Yazınsal alanda geniş bir kullanımı olan ve bir okuma yöntemi olarak adlandırılan metinlerarasılık kavramı, yazınsal alan dışındaki sanatsal biçimlerde de uygulama alanı bulmaktadır. Değişik metinler arasındaki alışverişler için kullanılan metinlerarasılık kavramı yerine, metin dışındaki sanatsal biçimler arasındaki alıverişleri belirtmek için göstergelerarasılık kavramının kullanımı çağdaş kuramcılara bakılırsa, daha yerinde olacaktır. Öyleyse göstergelerarasılık kavramı bir sanatın izlerinin bir başka sanatın somut varlığında görülmesi, bir başka deyişle sanatsal biçimler arasındaki alışverişler olarak ortaya çıkmaktadır. Bu alışverişler postmodern dönem içerisinde başta resim olmak üzere müzik, video-klip, sinema ve fotoğraf gibi pek çok alanda sıklıkla kullanılmaktadır. Bu çalışmada fotoğraf alanında gerçekleştirilen göstergelerarası alışveriş yöntemlerinin neler olduğuna kısaca değindikten sonra, Gérard Rancinan'ın yeniden ürettiği fotoğraflar üzerinden yansılama, öykünme ve kolaj yöntemleri bağlamında göstergelerarasılık kavramının nasıl kullanıldığı ele alınacaktır.
Anahtar Kelimeler: Yenidenüretim, yansılama, öykünme, kolaj, fotoğraf.
Abstract
The concept of intertextuality, which may be defined as a method of reading and interpretation in literature, is used in other art forms other than literature as well. However, instead of “intertextuality” it would be more appropriate to use the term “intersemiocity” for borrowings between art forms other than literature. Therefore, the concept of intersemiocity emerges as the traces of one art form in another art form.
Borrowings between different art forms, which are conducted in the context of intersemiocity, have been seen in many art forms such as painting being in the first place, music, video-clips, cinema and photography over the post-modern era. In this study, having briefly discussed what sort of intersemiotic borrowing methods are used in photography, we are going to discuss how the concept of intersemiocity is used within the contexts of parody, pastiche and collage in the light of the photographs which Gérard Rancinan reproduced.
Key Words: Reproduction, Parody, Pastiche, Collage, Photograph.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Mart 2011 |
Gönderilme Tarihi | 16 Mart 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 3 Sayı: 6 |