Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE REFLECTION OF CALLIGRAPHIC AND TYPOGRAPHIC APPROACH IN THE PERCEPTION OF ART AND PLACE

Yıl 2017, Cilt: 10 Sayı: 20, 568 - 582, 31.12.2017
https://doi.org/10.21602/sduarte.344573

Öz

Abstract

Individuals
througout where lives, must exsist at places that has been created by
themselves, edited by people or places in social life where they have created
their own boundries. The act of identifying a general place within the process
of visual perception shows that all the elements included at the place are
important elements for creating the perception.

Typography
and calligraphy have an important effect on the edition of the identity of the
place in order to have a direct verbal communication channel besides visual and
conceptual data. The edition and condition of these elements; directly affect
the perception of the place and identifies the place inside the individual’s
mind.











This
article, examines the effects of the conceptual identity of the place where
calligraphic and typographic elements are used.

Kaynakça

  • Aydınlı, S. (1986). Mekansal değerlendirmede algısal yargılara dayalı bir model. Doktora Tezi, İ.T.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Boothe, R. G. (2002). Perception of the Visual Environment. New York: Springer-Verlag New York.
  • Claan. (2014, August 4). Innovation Center at Porto University, Portugal. Retrieved April 2017, 2017, from Graphic Ambient: http://graphicambient.com/2014/08/04/innovation-center-at-the-university-of-porto-portugal/
  • Daniels, P. T., & Bright, W. (1995). The World's Writing Systems. Oxford Univ. Press.
  • Downs, R. M., & Stea, D. (2011). Cognitive Maps and Spatial Behaviour: Process and Products. The Map Reader, 312-317.
  • Erdönmez, M. E., & Haznedar, B. (2012). Sosyal İletişim Arayüzü Olarak Kentsel Mekan. Modernite ve Mimari.
  • Findlay, M. J., & Gilchrist, D. L. (2003). Active Vision: The Psychology of Looking and See. England, Oxford: Oxford University Press.
  • Foucault, M. (1984). Of Other Spaces: Utopias and Heterotopias. Architecture / Mouvement / Continuite.
  • Knapp, P. (2014, January 06). YOHO Clubhouse Environmental Graphics. Retrieved April 13, 2017, from https://segd.org/yoho-clubhouse-environmental-graphics
  • Lampas, P. (2015). The BIGGEST CALLIGRAPHY ARTWORK IN the WORLD. Retrieved April 13, 2017, from Calligroof: http://calligroof.com/
  • Makowski, A. (2013, October 24). Eureka Carpark. Retrieved April 2017, 13, from SEGD: https://segd.org/content/eureka-carpark
  • Odeith, S. (2007). Odeith. Retrieved April 13, 2017, from Sergio Odeith: https://www.odeith.com/
  • Read, H. (1960). Sanatın Anlamı. (G. İnal, Trans.) Ankara: İş Bankası Yayınları.
  • Sözen, M., & Tanyeli, U. (1986). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Skott, L. (2011, May 1). BMW M3 Coupe: How to Exceed the Maximum. Retrieved April 13, 2017, from Design Year Book: http://www.designyearbook.com/2011/05/bmw-how-to-exceed-maximum.html
  • Steadman, P. (2014). Building Types and Built Forms. Kibworth Beauchamp: Matador.
  • Welch, A. (2014, March 6). Minnaert Building Utrecht, Netherlands : De Uithof. Retrieved April 13, 2017, from e-architect: https://www.e-architect.co.uk/utrecht/minnaert-building

Sanat ve Mekan Algısında Kaligrafik ve Tipografik Yaklaşımın Yansımaları

Yıl 2017, Cilt: 10 Sayı: 20, 568 - 582, 31.12.2017
https://doi.org/10.21602/sduarte.344573

Öz

Öz

Birey
yaşantısı boyunca kendi yarattığı, insanlarca kurgulanmış veya sosyal yaşam
içerisinde kendi sınırlarını oluşturmuş mekanlarda var olmak zorundadır. Görsel
algı süreciyle bireyin genel bir mekan kimliği tanımlamasında bulunması, mekana
dahil olan tüm görsel öğelerin bu algının oluşturulmasında önemli birer unsur
olduğunu göstermektedir.

