Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Oyunculukta Karakter Yaratma Yaklaşımları Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2017, Cilt: 10 Sayı: 20, 583 - 600, 31.12.2017
https://doi.org/10.21602/sduarte.331340

Öz

Oyuncu, oynayacağı karakteri,
kendi kişiliği içinde mi yaratmalı; yoksa kendi kişiliği dışında mı aramalıdır?
Karakter, oyuncunun kişiliğinin bir varyasyonu mudur; yoksa oyuncunun kişiliği
ile bağlantısı olmayan münferit bir varlık mı? Karakter yaratımına ilişkin bu
gibi sorular, günümüzde halen geçerliliğini korumakta; ve birbirine zıt iki
karakter yaratma yaklaşımını ortaya koymaktadır. Bu makalede, söz konusu birbirine
zıt iki karakter yaratma yaklaşımının incelenmesi amaçlanmaktadır.  

Kaynakça

  • Adler, S. (2006). Aktörlük Sanatı. çev. Nazım Uğur Özüaydın, İstanbul: Mitos-Boyut Yayınları.
  • Agarkov-Miklashevsky, T. (1983). “Chekhov’s Academy of Arts Questionnaire”, The Drama Review: TDR, Massachusetts: MIT Press, Vol. 27, No. 3, s. 22-33.
  • Benedetti, J. (1999). Stanislavski: His Life And Art, London: Methuen Drama.
  • Blair, R. (2008). The Actor, Image, And Action: Acting And Cognitive Neuroscience, Oxon: Routledge.
  • Boleslavsky, R. (2003). Acting: The First Six Lessons, New York: Routledge.
  • Brine, A. ve York, M. (2002). Shakespeare Oyunculuğu, çev. Ali H. Neyzi, İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Chamberlain, F. (2006). “Michael Chekhov On The Technique Of Acting”, Twentieth Century Actor Training, der. Alison Hodge, London: Routledge.
  • Chekhov, M. (1991). On The Technique Of Acting, New York: Harper Collins Publishers.
  • Chekhov, M. (2002). To The Actor, London: Routledge.
  • Dmytryk, E. ve Dmytryk, J. P. (1984). Sinemada Oyunculuk, çev. Levent Cinemre, İstanbul: Afa Yayıncılık.
  • Easty, E. D. (1989). On Method Acting, New York: Ivy Books.
  • Gordon, Marc (2000). “Salvaging Strasberg At The Fin De Siécle”, Method Acting Reconsidered, der. David Krasner, New York: St. Martin’s Press.
  • Gordon, Mel (1983). “Chekhov on Acting: A Collection of Unpublished Materials (1919-1942)”, The Drama Review: TDR, Massachusetts: MIT Press, Vol. 27, No. 3, s. 46-83.
  • Gray, P. (1966). “The Reality Of Doing – Interviews with Vera Soloviova, Stella Adler, and Sanford Meisner”, Stanislavski And America, der. Erika Munk, New York: Hill And Wang.
  • Hagen, U. (1976). Respect For Acting, New York: Wiley Publishing.
  • Hagen, U. (1991). A Challenge For The Actor, New York: Scribner.
  • Hethmon, R.H. (1991). Strasberg At The Actors Studio, New York: Theater Communications Group.
  • Hull, S.L. (1985). Strasberg’s Method As Taught By Lorrie Hull, Connecticut, Ox Bow Publishing.
  • Krasner, D. (2006). “Strasberg, Adler and Meisner: Method Acting”, Twentieth Century Actor Training, der. Alison Hodge, London: Routledge.
  • Malaev-Babel, A., (2011). The Vakhtangov Sourcebook, New York: Routledge.
  • Mann, P. ve Schechner, R. (1964). “Theory and Practice”, The Tulane Drama Review, Massachusetts: MIT Press, Vol. 9, No. 2, s. 84-96.
  • Marowitz, C. (1964). Stanislavsky And The Method, New York: Citadel Press.
  • Meisner, S. ve Longwell, D. (1987). Sanford Meisner On Acting, New York: Vintage.
  • Merlin, B. (2007). The Complete Stanislavsky Toolkit, London: Nick Hern Books Limited.
  • Moore, S. (1998). Stanislavski Revealed: The Actor’s Guide To Spontaneity On Stage, New York: Applause Theatre Books.
  • Moore, S. (2006). Stanislavski Sistemi, çev. Özgür Çiçek, Bülent Sezgin, Cüneyt Yalaz, İstanbul: BGST Yayınları.
  • Rapoport, I. (1995). “The Work Of The Actor”, Acting: A Handbook Of The Stanislavski Method, der. Toby Cole, New York: Three Rivers Press, Toby Cole.
  • Schechner, R., (1966a). “‘Working With Live Material – An Interview With Lee Strasberg”, Stanislavski And America, der. Erika Munk, New York: Hill And Wang,.
  • Schechner, R. (1966b). “‘Would You Please Talk To Those People?’ – An Interview With Robert Lewis”, Stanislavski And America, der. Erika Munk, New York: Hill And Wang.
  • Stanislavski, K. S. (1989). “Oyuncuyla Yaratıcı Çalışma,” çev. Metin Göksel , Mimesis Tiyatro/Çeviri-Araştırma Dergisi, Sayı: 1, s. 94-102.
  • Stanislavski, K. S. (1990). “Stanislavski’nin Mirası.” çev. Metin Göksel, Mimesis Tiyatro/Çeviri-Araştırma Dergisi, Sayı: 3, s. 125-168.
  • Stanislavski, K. S. (1996). Bir Aktör Hazırlanıyor, çev. Suat Taşer, İstanbul: Papirüs Yayınları.
  • Stanislavski, K. S. (1999). Bir Rol Yaratmak, çev. Çiğdem Genç, Fırat Güllü, Bora Tanyel, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Stinespring, L. M. (2000). “Just Be Yourself: Derrida, Difference, and the Meisner Technique”, Method Acting Reconsidered, der. David Krasner, New York: St. Martin’s Press.
  • Strasberg, L. (1998). A Dream Of Passion, Boston: Penguin Books.
  • Sudakov, I. (1995). “The Creative Process”. Acting: A Handbook Of The Stanislavski Method, der. Toby Cole, New York: Three Rivers Press.
  • Vakhtangov, E. (1995). “Preparing For The Role”, Acting: A Handbook Of The Stanislavski Method, der. Toby Cole, New York: Three Rivers Press.
  • Whyman, R. (2008). The Stanislavsky System Of Acting: Legacy And Influence In Modern Performance, New York: Cambridge University Press.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nazım Uğur Özüaydın

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 27 Temmuz 2017
Kabul Tarihi 28 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 10 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Özüaydın, N. U. (2017). Oyunculukta Karakter Yaratma Yaklaşımları Üzerine Bir İnceleme. Art-E Sanat Dergisi, 10(20), 583-600. https://doi.org/10.21602/sduarte.331340
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.