Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Geleneğe Bağlı Bir Devrimci: John Cage

Yıl 2019, Cilt: 12 Sayı: 24, 359 - 371, 31.12.2019
https://doi.org/10.21602/sduarte.627572

Öz













Amerikalı
besteci John Cage, çağdaş müziğin evriminin kilit isimlerinden biridir. Adı 20.
yüzyıl Batı müziğinin neredeyse tüm akımları içinde geçer: Dadaisttir,
modernisttir, gürültücüdür, elektronik müzikçidir, somut müzikçidir, deneysel
müzikçidir, minimalisttir, postmodernisttir, çağdaş müzikçidir... Böylesi geniş
bir yelpazeye yayılan eserleri, insanların müziğe bakış açılarını değiştirmiş,
müziğin ne olduğunu, müzik dinlerken aslında neyi dinlediğimizi tarışmaya
açmıştır. Fakat yarattığı avantgard eserlerin Batı müziği geleneğinin doğrudan
bir uzantısı olduğu çoğu zaman gözlerden kaçar. John Cage, başta Eric Satie ve
Arnold Schönberg olmak üzere birçok Batı müziği bestecisinden ilham almış,
onların düşüncelerini daha ilerki boyutlara taşımıştır. Bu bestecilerin yanında
Batı dışı kültürlerin müzikleri, Robert Rauschenberg ve Marcel Duchamp gibi
sanatçılar, ve tabii teknolojiye olan ilgisi de Cage’in yaratıcılık sürecine
katkıda bulunmuştur. Bu makalede John Cage’in yaratma sürecinin gelişimi
bestecinin kendi anlatımları temel alınarak incelenecek, eserleri Batı müziği
ve ilham aldığı diğer kaynaklar ışığında yorumlanacak ve çağdaş müziğe yaptığı
katkılar ele alınacaktır.








Kaynakça

  • Cage, J. (1948). “Defense of Satie”, John Cage içinde, ed. Richard Kostelanetz, New York: Prager Yayınevi.
  • Cage, J. (1960). 4’33’’, Londra: Henmar Yayınevi.
  • Cage, J. (1968). “Some of the Interviews”, Conversing with Cage içinde, ed. Richard Kostelanetz, New York: Routledge Yayınevi.
  • Cage, J. (1973). Silence, Bath: Pitman Yayınevi.
  • Copland, A. (1969). The New Music 1900-1960, New York: Norton Yayınevi.
  • Fırıncıoğlu, S. (2012). John Cage – Seçme Yazılar, İstanbul: Pan Yayınevi.
  • Haskins, R. (2012). John Cage (Critical Lives), Londra: Reaktion Kitapları.
  • Kostelanetz, R. (1993). John Cage: Writer, New York: Lime-light Yayınevi.
  • Kyle, G. (2010). No Such Thing as Silence: John Cage’s 4’33’’, New Haven: Yale Üniversitesi Basımevi.
  • Lindenberger, H. (1994). “Regulated Anarchy: The Europeras and the Aesthetics of Opera”, John Cage: Composed in America içinde, ed. Marjoire Perloff ve Charles Junkerman, Şikago: Şikago Üniversitesi Yayınevi.
  • Miller, L. E. (2006). “Henry Cowell and John Cage: Intersections and Influences, 1933-1941”, Journal of the American Musicological Society, Sayı 59, no 1, s. 47-111.
  • Mimaroğlu, İ. (1970). Musiki Tarihi, İstanbul: Varlık Yayınevi.
  • Pamir, L. (2000). Müzikte Geniş Soluklar, İstanbul: Ada Yayıncılık.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mustafa Kemal Özkul 0000-0003-1844-6214

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 1 Ekim 2019
Kabul Tarihi 11 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Özkul, M. K. (2019). Geleneğe Bağlı Bir Devrimci: John Cage. Art-E Sanat Dergisi, 12(24), 359-371. https://doi.org/10.21602/sduarte.627572
Art-e 12/1/2011 yılından sonraki sayıları tam metin olarak, 12/1/2008 yılından sonraki sayıları ise indeks olarak EBSCO'da Art Source isimli veri tabanında yer almaktadır.