BibTex RIS Kaynak Göster

Amblem ve Logo Tasarımlarında Yalınlaştırmalar

Yıl 2010, Cilt: 3 Sayı: 6, 1 - 22, 16.03.2011

Öz

Bireylerin sosyal bir varlık olarak bir arada yaşamaya başlamalarıyla birlikte ortaya çıkan kimlik kavramında, ticaretin gelişmesi ve üretimin hızlanması sonucunda biçimsel ve içeriksel farklılaşmalar görülmüştür. Sanayi devrimi sonrasında kitlesel tüketimin fazlalaşması, üretici organizasyonların artmasına neden olmuştur. Bu doğrultuda organizasyonlar rakipleri arasında fark edilebilmek, değişen/gelişen hayat standartları ve beklentileri doğrultusunda ayakta kalabilmek için kurumsal yapılarını ifade eden bir kimliğe gereksinim duymuşlardır. Bu durum çok yönlü bir kavram olan kurum kimliğinin kolay algılanmasında en önemli ve hızlı bir iletişim unsuru olan görsel kimliğe duyulan ihtiyacı karşımıza çıkarmıştır. Zamanla yeniden yapılanma yoluna giden organizasyonların bir kısmı görsel kimliklerini tamamen değiştirmiş, bir kısmı da görsel kimliklerinin temelini oluşturan amblem/logo tasarımlarında yalınlaştırma yoluna gitmişlerdir. Bu çalışma kapsamında organizasyonların amblem/logo tasarımlarının yeniden yapılanma sürecinde başvurdukları bir yöntem olan yalınlaştırma stratejisi ele alınmıştır.

Anahtar Kelimeler: Görsel kimlik, Amblem/logo, Yeniden Yapılanma, Yalınlaştırma Stratejisi.


Abstract

With the emergence of communal life,concept of identity came into human life and owing to the development of commerce and mass production, stylistic and contextual changes were seen in the concept of identity.In the aftermath of the Industrial Revolution, the increase in consumption led to a corresponding increase in the number of industrial institutions.Therefore. in order to compete with rival firms, to keep up with ever changing circumstances and live up to expectations, they were in need of an identity, which could express their institutional character,which is a multidimensional concept. As a result , for a quick and effective perception of institutional identity , the need for a visual identity faced institutions.

Key Words: Visual identity, Emblem/logo, Restructuring, Simplification Strategy.

