirminci yüzyılın başında verilmeye
başlanmıştır. İlk olarak 1905’te Harvard Üniversitesi’nde, daha sonra 1925’te
Yale Üniversitesi’nde dersler açılmış ve eğitim planlanmış, zamanla farklı
ülkelerde lisans ve yüksek lisans düzeylerinde dramatik yazarlık bağlamında
eğitimler verilmiştir. Türkiye’de dramatik yazarlık eğitimi ile ilgili ilk
çalışmalar 1964’te Ankara Üniversitesi Tiyatro Kürsüsü’nde başlamıştır. Bugün
yedi üniversitede aktif olarak sürdürülmekte, ayrıca henüz öğrenci kabul
edemeyen dört üniversitede de dramatik yazarlık eğitimi planlanmıştır. Bu
araştırmanın amacı, Türkiye’de aktif olarak sürdürülen lisans düzeyindeki
dramatik yazarlık eğitimi programlarının karşılaştırılmalı olarak
incelenmesidir. Araştırmanın kapsamı Türkiye’de aktif olarak ilgili eğitimi
sürdüren programlarla, bu programların 2018-2019 sömestri ile sınırlandırılmış,
lisans düzeyi dışındaki çeşitli sertifika programları, yaratıcı yazarlık atölye
ya da kursları kapsam dışında bırakılmıştır. Araştırma modeli, profil çıkarma
çalışması olarak ifade edilebilir. Dramatik yazarlık programları bir nitel
araştırma yöntemi olan doküman inceleme ile ele alınmış, kontenjan, giriş ve
mezuniyet koşulları, zorunlu ve seçmeli dersleri ile içerikleri, ders kredileri
bağlamında karşılaştırmalı olarak incelenmiştir
.

