The scientific studies, which are carried out on the cultural heritage items, identify the
provenance and authenticity of the studied artifacts as well as shedding some light on
the technology of production period. Besides, the studies lead to choosing both the
appropriate materials and techniques for the restoration and conservation treatments.
Nowadays, non-destructive models of some destructive techniques (Raman
spectroscopy, X-rays fluorescence spectroscopy) by on-site measurements, due to it
renders to possible, increased studying the number of archaeometric works on the
cultural heritage artifacts, in the excavation sites, museums, and private collections. In
this study, I analysed two porcelain plates of Limoges production with a portable X-rays
fluorescence (p-XRF) instrument revealing the compositional differences between the
yellow coloured places are intact and renovated adornments. The restorator was able to
obtain a very similar hued yellow colour by a very different composition from the
original decor. Notwithstanding, visually, light and dark shade differences are apparent.
Material analysis to be performed before renovation ensure the restoration to be
aesthetically and physically permanent and sustained
Kültürel miras eserlerinde yapılacak bilimsel çalışmalar, incelenen eserin üretim yerini ve
orijinal olup olmadığını tespit ederken, üretildiği dönemin teknolojisinin de öğrenilmesini
sağlar. Öte yandan, restorasyon ve konservasyon işlemleri için, uygun malzeme ve
uygun yöntem seçimine yardımcı olur. Günümüzde bazı tahribatlı yöntemlerin (Raman
spektroskopisi, X-ışınları floresans spektroskopisi) tahribatsız modelleri, yerinde
analizlere imkan tanıdığından, kazı alanlarında, müzelerde ve özel koleksiyonlarda sanat
eserleri üzerine yapılan arkeometrik çalışmaların günden güne artmasını sağlamışlardır.
Bu çalışmada, tarafımdan Limoges üretimi tabaklar taşınabilir X-ışınları floresans
spektrometresi (p-XRF) ile analiz edilmiş, orijinal ve restore edilen bölgelerdeki sarı renkli
dekorun birbirleri arasındaki malzeme farklılığı ortaya konmuştur. Restoratör, orijinal
dekordan çok farklı bir bileşimle, orijinaline yakın bir tonda sarı rengi elde edebilmiştir.
Ancak, görsel olarak açık ve koyu ton farklılıkları gözlemlenmektedir. Restorasyon öncesi
yapılacak malzeme analizleri, restorasyonun estetiksel ve fiziksel olarak kalıcı olmasını
sağlarlar.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 25 Eylül 2018 |
Kabul Tarihi | 19 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 22 |