Görsel
ve kavramsal verinin yanı sıra, doğrudan sözel iletişim kanalına da sahip
olmaları açısından, tipografi ve kaligrafinin algı üzerindeki etkisi, mekan
kimliğinin kurgulanmasında önemli bir yere sahiptir. Bu unsurların mekan
içindeki kurgu ve durumları; mekan algısını doğrudan etkilemekte ve bireyin
kafasındaki mekanı tanımlamaktadır.











Bu
makalede, kaligrafik ve tipografik unsurların kullanımının, içinde bulundukları
mekanın kavramsal kimliğine olan etkileri incelenmiştir.

Kaynakça

  • Aydınlı, S. (1986). Mekansal değerlendirmede algısal yargılara dayalı bir model. Doktora Tezi, İ.T.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Boothe, R. G. (2002). Perception of the Visual Environment. New York: Springer-Verlag New York.
  • Claan. (2014, August 4). Innovation Center at Porto University, Portugal. Retrieved April 2017, 2017, from Graphic Ambient: http://graphicambient.com/2014/08/04/innovation-center-at-the-university-of-porto-portugal/
  • Daniels, P. T., & Bright, W. (1995). The World's Writing Systems. Oxford Univ. Press.
  • Downs, R. M., & Stea, D. (2011). Cognitive Maps and Spatial Behaviour: Process and Products. The Map Reader, 312-317.
  • Erdönmez, M. E., & Haznedar, B. (2012). Sosyal İletişim Arayüzü Olarak Kentsel Mekan. Modernite ve Mimari.
  • Findlay, M. J., & Gilchrist, D. L. (2003). Active Vision: The Psychology of Looking and See. England, Oxford: Oxford University Press.
  • Foucault, M. (1984). Of Other Spaces: Utopias and Heterotopias. Architecture / Mouvement / Continuite.
  • Knapp, P. (2014, January 06). YOHO Clubhouse Environmental Graphics. Retrieved April 13, 2017, from https://segd.org/yoho-clubhouse-environmental-graphics
  • Lampas, P. (2015). The BIGGEST CALLIGRAPHY ARTWORK IN the WORLD. Retrieved April 13, 2017, from Calligroof: http://calligroof.com/
  • Makowski, A. (2013, October 24). Eureka Carpark. Retrieved April 2017, 13, from SEGD: https://segd.org/content/eureka-carpark
  • Odeith, S. (2007). Odeith. Retrieved April 13, 2017, from Sergio Odeith: https://www.odeith.com/
  • Read, H. (1960). Sanatın Anlamı. (G. İnal, Trans.) Ankara: İş Bankası Yayınları.
  • Sözen, M., & Tanyeli, U. (1986). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Skott, L. (2011, May 1). BMW M3 Coupe: How to Exceed the Maximum. Retrieved April 13, 2017, from Design Year Book: http://www.designyearbook.com/2011/05/bmw-how-to-exceed-maximum.html
  • Steadman, P. (2014). Building Types and Built Forms. Kibworth Beauchamp: Matador.
  • Welch, A. (2014, March 6). Minnaert Building Utrecht, Netherlands : De Uithof. Retrieved April 13, 2017, from e-architect: https://www.e-architect.co.uk/utrecht/minnaert-building
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Görkem Keskinkol

Tevfik Fikret Uçar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 16 Ekim 2017
Kabul Tarihi 19 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 10 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Keskinkol, G., & Uçar, T. F. (2017). Sanat ve Mekan Algısında Kaligrafik ve Tipografik Yaklaşımın Yansımaları. Art-E Sanat Dergisi, 10(20), 568-582. https://doi.org/10.21602/sduarte.344573
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.