Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kültürel Miras Farkındalığı Bağlamında "Gelenek Gelecektir

Yıl 2019, Cilt: 12 , 86 - 97, 30.12.2019
https://doi.org/10.21602/sduarte.634096

Öz

Yüzyıllara
dayanan geçmişimiz ile gurur duyuyorsak bunun en önemli nedeni toplumun sanat
kültür örf adet ve yaşanmışlıkları ile birlikte devlet geleneğinin olmasıdır.
Kültürel miras sadece yapılar sadece kitaplar sadece anıt eserlerle değil
toplumun her katmanında kendi belleğini benimsemekle yaşar devam eder ve
gelecek nesillere aktarılabilinir. Kültür ve sanatın yapı taşlarından olan
geleneksel sanatlarımız yüzyıllardır süre gelen yapılanması ve kurallar
bütünüyle kültürel mirasımızın farkındalığını yaratan en önemli unsurlardır. Sanatımızda
yüzyıllara farkındalığın damgasını vuran isimler yetiştirmiştir. Bu geleneğin
devamlılığı kültürel mirasında korunma kilitlerindendir. Türk toplumunun sosyal, kültürel ve günlük
yaşamında belirleyici bir öğe olan sanat; toplumu bir arada tutan örf, adet,
gelenek, görenek ve kültürel yapı ile bir bütündür. Orta Asya’dan Anadolu
coğrafyasına göç eden bu kültür, Tezhip, Hat, Minyatür, Cilt, Çini, Kalemişi,
halı ve dokumacılık gibi pek çok sanatı da meydana getirmişlerdir. Elyazması
kitapların ve hüsn-ü hat levhaların altın ve boya ile yapılan kenar
süslemelerine verilen isim olan tezhib, stilize ve yarı stilize doğadan
yorumlanmış motiflerle yapılan süslemelerdir.

Kaynakça

  • Referans1 Atasoy, N.,15. Yüzyıldan 20. Yüzyıla Osmanlı Bahçeleri ve Hasbahçeler, İstanbul,2005.
  • Referans2 Binark,İ., “Türklerde Resim ve Minyatür Sanatı”, Vakıflar Dergisi, Sayı:12, Ankara, 1978,s.227.
  • Referans3 Demiriz Y., Osmanlı Kitap Sanatında Naturalist Üslûpta Çiçekler, İstanbul 1986
  • Referans4Keskiner C., Türk Süsleme Sanatında Stilize Çiçekler, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 2002
  • Referans5 Mesara G., “Türk Tezhip ve Minyâtür Sanatı”, Sandoz Bülteni, S. 25, İstanbul 1987, s. 18
  • Referans6 Mesara G., Can Ş., “Müzehhip Kara Memi”, AD Dergisi, S. 49, İstanbul 1997, s. 108-115
  • Referans7 Tanındı, Ze.,Mimar Sinan Çağında Türk Kitap Sanatının Ünlü Ustaları, Uluslararası Mimar Sinan Sempozyumu Bildirileri, Dizi:3, Ankara,1996, s.139-157.
  • Referans8 Uluç L., XVI. Yüzyıl Şiraz El Yazmaları, İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 2006
  • Referans9 Üçer M., Kaya, Meâsir-i Münevverân, İstanbul Büyük Şehir Belediyesi Yayınları, İstanbul 2007
  • Referans10 Üçer, M., Türk Sanatının Yapı Taşları, Tezhib, Zonguldak,2017.
  • Referans11 Üçer, M.,”Tezhib Sanatı”,Ardında İz Bırakanlar, Dünden Bugüne Tezhip Sanatı, Üsküdar Belediyesi Yayını, S.35,2018.
  • Referans12 Üçer, M.,”Tezhib”,Türk sanatının Yapı Taşları II, Bülent Ecevit Üniversitesi, Zonguldak, 2017,s:36
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Münevver Üçer 0000-0003-4415-9825

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 16 Ekim 2019
Kabul Tarihi 29 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 12

Kaynak Göster

APA Üçer, M. (2019). Kültürel Miras Farkındalığı Bağlamında "Gelenek Gelecektir. Art-E Sanat Dergisi, 12, 86-97. https://doi.org/10.21602/sduarte.634096
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.