Kaynakça

  • 2. Ulusal Oyun Yazarlığı Sempozyumu. (2016). Görünüm - Sanat, Tasarım ve Sosyal Bilimler Dergisi. 2(1). Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi.
  • 2. Ulusal Oyun Yazarlığı Sempozyumu. (2017). Görünüm - Sanat, Tasarım ve Sosyal Bilimler Dergisi. 2(2). Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi.
  • Alcı, B. (2014). Eğitim programı tasarımı ve modeller. H. Seker, İ. Görgen, İ. Tuncel, B. Alcı, Z. Kablan, K. Kaykara, et al., & H. Seker (Dü.) içinde, Eğitimde program geliştirme, kavramlar yaklaşımlar (3. Baskı b., s. 71-88). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • And, M. (1983). Cumhuriyet dönemi Türk tiyatrosu. Ankara: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Ankara Üniversitesi Dil Tarih ve Coğrafya Fakültesi Tiyatro Bölümü. (2019). 2019 tarihinde Ankara Üniversitesi: http://www.dtcf.ankara.edu.tr/tiyatro-bolumu/ adresinden alındı.
  • Atatürk Üniversitesi. (2019). 2019 tarihinde Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi: http://webarsiv.atauni.edu.tr/guzel-sanatlar-fakultesi adresinden alındı.
  • Belkıs, Ö. (2017). Dramatik yazarlık eğitiminde yeni eğilimler. II Uluslararası Sosyal Bilimler Sempozyumu, 18-20 Mayıs 2017 (s. 461). Alanya / Antalya: ASOS.
  • Belkıs, Ö. (2003). Kalemden sahneye, 1946'dan günümüze Türk oyun yazarlığında eğilimler (1960-1970). İstanbul: YGS yayınları.
  • Bıçakçı, H. (2017). Uydurmanın incelikleri. İstanbul: Hep Kitap.
  • Cakır, G. (2015). Profesyonel dizi yazarlığı. İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Cambridge Dictionary. (tarih yok). 04 22, 2019 tarihinde Cambridge Dictionary: https://dictionary.cambridge.org/tr/s%C3%B6zl%C3%BCk/ingilizce/dramatic adresinden alındı.
  • DeuWeb. (2011). Dokuz Eylül üniversitesi Resmi İnternet Adresi. 04 15, 2019 tarihinde Bologna Süreci: http://webb.deu.edu.tr/bologna/index.php/bologna-suereci-nedir- adresinden alındı.
  • Dokuz Eylül Üniversitesi. (2019). 2019 tarihinde Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sahne Sanatları Bölümü: http://gsf.deu.edu.tr/tr/sahne-sanatlari/http://gsf.deu.edu.tr/tr/tarihcemiz/ adresinden alındı.
  • Greig, N. (2005). Playwriting, a practical guide. London and New York: Routledge.
  • Henderson, M. (1996). Theater in America, 250 Years of plays, players and productions (2.nd Edition b.). New York: Harry N. Abrams Inc.
  • İstanbul Üniversitesi. (2019). 2010 tarihinde İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü: http://edebiyat.istanbul.edu.tr/tiyatro/?p=6351 adresinden alındı.
  • Kocaeli Üniversitesi. (2019). 2019 tarihinde Kocaeli Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi: (http://gsf.kocaeli.edu.tr/dramatikyazarlik.asp; http://gsf.kocaeli.edu.tr/duyuruayrinti.asp?id=46 adresinden alındı.
  • Lauterbach, U., & Mitter, W. (1998). Theory and methodology of ınternational comparisons. M. Tessaring (Dü.) içinde, Vocational education and training - the European research field background repord (Cilt II, s. 235-271). Thessaloniki: European Communities (Eric).
  • May, S. (2011). Yaratıcı yazarlık. (P. ÖZCAN, Dü., & F. YANIK, Çev.) İstanbul: Optimist Yayım ve Dağıtım.
  • Neipris, J. (2005). To be a playwright. New York and London: Routledge.
  • Nutku, Ö. (1983). Cumhuriyet tiyatrosu. Cumhuriyet dönemi Türkiye ansiklopedisi (s. 2511-2530). içinde İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Nutku, Ö. (1991). Cumhuriyetin kuruluşuyla birlikte tiyatroda atılan büyük adımlar. İstanbul: Yılmaz Yayınları.
  • Nutku, Ö. (1999). Dünya Tiyatrosu Tarihi (Cilt 2). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Nutku, H. (1999). Oyun yazarlığı (1. Baskı b.). İstanbul: MitosBOYUT Yayınları.
  • Ozakman, T. (2004). Oyun ve senaryo yazma tekniği, tiyatro-radyo-televizyon-sinema (1. Basım b.). Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Süleyman Demirel Üniversitesi. (2019). 2019 tarihinde Isparta Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sahne Sanatları Bölümü: http://gsf.sdu.edu.tr/sahne/tr/ adresinden alındı
  • Seger, L. (2015). İleri senaryo yazma teknikleri, senaryonuzu Oscar'a aday olacak düzeye çıkartmak. (O. AKINHAY, Çev.) İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Smiley, S. (2005). Playwriting – the structure of action. New Heaven and London: Yale University Press.
  • Şener, S. (1998). Cumhuriyetin 75. yılında Türk tiyatrosu. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Uludağ Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi. (2019). 2019 tarihinde Uludağ Üniversitesi: http://uludag.edu.tr/sahne/default/konu/5375 adresinden alındı
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Özel Yetenek Sınavları Duyuruları:
  • http://www.dtcf.ankara.edu.tr/2018/07/20/2018-2019-egitim-ogretim-yili-tiyatro-bolumu-ozel-yetenek-sinavi-duyurusu/
  • http://ogrenci.deu.edu.tr/index.php?option=com_content&view=article&id=33&Itemid=157&lang=tr
  • http://gsfozelyetenek.atauni.edu.tr/bilgilendirme.aspx
  • https://gsf.sdu.edu.tr/assets/uploads/sites/93/files/2018-2019-yili-ozel-yetenek-sinavlari-10082018.pdf
  • http://gsf.kocaeli.edu.tr/upload/duyurular/190618104206f475a.pdf
  • https://docplayer.biz.tr/1871200-Uludag-universitesi-guzel-sanatlar-fakultesi-sahne-sanatlari-bolumu-oyunculuk-ve-dramatik-yazarlik-anasanat-dallari-ozel-yetenek-sinavi.html
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Özlem Belkıs 0000-0001-6124-3506

Hatice Şaşmaz 0000-0002-6801-8448

Yunus Emre Gümüş 0000-0002-2707-5366

Ezgi Deniz Alpan 0000-0002-4274-0838

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 18 Temmuz 2019
Kabul Tarihi 19 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Belkıs, Ö., Şaşmaz, H., Gümüş, Y. E., Alpan, E. D. (2019). Türkiye’de Dramatik Yazarlık Eğitimi Programlarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Art-E Sanat Dergisi, 12(24), 315-338. https://doi.org/10.21602/sduarte.593532
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.