Kaynakça

  • AK, M., (1998). Kurumsal Kimlik, Işıl Ofset Sanayi Ltd. Şti., İstanbul.
  • ALEMDAR, K. ve ERDOĞAN, İ. (1990). İletişim ve Toplum, Bilgi Yayınevi 1. Baskı, Ankara.
  • BAYRAKTAROĞLU, A. M., (2003). “Türk Basınında Haber Fotoğrafı Kullanımına Yönelik Eleştirel Bir Bakış Ya da Ekilen Yaşam Görüşü!”, Bildiri, 1. İstanbul Ulusal Fotoğraf Sempozyumu, Fotomuhabiri Basın Fotoğrafçılığı Portalı, Erişim: 5.11.2010. http://www.fotomuhabiri.com/akademi/ali02.html
  • BECER, E. (2005). İletişim ve Grafik Tasarım, Dost Kitabevi Yayınları, 4. Baskı, Ankara.
  • ELDEN, M. (2009). Reklam ve Reklamcılık. Say Yayınları, İstanbul.
  • MARSHALL, G., (1999). Sosyoloji Sözlüğü, çev. Osman Akınhay, Derya Kömürcü, Bilim Sanat Yayınları, Ankara.
  • NELSON, R. P., (1982). The Design of Advertising, 2. press, Wcb Publisher, USA.
  • OKAY, A., (2000). Kurum Kimliği, 2. Baskı, Mediacat Yayınları, Ankara.
  • DEMİR, Ç., (2006). “Markalarda Kurumsal Kimlik Yenileme Kavramı”, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Yazıları 14, Onur Matbaacılık, Ankara.
  • URAL, M., (2002). Güçlü Bir Kurum Kimliğinin İşletmenin Başarısına Olan Katkısı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • IBM, (t.y.). IBM İnternational Recognition. Erişim: 4 Aralık 2007. http://www-03.ibm.com/ibm/history/exhibits/logo/logo_8.html
  • PENPEDIA, (t.y.). Pelikan Logosu. Erişim: 10 Aralık 2007. http://www.penpedia.com/w/ index .php?title=Pelikan
  • PHOTOSHOPMAGAZIN, (t.y.). IBM Logo Değişimi. Erişim: 5 Kasım 2007.<http://photoshopmagazin.com/general/content_details.asp?contID=2803&contentPageID=2438&period=&p=3
  • RAND, P., (1994). Logolar, Bayraklar ve Armalar. Erişim: 19 Ekim 2007. http://www.gmk.org.trdosyalarDediKi.06.PaulRand.pdf
  • SHELL, (t.y.). The Storf of The Shell Logo. Erişim: 16 Aralık 2007. http://www.shell.com/home/Framework?siteId=aboutshellen&FC2=&FC3=/aboutshellen/html/iwgen/who_we_are/our_history/history_of_pecten/history_of_ the_pecten_23112006.html
  • TEKER, U., (2003). Grafik Tasarım ve Reklam. Dokuz Eylül Yayıncılık, 3. Baskı, İzmir.
  • ÜNÜSAN Ç. ve SEZGİN M., (2005). Pazarlama İletişimi, Nüve Kültür Merkezi Yayınları:23, Konya.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Bayraktaroğlu Bu kişi benim

Ece Çalış

Yayımlanma Tarihi 16 Mart 2011
Gönderilme Tarihi 16 Mart 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 3 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Bayraktaroğlu, A., & Çalış, E. (2011). Amblem ve Logo Tasarımlarında Yalınlaştırmalar. Art-E Sanat Dergisi, 3(6), 1-22. https://doi.org/10.21602/sgsfsd.55950
AMA Bayraktaroğlu A, Çalış E. Amblem ve Logo Tasarımlarında Yalınlaştırmalar. Art-e. Mart 2011;3(6):1-22. doi:10.21602/sgsfsd.55950
Chicago Bayraktaroğlu, Ali, ve Ece Çalış. “Amblem Ve Logo Tasarımlarında Yalınlaştırmalar”. Art-E Sanat Dergisi 3, sy. 6 (Mart 2011): 1-22. https://doi.org/10.21602/sgsfsd.55950.
EndNote Bayraktaroğlu A, Çalış E (01 Mart 2011) Amblem ve Logo Tasarımlarında Yalınlaştırmalar. Art-e Sanat Dergisi 3 6 1–22.
IEEE A. Bayraktaroğlu ve E. Çalış, “Amblem ve Logo Tasarımlarında Yalınlaştırmalar”, Art-e, c. 3, sy. 6, ss. 1–22, 2011, doi: 10.21602/sgsfsd.55950.
ISNAD Bayraktaroğlu, Ali - Çalış, Ece. “Amblem Ve Logo Tasarımlarında Yalınlaştırmalar”. Art-e Sanat Dergisi 3/6 (Mart 2011), 1-22. https://doi.org/10.21602/sgsfsd.55950.
JAMA Bayraktaroğlu A, Çalış E. Amblem ve Logo Tasarımlarında Yalınlaştırmalar. Art-e. 2011;3:1–22.
MLA Bayraktaroğlu, Ali ve Ece Çalış. “Amblem Ve Logo Tasarımlarında Yalınlaştırmalar”. Art-E Sanat Dergisi, c. 3, sy. 6, 2011, ss. 1-22, doi:10.21602/sgsfsd.55950.
Vancouver Bayraktaroğlu A, Çalış E. Amblem ve Logo Tasarımlarında Yalınlaştırmalar. Art-e. 2011;3(6):1-22.
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.