The textile and fashion
industry’s wide impact of production and consumption has been considered
together with sustainability and additionally, education has emerged as an
important criteria in last years following the basic three elements of
sustainable development. In this study, it was aimed to determine the
sustainability approaches in fashion design education towards the negative
results caused by the fashion industry. In this context, a field research that
included interviews conducted with faculty members and students in the related
field in three universities in Turkey and in two foreign universities was conducted,
and online interviews were conducted with a foreign university to collect the
study data.
By adopting phenomenology for
this study, it is aimed to understand how sustainability is perceived in
fashion design education. For the research, interviews were conducted with
academics and students at universities and data were obtained by collecting the
documents and participating observations. Thus, the context in which the
subject was examined and discussed were analyzed. In this article, the argument
of the necessity of thinking sustainability education holistically and the need
of a strategic approach of the educational institutions for sustainability are
presented with the findings of the study.
Sustainability Sustainability and Fashion Design Fashion Design Education Sustainable Fashion Education
Üretim
ve tüketim bakımından geniş bir etki alanına sahip olan tekstil ve moda sektörü
sürdürülebilirlikle birlikte ele alınmakla beraber, sürdürülebilir kalkınmanın
üç temel unsuruna ek olarak eğitim alanı da önemli bir ölçüt olarak
belirmiştir. Bu çalışmada, moda sektörünün neden olduğu olumsuz sonuçlara yönelik
moda tasarımı eğitiminde sürdürülebilirlik konusundaki yaklaşımlar tespit
edilmek istenmiştir. Bu bağlamda, çalışma kapsamında Türkiye’den üç üniversite
ve yurtdışından iki üniversitede ilgili alanda çalışma yapan öğretim elemanları
ve öğrencilerle sözlü görüşmeler yapılmış, yine yurtdışından bir üniversite ile
internet üzerinden yapılan sözlü görüşme ile araştırmanın verileri elde
edilmiştir.
Çalışmada benimsenen olgubilim yöntemi ile, sürdürülebilirlik olgusunun
moda tasarımı eğitiminde nasıl algılandığı anlaşılmak istenmiştir. Araştırma için üniversitelerdeki eğitmenler ve öğrencilerle sözlü görüşmeler
gerçekleştirilmiş, belge/bilgi toplama ve gözlemlerden elde edilen verilerle konunun
hangi bağlamda incelendiği ve ele alındığı analiz edilmiştir. Bu
makalede, sürdürülebilirlik eğitimine bütüncül bakmanın gerekliliği ve eğitim
kurumlarının sürdürülebilirlik stratejilerine yönelik faaliyetlerde
bulunmalarına dair savı araştırmanın bulguları ile sunulmaktadır.
Sürdürülebilirlik Sürdürülebilirlik ve Moda Tasarımı Moda Tasarımı Eğitimi Sürdürülebilir Moda Eğitimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ocak 2019 |
Kabul Tarihi | 31 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 23 |